Delarkiv
Velg et delarkiv for å bla i samlingene
Bedre Bruvedlikehold er et FoU-program for bruer og kaier av betong og stål som startet i 2017 og avsluttes i 2021.
Forsknings og utviklingsprogrammet BEDRE BY står for "Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer"
Prioritering av sikkerhetstiltak og bidra i arbeidet med trafikksikkerhet
Bedre drift og vedlikehold for å få flere gående og syklister.
Forsknings og utviklingsprogrammet Bylogistikk skal bidra til et bedre kunnskapsgrunnlag om næringstransporter i by.
FoU-prosjektet ELinGO skal gjøre en konseptanalyse om elektrifisering av den tunge vegtransporten. Målet er å bidra til elektrifisering av godstransport på veg som styrker norsk næringslivs konkurransekraft i et lavutslippssamfunn.
EMIROAD (Emissions from road transport vehicles) var et treårig forsknings- og utviklingsprogram som ble avsluttet 2016
Statens vegvesen ønsker å bruke gode og miljømessig trygge avfallsbaserte produkter i vegbygging, samt å håndtere eget avfall på en forskriftsmessig og mer økonomisk måte.
Statens vegvesen avsluttet i 2010 et fireårig forskningsprosjekt om høyrisikogrupper i vegtrafikken. Det er sett spesielt på unge bilførere, motorsyklister, eldre trafikanter og enkelte innvandrergrupper.
Prosjektet ble startet for å vurdere mulige effekter av klimaendringer på vegnettet og anbefale tilpasningstiltak.
Hensikten med prosjektet har vært å øke status og kompetanse innen drift og vedlikehold.
Forsknings- og utviklingsprosjekt Miljø- og samfunnstjenlige tunneler (2000-2003) samlet store deler av tunnelbransjen i Norge til felles innsats for å heve kompetansen for å unngå utilsiktet grunnvannssenkning i forbindelse med tunnelbygging.
Målet med FoU-programmet var å øke kompetansen på miljøvennlig bytransport både i Statens vegvesen og i samfunnet som helhet, og på den måten bidra til mer miljøvennlig transport i byer og tettsteder.
FoU -programmet Miljøvennlige vegdekker forsket på optimalisering av vegdekkenes miljøegenskaper for å redusere støy og støv fra vegen.
Forsknings- og utviklingsprogrammet Moderne vegtunneler har i perioden 2007 - 2011 utviklet forslag til en komplett og enhetlig strategi for tunnel.
Statens vegvesen skal planlegge, bygge og drifte vegnettet uten å gi uakseptabel skade på vannmiljøet.
Bakgrunn for prosjektet var konflikten som kan oppstå mellom ønsket om å drive et effektivt trafikksikkerhetsarbeid eller trafikkavviklingsarbeid og ønsket om et effektivt personvern.
Statens vegvesen startet dette prosjektet for å finne ut hvordan man kan redusere bruken av salt samtidig som man opprettholder god fremkommelighet og trafikksikkerhet gjennom vinteren.
FoU-prosjektet «Saltstabilisering av kvikkleire (SAK)» skal teste og utvikle en skånsom og kostnadseffektiv installasjonsprosedyre for sikring av kvikkleireområder ved hjelp av saltbrønner.
Målet med FoU- programmet var å finne teknologiske løsninger som kan bidra til en sikrere og mer miljøvennlig vegtrafikk med god fremkommelighet og tilgjengelighet. Både politisk og faglig er det en erkjennelse av at infrastrukturutbygging alene ikke løser utfordringene i transportsystemet. Økt bruk av smart teknologi eller intelligente transportsystemer og -tjenester (ITS) er blant de mest lovende tiltakene.
Statens vegvesen hadde gjennom FoU prosjektet ”Tunnelutvikling” i perioden 2005 – 2007 fokus på brann- og frostsikring av tunnelkledninger. Et ønske om å finne alternativer til PE skum var hovedmålsetningen. Prosjektet var et av etatens store satsningsområder innen FoU.
"Varige kontruksjoner" var et fireårig forsknings- og utviklingsprogram i Statens vegvesen.
Økt dekkelevetid og reduserte årskostnader for hele vegkonstruksjonen på det norske vegnettet.
VegDim er et FoU-program som skal pågå i 5 år fra 2018-2022.
Vi mangler i dag nyere forskning innen vegutforming.
Prosjektet hadde som mål å bidra til bedre framkommelighet, regularitet, sikkerhet og tilgjengelighet på vinteren for alle trafikantgrupper.
Interne bedriftsaviser utgitt av fylkeskontorene
Bedriftsavis for Statens vegvesen Buskerud
Bedriftsavis for Statens vegvesen Buskerud, Vestfold og Telemark
Bedriftsavis for Statens vegvesen Hedmark
Bedriftsavis for Statens vegvesen Vest-Agder
Bedriftsavis for Statens vegvesen Rogaland
Bedriftsavis for Statens vegvesen Aust-Agder
Bedriftsavis for Statens vegvesen Telemark
Bedriftsavis for Statens vegvesen Hordaland
Bedriftsavis for Statens vegvesen Møre og Romsdal
Bedriftsavis for Statens vegvesen
Bedriftsavis for Statens vegvesen Vestfold
Historisk materiale utgitt før 2000
Alleer langs vegene våre har store natur- og kulturverdier.
Serien startet i 2011. Siste rapportnummer er nr. 64. Serien fortsetter som Statens vegvesens rapporter.
Årsrapporter fra fylkeskontorene i Statens vegvesen
Statens vegvesen årsrapporter
Årsmeldinger fra Statens vegvesen Aust-Agder 1974-1998
Årsmeldinger fra Statens vegvesen Buskerud 1980 - 2002