Collections in this community

Recent Submissions

  • Polystyren foam fill, deflections - friction - impact 

    Ronan, Flynn (Intern rapport;801, Report, 1978-04)
    Back in 1972 expanded polystyrene was first used in Norway as a lightweight fill material. In this case there was a severe settlement problem on a stretch of road between two bridges (ref. 2). The thickness of the polystyrene ...
  • Intern rapport nr. 496, LETTE FYLLINGER AV SKUMPLAST 

    Alfheim, S.L. (Intern rapport;496, Report, 1973-07)
    Skumplast er for første gang benyttet som lette masser i en vegfylling på rv. 159, Strømsvegen ved V. Flom bru. Vegen ligger her på svært dårlig grunn vegteknisk sett. Man har hatt store problemer med setninger på dette ...
  • Elektrifisering av varebiler 

    Aasebø, Sigve Jarl; Marskar, Else-Marie; Synnøve Grøndahl (Report, 2024)
    Utslippene fra varebilene har doblet seg siden 1990, og står for omtrent en fjerdedel av utslippene fra veitrafikken. På tross av at teknologien har kommet langt, er kun en tredel av nybilsalget elektrisk. I Nasjonal ...
  • Publication no. 74, Load reduction on buried rigid pipes 

    Vaslestad, Jan (Intern rapport;, Report, 1994-09)
    Buried culverts are extensively used in road construction. Arching is a soil-structure interaction concept that plays a key role in most of the culvert installations. In effect, arching is the behaviour of the soil-structure ...
  • Intern rapport nr. 1516, Load reduction on buried rigid pipes below high embankments 

    Vaslestad, Jan (Intern rapport;1516, Report, 1991-09)
    A full scale test with the imperfect ditch method is described. Expanded polystyrene is used as the compressible material. The material characteristics and the long term behaviour of expanded polystyrene are well known. ...
  • Intern rapport nr. 1554, Jordtrykk på betongrør 

    Vaslestad, Jan (Intern rapport;1554, Report, 1992-05)
    Det finnes en rekke teorier for beregning av jordtrykk på stive rar. De fleste av beregningsmodellene bygger på Marston/ Spangler's teorier. Betongrør i Norge og Sverige er dimensjonert etter en modifisert Marston/Spangler ...
  • Intern rapport nr. 1927, E6 Tømtebekken Betongrør under høy fylling Langtidsmålinger 

    Vaslestad, Jan (Intern rapport ;1927, Report, 1997-01)
    På E6 Bogsrud-Minnesund ble det lagt et betongrør m ed 1,4 m innvendig diameter under en 23 m høy fylling. For å redusere belastningene på røret ble det lagt et 0,5 m tykt og 2,75 m bredt lag med ekspandert polystyren (EPS) ...
  • Intern rapport nr. 1662 

    Frydenlund, Tor Erik; Aabøe, Roald (Intern rapport ;1662, Report, 1994-02)
    Bidrag til XIII International Conference on soil Mechanics and Foundation Engineering, New Delhi, India januar 1994. Når veger og andre konstruksjoner skal bygges i områder med bløt undergrunn oppstår det problemer. ...
  • Intern rapport nr. 2139 

    Aabøe, Roald (Intern rapport ;2139 , Report, 2000-01)
    Some 30 years of experience with Expanded Polystyrene (EPS) as a lightweight filling material in Norway have brought about both a wider use on a global scale and the introduction of a number of different design applications. ...
  • Intern rapport nr. 1864 

    Unknown author (Intern rapport ;1864 , Report, 1996-03)
    Rapporten beskriver omfang og bruk av ekspandert polystyren i løpet av 25 år i Norge og i utlandet. I løpet av denne perioden har følgende egenskaper med EPS blitt undersøkt og beskrevet i denne rapporten. ► Materiilegenskaper ...
  • Skumplastfyllinger 

    Aabøe, Roald (Intern rapport;1254, Report, 1985)
    Rapporten er en oppsummering av de erfaringene Veglabora-toriet har hatt i forbindelse med skumplastfyllinger. I tillegg gir den en beskrivelse av design og konstruksjon og framtidige lOsninger. 4 forskjellige konstruksjoner ...
  • Intern rapport nr. 1502 

    Frydenlund, T. (Intern rapport ;1502 , Report, 1991-05)
    Paper presented at seminar in Oraka, Japan 1990-10-17. An introduction to the use of Expanded Polystyrene (EPS) as a light fill material in road construction is given, including material reguirements,durability, pavement ...
  • Intern rapport nr. 1575 

    Holte (Intern rapport ;1575 , Report, 1992-12)
    I denne rapporten gjengis foredrag som ble presentert i Støtteprogram Bl-B6 under LAB-TEK '92, Teknisk uke på Veglaboratoriet 16.-20. november 1992. I samråd med foredragsholder er B2 tatt ut av rapporten, da foredraget ...
  • Intern rapport nr. 1610 

    Aabøe, Roald (Intern rapport ;1610, Report, 1993-03)
    Statens vegvesen Østfold har bygd en ny enfelts bru over E-6 ved Løkkebergkrysset som skal betjene syd-gående trafikk på Rv.21 fra Halden. Brua er en midler-tidig løsning (5-6 år), inntil motorveg E-6 føres fram til ...
  • Intern rapport nr. 1646 

    Unknown author (Intern rapport ;1646 , Report, 1993-12)
    Høsten 92 ble en fylling av ekspandert polystyren på Rv 610 mellom Steien og Oset gravd opp for å studere opptak av vann i EPS samt vurdere en eventuell aldring av materialet som følge av dette. Det var et også et ønske ...
  • Supplerende fyllinger av plastmaterialene honeycomb og ekspandert polystyren 

    Aabøe, Roald; Myhre, Ø (Intern rapport;1302, Report, 1987-01)
    Studiet ble fra først av planlagt som er reise med besøk hos institusjoner som la langt framme på den konstruksjonsmessige siden med EPS, hos etater/entreprenører som hadde bygget spesielt store eller kompliserte konstruksjoner ...
  • Veg på ekspandert polystyren 

    Skilbrei, N. (Intern rapport;1160, Report, 1984-04)
    Rapporten gjeld omlegging av Rv. 610 over eit myrområde ved Sande i Sunnfjord. Under eit 2-5 m tykt torvlag er det blaut siltig leire ned til eit fastare lag (truleg friksjonsmasser) over fjell. Det er inntil 10-12 m djupt ...
  • BRUK AV LETTE FYLLMASSER I VEGBYGGING 

    AAB0E, ROALD (Report, 1979-12)
    På lite bæredyktig grunn må vegfyllinger ofte bygges opp av lette fyllmasser for å sikre stabiliteten eller for å unngå store setninger. Tradisjonelle lette masser er gassbetongbrudd (Siporex, Ytong), lettklinker (Leca) ...
  • Sluttrapport læringsprosjekt generativ KI 

    Unknown author (Report, 2024-07)
    Denne sluttrapporten oppsummerer et læringsprosjekt som ble gjennomført i Statens vegvesen våren 2024, og som handlet om bruk av generativ KI.
  • Nasjonalt regnskap for bærekraftig mobilitet 2021 

    Unknown author (Report, 2022-12)
    Regnskapet inneholder tall og fakta om miljøvennlig transport, og omfatter blant annet sykling, gåing, kollektivtransport og delemobilitet. Begrepet bærekraftig mobilitet handler om å ta vare på natur og klima som en ...

View more