Vegutforming - FoU-program (2016-2019)
Vi mangler i dag nyere forskning innen vegutforming. Det har vært lite FoU-aktivitet innen dette fagfeltet i mange år, og det som er gjort har vært preget av skippertak og klattvis forskning. Vi har hatt moderne vegnormaler om vegutforming i femti år. Bestemmelsene bygger på fysiske lover og matematiske formler. Disse forandrer seg ikke. Men samspillet mellom veg – fører – bil er et fagområde i rask utvikling. Vi trenger å oppdatere oss på nyeste kunnskap og beste praksis. Vi ønsker å stoppe en utvikling der beslutningstakere og planleggere argumenterer for høyere vegstandard enn nødvendig. Samtidig ønsker vi å bygge veger som er tjenlige langt inn i framtida. Denne balansen er et hovedspørsmål i vegpolitikken i Norge og i alle land.
Recent Submissions
-
Overhøyde og Klotoideparameter
(Master thesis, 2018-05)Denne masteroppgaven handler om å finne informasjon om overhøyde og klotoideparameter i fem forskjellige land for å kunne ta en vurdering av verdiene og forutsetningene som brukes i Norge. Landene som blir sett på er ... -
Physical Infrastructure Needs for Autonomous & Connected Trucks
(Master thesis, 2018-06)The rapid development of autonomous vehicles has spawned autonomous trucks and concepts such as truck platoons. These technologies can potentially contribute to lower several key issues regarding road transportation, like ... -
Kjøretøyparameternes innvirkning på vegens geometri
(Master thesis, 2018-06)Ved bestemmelse av vegens geometri brukes geometriske minimums- eller maksimumsverdier. I beregningen av disse brukes grunnparametere. Grunnparameterne deles inn i fire grupper. Statistiske grunnparametere, parametere ... -
Grunnparametere innen vegutforming - analyse av fart og friksjon
(Master thesis, 2018-05)Målet med denne oppgaven er å gjøre en vurdering av grunnlaget og verdiene som benyttes i den geometrisk utformingen av veger i Norge for grunnparameterne fart og friksjon og å få et bedre kunnskapsgrunnlag for disse ... -
Forebygging av trafikkulykker ved bruk av avansert dataanalyse: Drivere for alvorlige utfall
(BearingPoint;2018/06, Report, 2018)På oppdrag fra Vegdirektoratet har BearingPoint analysert ulykkesrisiko på Europa-, riks- og fylkesveger i Norge. Avansert dataanalyse i form av maskinlæringmetoden HyperCube er benyttet for å identifisere drivere for ... -
Prioritering av buss i kryss – eksempelsamling fra Norge og internasjonalt
(Sweco rapport;17.12.2018, Report, 2018-12-17)Prioritering av kollektivtransport er et viktig satsingsområde for å nå målet om nullvekst i personbiltrafikken i de store byene. Denne rapporten viser prinsipper og eksempler på utforming av gatekryss for buss i og rundt ... -
Forebygging av trafikkulykker ved bruk av avansert dataanalyse: Fokus på tofeltsveger med betydelig trafikk
(BearingPoint;2018/06, Report, 2018)På oppdrag fra Vegdirektoratet har BearingPoint analysert ulykkesrisiko på Europa-, riks- og fylkesveger i Norge. Avansert dataanalyse i form av maskinlæringmetoden HyperCube er benyttet for å identifisere egenskaper ved ... -
Ny teknologi og vegutforming - Mulige virkninger av selvkjørende kjøretøy for krav til utforming av nye veger
(Report, 2018-02)Denne utredningen inngår i Statens vegvesens FoU program om Vegutforming - arbeidspakke «Framtidsscenario 2030». Bakgrunnen for oppdraget er at ny ITS teknologi og autonome kjøretøy kan utløse behov for endringer i ... -
Risikokurver : analyse av utforkjøringsrisikofaktorer på 2-feltsveger
(Statens vegvesens rapporter;171, Report, 2018)I denne rapporten er det analysert forskjellige utforkjøringsrisikofaktorer i kurver. Analysen ser på alle kurver med lavere horisontalkurveradius enn 700 meter på 2- felts europa-, riks- og fylkesvegene i Region Øst. Til ...