Bedre by - FoU program (2014-2019)
Forsknings og utviklingsprogrammet BEDRE BY står for «Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer». Det overordnede målet er å frambringe et godt faglig grunnlag for å utvikle verktøy som kan prioritere tiltak og virkemidler som bidrar til å nå de nasjonale målene for bytransport.
Recent Submissions
-
STRATMOD - D2.1 Beskrivelse av storsonemodellen
(Urbanet Analyse notat;96/2016, Working paper, 2016) -
STRATMOD - D3.1 Beskrivelse av finansieringsmodellen
(Urbanet Analyse notat;97/2016, Working paper, 2016)Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ... -
STRATMOD - D1.4 Case Stockholm
(Urbanet Analyse notat;95c/2017, Working paper, 2017)Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ... -
STRATMOD - D.1.3 Case Oslo
(Urbanet Analyse notat;95b/2016, Working paper, 2016)Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ... -
STRATMOD - D2.2 Dokumentasjon av STRATMOD-verktøyet i Cube
(Urbanet Analyse notat;96a/2016, Working paper, 2016)Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ... -
STRATMOD - D1.2 Case Moss og effekter av Follobanen
(Urbanet Analyse notat;95a/2016, Working paper, 2016)Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ... -
Transportstandard for kollektivtransport
(Urbanet rapport;76/2016, Report, 2016)Prosjektet er gjennomført av Urbanet Analyse og Sintef på vegne av Statens vegvesen, Vegdirektoratet. Prosjektet inngår i direktoratets forskningsprogram Bedre by, og er en del av et forskningssamarbeid med Kommunal- og ... -
STRATMOD - D1.1 Overordnet beskrivelse av modellen
(Urbanet Analyse notat;97/2016, Working paper, 2016)Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ... -
Evaluation of methods for calculating traffic assignment and travel times in congested urban areas with strategic transport models
(TØI rapport;1358/2014, Report, 2014-10)The report evaluates methods for traffic assignment modelling (static macroscopic, dynamic macroscopic and dynamic micro/mesocopic) within strategic transport model systems. Our evaluation of traffic assignment models ... -
Metoder for å beregne effekter av sykkeltiltak
(COWI rapport;1, Report, 2015-03)Statens vegvesen og de øvrige transportetatene anvender et modellsystem for å kunne analysere foreslåtte og planlagte tiltak. I sitt planarbeid har de behov for å vurdere om tiltak bør gjennomføres eller ikke, og veie ... -
Sykkelbruk og sykkeltiltak i Oslo
(Norconsult;5158088, Report, 2014)Økt sykkelandel er viktig for å nå politiske mål om at trafikkveksten i byområdene skal tas innenfor kollektiv, gåing og sykling. Oslos sykkelstrategi har som mål å øke andelen sykkelreiser fra 8 prosent i 2014 til minst ... -
Transportstandard for sykkel
(Urbanet rapport;75/2016, Report, 2016)Prosjektet er gjennomført av Urbanet Analyse og Sintef på vegne av Statens vegvesen, Vegdirektoratet. Prosjektet inngår i direktoratets forskningsprogram Bedre by, og er en del av et forskningssamarbeid med Kommunal- og ... -
Etterspørselseffekter av kvalitetshevinger i kollektivtransporten
(TØI rapport;1408/2015, Report, 2015-03)Det er ikke lett å måle etterspørselseffektene av kvalitative forbedringer i kollektivtransporten, som komfort og informasjon. Rapporten gjennomgår og vurderer ulike metoder som er i bruk for dette formålet. Det gis ... -
Bedre nytte-kostnadsanalyser av tiltak som innebærer endret kø-situasjon?
(NUMERIKA;1/2016, Report, 2016)På oppdrag fra Statens vegvesen Vegdirektoratet har Numerika AS vurdert forbedret håndtering av endret kø-situasjon i nyttekostnadsanalyser. Utgangspunktet er regionale transportmodeller (RTM), verktøyet EFFEKT, og arbeidet ... -
Hvordan ivareta kvaliteten på hel reiseveg til og fra holdeplasser og knutepunkt, fra planfase til ferdigstilling?
(Report, 2016-02-03)For å få flere til å reise mer miljøvennlig kreves det en satsing på gående, syklende og kollektivtransporten i Norge. Prosjekt «Hel reiseveg» ser nærmere på hvordan Statens vegvesen, Region sør kan bidra til å få flere ... -
Vurdering av metoder og modeller for å analysere samspillseffekter mellom arealutvikling, transportetterspørsel og infrastruktur i byområder
(TØI;1415/2015, Report, 2015-04)Målet med denne rapporten er todelt: (1) å presentere en oppdatert litteraturgjennomgang av LUTI (Land-Use and Transport Interaction) -modeller, med et mål om å identifisere gjeldende kunnskap og gjeldene klasser av ... -
Utvikling og variasjon i sykkelomfanget i Norge - En dybdeanalyse av den norske reisevaneundersøkelsen
(Urbanet Analyse rapport;78/2016, Report, 2017-03)Hovedformålet med dette prosjektet er å få en bedre oversikt over syklingen i Norge, ved å gjennomføre en dybdeanalyse av den nasjonale reisevaneundersøkelsen 2013/14. Oppdraget har bestått av følgende problemstillinger: ... -
Kategorisering av arealbruk i RTM
(Asplan Viak;2/11.03.2016, Report, 2016-03)Asplan Viak har vært engasjert av Statens vegvesen Vegdirektoratet for å utarbeide forslag til karakteristika som beskriver arealbruksegenskaper ved grunnkretser som har betydning for transportomfang for bruk i RTM. Guro ... -
Transportstandard for kollektivtransport
(Urbanet Analyse rapport;76/2016, Report, 2016)Prosjektet er gjennomført av Urbanet Analyse og Sintef på vegne av Statens vegvesen, Vegdirektoratet. Prosjektet inngår i direktoratets forskningsprogram Bedre by, og er en del av et forskningssamarbeid med Kommunal- og ... -
Kompakte byer og lite bilbruk? Reisemønster og arealbruk
(TØI rapport;1505/2016, Report, 2016-10)Siden 2009 er det etablert flere arbeidsplasser utenfor sentrum enn i sentrum av norske byer. Når det gjelder bosetningen har den i utgangspunktet vært mer spredt utenfor sentrum enn arbeidsplassene, men det er tegn på at ...