Moderne vegtunneler - FoU program (2007-2011)
FoU-programmet Moderne vegtunneler ble startet etter flere hendelser i både europeiske og norske tunneler de siste tiårene, samt føringene i bransjerapporten Tunnelsikkerhet (juni 2007) og Agendarapporten (okt. 2007). De siste 30 årene har det vært en omfattende utvikling i Norges tunnelvirksomhet, og mange rammeforhold har endret seg. FoU-programmet Moderne vegtunneler har gitt forslag til svar på hvordan vi skal planlegge, bygge, vedlikeholde og oppgradere tunneler, samt når man skal velge tunnel fremfor andre løsninger
Recent Submissions
-
Etatsprogrammet Moderne vegtunneler 2008 - 2011 : bestandighet sprøytebetong Ringnestunnelen
(Statens vegvesens rapporter;160, Report, 2012-08-21)Norconsult AS har sett på sprøytebetongs tilstand i utvalgte undersjøiske tunneler. Dette som en del av strategiarbeidert i Moderne vegtunneler. Det var ønskelig å finne tunneler hvor det var utført undersøkelser også ... -
Etatsprogrammet Moderne vegtunneler 2008 - 2011 : bestandighet sprøytebetong Freifjordtunnelen
(Statens vegvesens rapporter;158, Report, 2012-08-21)Norconsult AS har sett på sprøytebetongs tilstand i utvalgte undersjøiske tunneler. Dette som en del av strategiarbeidert i Moderne vegtunneler. Det var ønskelig å finne tunneler hvor det var utført undersøkelser også ... -
Etatsprogrammet Moderne vegtunneler 2008 - 2011 : ITS for vegtunneler
(Statens vegvesens rapporter;157, Report, 2012-08-21)Rapporten dokumenterer resultater fra vurderinger av bruk av ITS-tiltak for vegtunneler. Formålet med analysen er å gi et bidrag til vurdering av ITS-tiltak for vegtunneler i forbindelse med utvikling av ny byggestrategi ... -
Etatsprogrammet Moderne vegtunneler 2008 - 2011 : utvikling av risikoanalysmodell TRANSIT for vegtunneler
(Statens vegvesens rapporter;156, Report, 2012-08-21)I samarbeid med Sveitsiske vegmyndigheter er det utviklet et nytt kvantitativt risikoanalyseverktøy basert på såkalte Bayesiske nettverk. Modellen, som heter TRANSIT, beregner risiko for trafikkulykker og skadde og drepte, ... -
Etatsprogrammet Moderne vegtunneler 2008 - 2011 : road tunnel strategy study 1
(Statens vegvesens rapporter;153, Report, 2012-08-21)Rapporten er en gjennomgang av tunnelstandarden i Sveits og de anbefalinger som sveitsiske myndigheter gir når det gjelder bergsikring og tunnelkledninger. Dette som en sammenligning til de forslagene til ny byggestrategi ... -
Etatsprogrammet Moderne vegtunneler 2008 - 2011 : vegtunneler og lokal luftkvalitet
(Statens vegvesens rapporter;152, Report, 2012-08-21)Bygging av vegtunneler i Norge øker. Vegtunneler har grovt sett to hovedmål - framkommelighet og sikkerhet. Det er en klar tendens til å ønske flere og lengre tunneler, samtidig som man vil unngå lokalproblemer knyttet ... -
Etatsprogrammet Moderne vegtunneler 2008 - 2011 : ENØK Strategi vegtunneler
(Statens vegvesens rapporter;155, Report, 2012-08-21)Rapporten omhandler energibruk i tunneler med sikte på å foreslå tiltak for å redusere energikostnadene ved nye anlegg og i forbindelse med større rehabiliteringer. Rapporten bygger på statistikk fra eksisterende tunneler ... -
Etatsprogrammet Moderne vegtunneler 2008 - 2011 : road tunnel strategy study 2
(Statens vegvesens rapporter;154, Report, 2012-08-21)Rapporten er en gjennomgang av tunnelstandarden i Sveits og de anbefalinger som sveitsiske myndigheter gir når det gjelder bergsikring og tunnelkledninger. Dette som en sammenligning til de forslagene til ny byggestrategi ... -
Etatsprogrammet Moderne vegtunneler 2008-2011 : vegtunnelers oppetid
(Statens vegvesens rapporter;143, Report, 2012-08-15)Rapporten dokumenterer resultater fra analyse av stengetider og oppetider for vegtunneler bygd etter tradisjonell utførelse iht håndbok 021 Vegtunneler sammenholdt med utførelse med helstøpt tunnelhvelv. Formålet med ... -
Etatsprogrammet Moderne vegtunneler 2008 - 2011 : Levetid på bergbolter
(Statens vegvesens rapporter;164, Report, 2012-08)Norconsult AS har utarbeidet denne rapporten som omhandler levetid på bergbolter. Det har blitt foretatt en gjennomgang av tilstandsrapporter, samt kartlegging av bergbolter i et utvalg av tunneler og skjæringer. Dette som ... -
Etatsprogrammet Moderne vegtunneler 2008 - 2011 : Grensesprengende tunneler - lange og dype, går det en grense?
(Statens vegvesens rapporter;136, Report, 2012-06)Hvor lang eller hvor dyp en tunnel kan være må bli styrt av den sikkerhetsmessige utfordringen for trafikantene. Kjøring med tunge kjøretøy og evakuering ved en hendelse er eksempel på slike utfordringer. En skadesituasjon ... -
Etatsprogrammet Moderne vegtunneler 2008 - 2011: Strategi trafikkantsikkerhet og brannsikkerhet i vegtunneler
(Statens vegvesens rapporter;161, Report, 2012-08)Rapporten tar for seg forslag til strategier for økt trafikkantsikkerhet og brannsikkerhet i vegtunneler. -
Etatsprogrammet Moderne vegtunneler : Drift og vedlikehold av vegtunneler - Hovedkostnader
(Statens vegvesens rapporter;132, Report, 2012-06)Hovedmålsetningene i etatsprogrammet Moderne vegtunneler har vært: - Legge fram forslag til en helhetlig tunnelstrategi som omfatter planlegging, bygging og drift og vedlikehold. - Sikre at levetiden til nye tunnelkonstruksjoner ... -
Etatsprogrammet Moderne vegtunneler 2008 - 2011: Hovedrapport
(Statens vegvesens rapporter;127, Report, 2012-06)Hovedmålsetningene i etatsprogrammet Moderne vegtunneler har vært: - Legge fram forslag til en helhetlig tunnelstrategi som omfatter planlegging, bygging og drift og vedlikehold. - Sikre at levetiden til nye tunnelkonstruksjoner ... -
Etatsprogrammet Moderne vegtunneler 2008 - 2011: Bestandighet sprøytebetong Oslofjordtunnelen
(Statens vegvesens rapporter;159, Report, 2012-08)Norconsult AS har sett på sprøytebetongs tilstand i utvalgte undersjøiske tunneler. Dette som en del av strategiarbeidert i Moderne vegtunneler. Det var ønskelig å finne tunneler hvor det var utført undersøkelser også ... -
Etatsprogrammet Moderne vegtunneler 2008 - 2011: Strategi for bygging av nye vegtunneler : Grunnlagsdokument
(Statens vegvesens rapporter;130, Report, 2012-06)Hovedmålsetningene i etatsprogrammet Moderne vegtunneler har vært: - Legge fram forslag til en helhetlig tunnelstrategi som omfatter planlegging, bygging og drift og vedlikehold. - Sikre at levetiden til nye tunnelkonstruksjoner ... -
Kontursprengningsforsøk med ulike bore/ladeplaner i Rv.70 Eikremtunnelen på StorKrifast
(VD rapport;13, Report, 2011-12)Forsøk med ulike bor- og ladeplaner har vist at nøyaktigere boring kombinert med 17 mm og 22 mm rørladninger ikke uventet gir forbedret kontur som muliggjør besparelser på rensk, lasting og sikring, selv med dagens grove ...