Bedre bruvedlikehold - FoU-program (2017-2021)
Bakgrunnen for programmet er at en stor del av bruene i riks- og fylkesvegnettet har nådd en alder hvor det er behov for omfattende vedlikehold. I Nasjonal Transportplan (NTP) er det et mål å redusere forfallet på riks- og fylkesvegnettet. I de senere årene har dette vært synlig gjennom økte bevilgninger til drift, vedlikehold og fornying. Bedre Bruvedlikehold har som mål å utvikle verktøy for å kunne prioritere hvilke bruer som skal vedlikeholdes og hvilke tiltak som skal iverksettes. Bedre Bruvedlikehold vil også arbeide med løsninger for tilstandskartlegging og vedlikeholdsarbeider.
Recent Submissions
-
Feltforsøk - mørtel egnet for katodisk beskyttelse
(Statens vegvesen rapporter;850, Report, 2024-02)Statens vegvesen etablerte i 2019 et feltforsøk på Tjeldsundbrua i Harstad kommune, for prøving av mørtler brukt til katodisk beskyttelse av armering i betong. I feltforsøket prøves både reparasjonsmørtler og mørtler ... -
Askimporten - feltforsøk med overflatebehandling
(Statens vegvesens rapporter;848, Report, 2022-12)Rapporten gir en oppsummering av resultater fra et testfelt med ulike overflateprodukter på veggelementer i Askimporten tunnel. Elementene ble påført både fargeløse impregneringer/hydrofoberende impregneringer, hvitpigmenterte ... -
Lundevann - feltforsøk med overflatebehandling
(Statens vegvesens rapporter;849, Report, 2022-11)Rapporten gir en oppsummering av resultater fra et feltforsøk med ulike overflateprodukter på Lundevann bru. Små prøveplater ble påført to hydrofoberende impregneringer og to belegg og utplassert på bruas kantdrager i 1998 ... -
Inspeksjon av bruer med alkalireaksjoner
(Statens vegvesens rapporter;852, Report, 2022-12)Rapporten gir en innføring i skademekanismer, skadetyper og konsekvenser av alkalireaksjoner i betong og beskriver prosedyrer for feltundersøkelser, prøveuttak og etterfølgende laboratorieundersøkelser – med tanke på å ... -
Feltforsøk - mørtel egnet for katodisk beskyttelse
(Statens vegvesens rapporter;851, Report, 2023-02)Statens vegvesen etablerte i 2019 et feltforsøk ved Tjeldsundbrua, for prøving av mørtler brukt til katodisk beskyttelse. Det blir sett på både reparasjonsmørtler og mørtler anbefalt for innsprøyting av anodesystemer i ... -
Bæreevneklassifisering av bruer med alkalireaksjoner
(Statens vegvesens rapporter;855, Report, 2022-12)Rapporten er en uformell veiledning om hvordan alkalireaksjoner i betong kan ivaretas i forbindelse med bæreevneklassifisering av bruer. Den er utarbeidet i forbindelse med Statens vegvesens FoU-program Bedre bru-vedlikehold ... -
Tidlig overflatebehandling av lavvarmebetong
(Statens vegvesens rapporter;841, Report, 2022-06)Prøveelementer støpt med betong med 39 % flygeaske ble avformet etter 3 døgn og påført hydrofoberende impregnering (StoCryl HG 200) umiddelbart etterpå. Elementene ble eksponert i sjøvann hhv 3, 7 og 14 døgn etter ... -
FoU-programmet Bedre bruvedlikehold 2017-2021
(Statens vegvesens rapporter;865, Report, 2022-09)FoU-programmet Bedre bruvedlikehold ble gjennomført i perioden 2017-2021. Programmet har bestått av 4 prosjekter: Forvaltningsverktøy for bruer, Armeringskorrosjon i betong, Alkalireaksjoner i betong og Rehabilitering av ... -
Herøysund bru, korrosjon av etterspent armering
(Statens vegvesens rapporter;843, Report, 2022-07-14)Rapporten omhandler 1) teori om korrosjon på spennarmering 2) beskrivelse av korrosjonsskadene på Herøysund bru 3) resultatene fra undersøkelse av korrosjonstilstanden på spennarmeringen på Herøysund bru 18-1069 4) informasjon ... -
Levetidsanalyse av kantdragere for tre bruer
(Statens vegvesens rapporter;818, Report, 2022-04)For planlegging av kostnadseffektivt vedlikehold av infrastruktur er det viktig å vurdere tilstanden til konstruksjoner og å estimere gunstig tidspunkt, omfang og type reparasjon som er nødvendig for å drifte konstruksjoner ... -
Etterspente betongbruer Inspeksjonsmanual
(Statens vegvesens rapporter;718, Report, 2021-03)Statens Vegvesen, SVV, sendte i 2018 ut en forespørsel om utredning av metoder, muligheter og begrensninger for inspeksjon av etterspente betongbruer. Ulike ikke-destruktive teknikker (NDT) ble studert i detalj for vurdering ... -
Rusttrege stål. Korrosjonshastighet i ulike miljøer
(Report, 2020-02)Rusttrege stål er konstruksjonsstål som er tilsatt små mengder kobber og krom for å utvikle et stabilt, tett og beskyttende sjikt av rust. Fordelen med slike stål er at de kan gi en levetid på 100 år uten overflatebehandling. ... -
Utredning av metoder for inspeksjon av etterspent armering i betongbruer
(Statens vegvesens rapporter;699, Report, 2021-01)Statens Vegvesen, SVV, sendte i 2018 ut en forespørsel om utredning av metoder, muligheter og begrensninger for inspeksjon av etterspente betongbroer. Spennarmert betong er historisk ansett for å være pålitelig og effektiv ... -
Feltforsøk - mørtel egnet for katodisk beskyttelse: Beskrivelse av feltforsøket FoU-programmet Bedre bruvedlikehold 2017 – 2021
(Statens vegvesens rapporter;671, Report, 2020-09-16)Statens vegvesen, Vegdirektoratet etablerte i 2019 et feltforsøk ved Tjeldsundbrua i Harstad kommune, Troms og Finnmark fylke for prøving av mørtler brukt til katodisk beskyttelse. I feltforsøket prøves et utvalg av aktuelle ... -
Vedlikehold av bly og kromatholdige belegg : FoU-programmet Bedre bruvedlikehold 2017-2021
(Statens vegvesens rapporter;595, Report, 2019-12)Fram til 1977 ble det benyttet beleggsystemer med blyoksid og sinkkromat på stålbruer i Norge. Disse beleggene medfører en HMS risiko i forbindelse med vedlikehold. Rapporten beskriver omfanget av denne type belegg på ... -
Undersøkelser av ledende anodemaling ved katodisk beskyttelse av armert betong anvendt på bruer og prøvefelt
(Master thesis, 2019-06)Katodisk beskyttelse brukes til å bekjempe armeringskorrosjon i betong, hovedsakelig forårsaket av kloridinntrengning. Kort fortalt stanses korrosjonen ved å gjøre armering til en enhetlig katode ved å montere en ekstern ... -
Bruinspeksjon med drone og infrarødt kamera : Resultater fra innledende forsøk
(Statens vegvesens rapporter;264, Report, 2019-09)Denne rapporten beskriver resultater fra et forsøk som undersøker hvor godt et dronemontert infrarødt kamera kan dokumentere riss og delamineringer på en betongbru. Rapporten er utarbeidet av FoU-programmet Bedre ... -
The effect of accelerated ASR on the mechanical properties and degree of damage of concrete over time - with and without uniaxial compressive stress
(Master thesis, 2018-08)The aim of this master thesis is to investigate the effect on mechanical properties and degree of damage in concreteexposed to accelerated Alkali-silica reaction (ASR) and uniaxial compressive stress, and test if the ... -
Beregning av fritt frambyggbru med alkalireaksjoner : tilstandsvurdering og kapasitetskontroll av Tromsøbrua
(Master thesis, 2017-06)Det registreres stadig flere brukonstruksjoner fra 1950- og 1960-tallet som har tegn til alkalireaksjoner. Dette er en langsom prosess som fører til en volumøkning av betongen, og som i tillegg kan lede til opprissing og ... -
Muligheter og begrensninger ved bruk av droner til bruinspeksjon : erfaringer fra Region øst (2015-2018)
(Statens vegvesens rapporter;224, Report, 2019-06)Rapporten tar for seg erfaringen fra bruk av drone i inspeksjonskontrakten mellom Statens vegvesen Region øst og Dr. Ing. A .Aas-Jakobsen AS fra 2015 til 2018. Rapporten beskriver noen av de forutsetningene droner har ...