FoU Rapporter
Samlinger i dette delarkivet
-
Bedre bruvedlikehold - FoU-program (2017-2021) [27]
Bedre Bruvedlikehold er et FoU-program for bruer og kaier av betong og stål som startet i 2017 og avsluttes i 2021. -
Bedre by - FoU program (2014-2019) [35]
Forsknings og utviklingsprogrammet BEDRE BY står for "Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer" -
Bedre sikkerhet i trafikken (BEST) - FoU program (2013-2017) [45]
Prioritering av sikkerhetstiltak og bidra i arbeidet med trafikksikkerhet -
Bevegelse - FoU Program (2017-2021) [17]
Bedre drift og vedlikehold for å få flere gående og syklister. -
Bylogistikk - FoU program (2016-2021) [31]
Forsknings og utviklingsprogrammet Bylogistikk skal bidra til et bedre kunnskapsgrunnlag om næringstransporter i by. -
Elektrisk infrastruktur for godstransport (ELinGO) - FoU-program (2016-2018) [0]
FoU-prosjektet ELinGO skal gjøre en konseptanalyse om elektrifisering av den tunge vegtransporten. Målet er å bidra til elektrifisering av godstransport på veg som styrker norsk næringslivs konkurransekraft i et ... -
EMIROAD - FoU program (2013-2016) [10]
EMIROAD (Emissions from road transport vehicles) var et treårig forsknings- og utviklingsprogram som ble avsluttet 2016 -
Gjenbruksprosjektet - FoU-program (2002-2005) [31]
Statens vegvesen ønsker å bruke gode og miljømessig trygge avfallsbaserte produkter i vegbygging, samt å håndtere eget avfall på en forskriftsmessig og mer økonomisk måte. -
Høyrisikogrupper i vegtrafikken - FoU program (2007-2010) [3]
Statens vegvesen avsluttet i 2010 et fireårig forskningsprosjekt om høyrisikogrupper i vegtrafikken. Det er sett spesielt på unge bilførere, motorsyklister, eldre trafikanter og enkelte innvandrergrupper. -
Klima og transport - FoU-program (2007-2010) [38]
Prosjektet ble startet for å vurdere mulige effekter av klimaendringer på vegnettet og anbefale tilpasningstiltak. -
Kompetanseutvikling drift og vedlikehold - FoU-program (2007-2010) [11]
Hensikten med prosjektet har vært å øke status og kompetanse innen drift og vedlikehold. -
Miljø- og samfunnstjenlige tunneler - FoU program (2000-2003) [47]
Forsknings- og utviklingsprosjekt Miljø- og samfunnstjenlige tunneler (2000-2003) samlet store deler av tunnelbransjen i Norge til felles innsats for å heve kompetansen for å unngå utilsiktet grunnvannssenkning i forbindelse ... -
Miljøvennlig bytransport - FoU-program (2007-2011) [22]
Målet med FoU-programmet var å øke kompetansen på miljøvennlig bytransport både i Statens vegvesen og i samfunnet som helhet, og på den måten bidra til mer miljøvennlig transport i byer og tettsteder. -
Miljøvennlige vegdekker - FoU-program (2004-2008) [9]
FoU -programmet Miljøvennlige vegdekker forsket på optimalisering av vegdekkenes miljøegenskaper for å redusere støy og støv fra vegen. -
Moderne vegtunneler - FoU program (2007-2011) [17]
Forsknings- og utviklingsprogrammet Moderne vegtunneler har i perioden 2007 - 2011 utviklet forslag til en komplett og enhetlig strategi for tunnel. -
Nordic Road Water (NORWAT) - FoU-program (2012-2015) [36]
Statens vegvesen skal planlegge, bygge og drifte vegnettet uten å gi uakseptabel skade på vannmiljøet. -
Personvern og trafikk - FoU-program (2007-2010) [5]
Bakgrunn for prosjektet var konflikten som kan oppstå mellom ønsket om å drive et effektivt trafikksikkerhetsarbeid eller trafikkavviklingsarbeid og ønsket om et effektivt personvern. -
SaltSMART - FoU-program (2007-2011) [44]
Statens vegvesen startet dette prosjektet for å finne ut hvordan man kan redusere bruken av salt samtidig som man opprettholder god fremkommelighet og trafikksikkerhet gjennom vinteren. -
Saltstabilisering av kvikkleire (SAK) - FoU-program (2018–2020) [4]
FoU-prosjektet «Saltstabilisering av kvikkleire (SAK)» skal teste og utvikle en skånsom og kostnadseffektiv installasjonsprosedyre for sikring av kvikkleireområder ved hjelp av saltbrønner. -
Smartere vegtrafikk med ITS - FoU program (2012-2017) [5]
Målet med FoU- programmet var å finne teknologiske løsninger som kan bidra til en sikrere og mer miljøvennlig vegtrafikk med god fremkommelighet og tilgjengelighet. Både politisk og faglig er det en erkjennelse av at ... -
Tunnelutvikling - FoU program (2005-2007) [3]
Statens vegvesen hadde gjennom FoU prosjektet ”Tunnelutvikling” i perioden 2005 – 2007 fokus på brann- og frostsikring av tunnelkledninger. Et ønske om å finne alternativer til PE skum var hovedmålsetningen. Prosjektet var ... -
Varige konstruksjoner - FoU-program (2012-2015) [54]
"Varige kontruksjoner" var et fireårig forsknings- og utviklingsprogram i Statens vegvesen. -
Varige veger - FoU-program (2011-2015) [37]
Økt dekkelevetid og reduserte årskostnader for hele vegkonstruksjonen på det norske vegnettet. -
VegDim - FoU program (2018-2022) [10]
VegDim er et FoU-program som skal pågå i 5 år fra 2018-2022. -
Vegutforming - FoU-program (2016-2019) [9]
Vi mangler i dag nyere forskning innen vegutforming. -
Vinterdrift (EVI) - FoU-program (2013-2016) [19]
Prosjektet hadde som mål å bidra til bedre framkommelighet, regularitet, sikkerhet og tilgjengelighet på vinteren for alle trafikantgrupper.
Nye registreringer
-
Feltforsøk - mørtel egnet for katodisk beskyttelse
(Statens vegvesen rapporter;850, Report, 2024-02)Statens vegvesen etablerte i 2019 et feltforsøk på Tjeldsundbrua i Harstad kommune, for prøving av mørtler brukt til katodisk beskyttelse av armering i betong. I feltforsøket prøves både reparasjonsmørtler og mørtler ... -
Levetid for vegdekker Norge og Sverige
(Report, 2023-12)VegDim er et FoUI-program i regi av Statens vegvesen (2018–2024) med mål om å utvikle og ta i bruk et digitalt dimensjoneringssystem for vegoverbygninger, ERAPave PP. I samband med utviklingen av ERAPave PP gjennomføres ... -
Askimporten - feltforsøk med overflatebehandling
(Statens vegvesens rapporter;848, Report, 2022-12)Rapporten gir en oppsummering av resultater fra et testfelt med ulike overflateprodukter på veggelementer i Askimporten tunnel. Elementene ble påført både fargeløse impregneringer/hydrofoberende impregneringer, hvitpigmenterte ... -
Bærekraftig bylogistikk Artikkelsamling fra Bylogistikkprogrammet
(Statens vegvesens rapporter;938, Report, 2023-11)Bylogistikk berører en stor bredde av fagområder og tema. I rapporten er det valgt ut 6 tema som er omtalt i hver sin frittstående artikkel. Artiklene tar for seg bylogistikk i arealplanlegging, datatagrunnlag for godstransport ... -
Lundevann - feltforsøk med overflatebehandling
(Statens vegvesens rapporter;849, Report, 2022-11)Rapporten gir en oppsummering av resultater fra et feltforsøk med ulike overflateprodukter på Lundevann bru. Små prøveplater ble påført to hydrofoberende impregneringer og to belegg og utplassert på bruas kantdrager i 1998 ... -
Vedlikehold av belegg av blymønje og alkyd
(Statens vegvesens rapporter;503, Report, 2016-04)Belegget på fagverkskonstruksjonen på Tjeld sundbrua er delvis nedbrutt og skal repareres. Brua ble opprinnelig malt med blymønje og Vegvesenets beleggsystem spek. 107-110, der 107 inneholder sinkkromat. Belegget inneholder ... -
Utvikling, kalibrering og implementering
(Statens vegvesens rapporter;903, Report, 2022-12)Hovedmålet for FoU programmet VegDim (2018/2023) er å utvikle og ta i bruk et mekanistisk empirisk dimensjoneringssystem for vegoverbygninger. Denne rapporten gir en kort historisk beskrivelse av utvikling, kalibrering og ... -
Inspeksjon av bruer med alkalireaksjoner
(Statens vegvesens rapporter;852, Report, 2022-12)Rapporten gir en innføring i skademekanismer, skadetyper og konsekvenser av alkalireaksjoner i betong og beskriver prosedyrer for feltundersøkelser, prøveuttak og etterfølgende laboratorieundersøkelser – med tanke på å ... -
Feltforsøk - mørtel egnet for katodisk beskyttelse
(Statens vegvesens rapporter;851, Report, 2023-02)Statens vegvesen etablerte i 2019 et feltforsøk ved Tjeldsundbrua, for prøving av mørtler brukt til katodisk beskyttelse. Det blir sett på både reparasjonsmørtler og mørtler anbefalt for innsprøyting av anodesystemer i ... -
Bæreevneklassifisering av bruer med alkalireaksjoner
(Statens vegvesens rapporter;855, Report, 2022-12)Rapporten er en uformell veiledning om hvordan alkalireaksjoner i betong kan ivaretas i forbindelse med bæreevneklassifisering av bruer. Den er utarbeidet i forbindelse med Statens vegvesens FoU-program Bedre bru-vedlikehold ... -
Vanninnhold i tilslagsmaterialer
(Statens vegvesens rapporter;879, Report, 2022-11)To ulike bergarter (gabbro og glimmergneis) er blitt undersøkt for maksimalt vanninnhold for 16 korte delfraksjoner mellom 0-16 mm. Formålet var å se om det er mulig å beregne et teoretisk vanninnhold for sammensatte ... -
Tidlig overflatebehandling av lavvarmebetong
(Statens vegvesens rapporter;841, Report, 2022-06)Prøveelementer støpt med betong med 39 % flygeaske ble avformet etter 3 døgn og påført hydrofoberende impregnering (StoCryl HG 200) umiddelbart etterpå. Elementene ble eksponert i sjøvann hhv 3, 7 og 14 døgn etter ... -
FoU-programmet Bedre bruvedlikehold 2017-2021
(Statens vegvesens rapporter;865, Report, 2022-09)FoU-programmet Bedre bruvedlikehold ble gjennomført i perioden 2017-2021. Programmet har bestått av 4 prosjekter: Forvaltningsverktøy for bruer, Armeringskorrosjon i betong, Alkalireaksjoner i betong og Rehabilitering av ... -
Oslofjord testfelt for sprøytebetong – etablering og fem års resultat
(Statens vegvesens rapporter;570, Report, 2019-12)Sprøytebetong brukt som bergsikring i Oslofjordtunnelen er påverka av svært aggressivt salt grunnvatn og syredannande biofilm. Oslofjord testfelt, etablert i 2010, omfattar sprøytebetong som bergsikring og utstøypte ... -
Herøysund bru, korrosjon av etterspent armering
(Statens vegvesens rapporter;843, Report, 2022-07-14)Rapporten omhandler 1) teori om korrosjon på spennarmering 2) beskrivelse av korrosjonsskadene på Herøysund bru 3) resultatene fra undersøkelse av korrosjonstilstanden på spennarmeringen på Herøysund bru 18-1069 4) informasjon ... -
Vegoverbygning
(Report, 2022-05-13)Rapporten dokumenterer resultatet fra sammenligning av krav, byggemåter og materialer for veg i Norge og Sverige, med vurdering av ulikheter, fordeler og ulemper med krav som stilles i de to landene. Arbeidet omfatter kun ... -
Levetidsanalyse av kantdragere for tre bruer
(Statens vegvesens rapporter;818, Report, 2022-04)For planlegging av kostnadseffektivt vedlikehold av infrastruktur er det viktig å vurdere tilstanden til konstruksjoner og å estimere gunstig tidspunkt, omfang og type reparasjon som er nødvendig for å drifte konstruksjoner ... -
Drift og vedlikeholds betydning for gående og syklende
(Report, 2017)Prosjektet «Drift og vedlikeholds betydning for gående og syklende. En kunnskapsoppsummering» er gjennomført av Urbanet Analyse og Lund tekniske högskola på oppdrag av Statens vegvesen Vegdirektoratet. Prosjektet inngår i ... -
Cyclists’ Perception of Maintenance and Operation of Cycling Infrastructure—Results From a Norwegian Survey
(Others, 2021-07)The Norwegian authorities want to limit the extent of car use in city areas to existing levels. Such a limitation would help combat climate change, improve health of citizens, and alleviate congestion. This implies that ... -
TØI rapporter - bestilt og betalt av Statens vegvesen
(Others, 2020)