FoU Rapporter
Collections in this community
-
Bedre bruvedlikehold - FoU-program (2017-2021) [27]
Bedre Bruvedlikehold er et FoU-program for bruer og kaier av betong og stål som startet i 2017 og avsluttes i 2021. -
Bedre by - FoU program (2014-2019) [35]
Forsknings og utviklingsprogrammet BEDRE BY står for "Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer" -
Bedre sikkerhet i trafikken (BEST) - FoU program (2013-2017) [45]
Prioritering av sikkerhetstiltak og bidra i arbeidet med trafikksikkerhet -
Bevegelse - FoU Program (2017-2021) [17]
Bedre drift og vedlikehold for å få flere gående og syklister. -
Bylogistikk - FoU program (2016-2021) [31]
Forsknings og utviklingsprogrammet Bylogistikk skal bidra til et bedre kunnskapsgrunnlag om næringstransporter i by. -
Elektrisk infrastruktur for godstransport (ELinGO) - FoU-program (2016-2018) [0]
FoU-prosjektet ELinGO skal gjøre en konseptanalyse om elektrifisering av den tunge vegtransporten. Målet er å bidra til elektrifisering av godstransport på veg som styrker norsk næringslivs konkurransekraft i et ... -
EMIROAD - FoU program (2013-2016) [10]
EMIROAD (Emissions from road transport vehicles) var et treårig forsknings- og utviklingsprogram som ble avsluttet 2016 -
Gjenbruksprosjektet - FoU-program (2002-2005) [31]
Statens vegvesen ønsker å bruke gode og miljømessig trygge avfallsbaserte produkter i vegbygging, samt å håndtere eget avfall på en forskriftsmessig og mer økonomisk måte. -
Høyrisikogrupper i vegtrafikken - FoU program (2007-2010) [3]
Statens vegvesen avsluttet i 2010 et fireårig forskningsprosjekt om høyrisikogrupper i vegtrafikken. Det er sett spesielt på unge bilførere, motorsyklister, eldre trafikanter og enkelte innvandrergrupper. -
Klima og transport - FoU-program (2007-2010) [38]
Prosjektet ble startet for å vurdere mulige effekter av klimaendringer på vegnettet og anbefale tilpasningstiltak. -
Kompetanseutvikling drift og vedlikehold - FoU-program (2007-2010) [11]
Hensikten med prosjektet har vært å øke status og kompetanse innen drift og vedlikehold. -
Miljø- og samfunnstjenlige tunneler - FoU program (2000-2003) [47]
Forsknings- og utviklingsprosjekt Miljø- og samfunnstjenlige tunneler (2000-2003) samlet store deler av tunnelbransjen i Norge til felles innsats for å heve kompetansen for å unngå utilsiktet grunnvannssenkning i forbindelse ... -
Miljøvennlig bytransport - FoU-program (2007-2011) [22]
Målet med FoU-programmet var å øke kompetansen på miljøvennlig bytransport både i Statens vegvesen og i samfunnet som helhet, og på den måten bidra til mer miljøvennlig transport i byer og tettsteder. -
Miljøvennlige vegdekker - FoU-program (2004-2008) [9]
FoU -programmet Miljøvennlige vegdekker forsket på optimalisering av vegdekkenes miljøegenskaper for å redusere støy og støv fra vegen. -
Moderne vegtunneler - FoU program (2007-2011) [17]
Forsknings- og utviklingsprogrammet Moderne vegtunneler har i perioden 2007 - 2011 utviklet forslag til en komplett og enhetlig strategi for tunnel. -
Nordic Road Water (NORWAT) - FoU-program (2012-2015) [36]
Statens vegvesen skal planlegge, bygge og drifte vegnettet uten å gi uakseptabel skade på vannmiljøet. -
Personvern og trafikk - FoU-program (2007-2010) [5]
Bakgrunn for prosjektet var konflikten som kan oppstå mellom ønsket om å drive et effektivt trafikksikkerhetsarbeid eller trafikkavviklingsarbeid og ønsket om et effektivt personvern. -
SaltSMART - FoU-program (2007-2011) [44]
Statens vegvesen startet dette prosjektet for å finne ut hvordan man kan redusere bruken av salt samtidig som man opprettholder god fremkommelighet og trafikksikkerhet gjennom vinteren. -
Saltstabilisering av kvikkleire (SAK) - FoU-program (2018–2020) [4]
FoU-prosjektet «Saltstabilisering av kvikkleire (SAK)» skal teste og utvikle en skånsom og kostnadseffektiv installasjonsprosedyre for sikring av kvikkleireområder ved hjelp av saltbrønner. -
Smartere vegtrafikk med ITS - FoU program (2012-2017) [5]
Målet med FoU- programmet var å finne teknologiske løsninger som kan bidra til en sikrere og mer miljøvennlig vegtrafikk med god fremkommelighet og tilgjengelighet. Både politisk og faglig er det en erkjennelse av at ... -
Tunnelutvikling - FoU program (2005-2007) [3]
Statens vegvesen hadde gjennom FoU prosjektet ”Tunnelutvikling” i perioden 2005 – 2007 fokus på brann- og frostsikring av tunnelkledninger. Et ønske om å finne alternativer til PE skum var hovedmålsetningen. Prosjektet var ... -
Varige konstruksjoner - FoU-program (2012-2015) [54]
"Varige kontruksjoner" var et fireårig forsknings- og utviklingsprogram i Statens vegvesen. -
Varige veger - FoU-program (2011-2015) [37]
Økt dekkelevetid og reduserte årskostnader for hele vegkonstruksjonen på det norske vegnettet. -
VegDim - FoU program (2018-2022) [10]
VegDim er et FoU-program som skal pågå i 5 år fra 2018-2022. -
Vegutforming - FoU-program (2016-2019) [9]
Vi mangler i dag nyere forskning innen vegutforming. -
Vinterdrift (EVI) - FoU-program (2013-2016) [19]
Prosjektet hadde som mål å bidra til bedre framkommelighet, regularitet, sikkerhet og tilgjengelighet på vinteren for alle trafikantgrupper.
Recent Submissions
-
Varmgang i alunskifertipp
(Statens vegvesen rapporter;977, Report, 2024-05)I 2019 oppstod det varmgang i en massetipp bestående av såkalte blandmasser av alunskifer og andre «ikke forurensede» bergarter nær Kistefoss på Jevnaker. Massene bestod av berg tatt ut i skjæring i forbindelse med omlegging ... -
Feltforsøk - mørtel egnet for katodisk beskyttelse
(Statens vegvesen rapporter;850, Report, 2024-02)Statens vegvesen etablerte i 2019 et feltforsøk på Tjeldsundbrua i Harstad kommune, for prøving av mørtler brukt til katodisk beskyttelse av armering i betong. I feltforsøket prøves både reparasjonsmørtler og mørtler ... -
Levetid for vegdekker Norge og Sverige
(Report, 2023-12)VegDim er et FoUI-program i regi av Statens vegvesen (2018–2024) med mål om å utvikle og ta i bruk et digitalt dimensjoneringssystem for vegoverbygninger, ERAPave PP. I samband med utviklingen av ERAPave PP gjennomføres ... -
Askimporten - feltforsøk med overflatebehandling
(Statens vegvesens rapporter;848, Report, 2022-12)Rapporten gir en oppsummering av resultater fra et testfelt med ulike overflateprodukter på veggelementer i Askimporten tunnel. Elementene ble påført både fargeløse impregneringer/hydrofoberende impregneringer, hvitpigmenterte ... -
Bærekraftig bylogistikk Artikkelsamling fra Bylogistikkprogrammet
(Statens vegvesens rapporter;938, Report, 2023-11)Bylogistikk berører en stor bredde av fagområder og tema. I rapporten er det valgt ut 6 tema som er omtalt i hver sin frittstående artikkel. Artiklene tar for seg bylogistikk i arealplanlegging, datatagrunnlag for godstransport ... -
Lundevann - feltforsøk med overflatebehandling
(Statens vegvesens rapporter;849, Report, 2022-11)Rapporten gir en oppsummering av resultater fra et feltforsøk med ulike overflateprodukter på Lundevann bru. Små prøveplater ble påført to hydrofoberende impregneringer og to belegg og utplassert på bruas kantdrager i 1998 ... -
FoUI MilGRO rv.80 Sandvik - Sagelva - miljøgeologi
(Statens vegvesens rapporter;928, Report, 2023-08)MilGRO har som mål og hensikt å vise korleis og kvifor miljøgeologi-undersøkingar vil redusere kostnadar og miljøpåverknadar i Statens vegvesen sine prosjekt. MilGRO er med på å bidra positivt til at vi når dei nasjonale ... -
Vedlikehold av belegg av blymønje og alkyd
(Statens vegvesens rapporter;503, Report, 2016-04)Belegget på fagverkskonstruksjonen på Tjeld sundbrua er delvis nedbrutt og skal repareres. Brua ble opprinnelig malt med blymønje og Vegvesenets beleggsystem spek. 107-110, der 107 inneholder sinkkromat. Belegget inneholder ... -
Miljøgeologisk riktig planlegging og bygging
(Statens vegvesens rapporter;913, Report, 2023-05)Miljøgeologi er viktig for implementering av FNs bærekraftsmål i Statens vegvesens. MilGRO samlar erfaringar frå vegprosjekt med tanke på forureina og ikkje-forureina bergmasse. Det er eit stort potensial for betre ... -
Utvikling, kalibrering og implementering
(Statens vegvesens rapporter;903, Report, 2022-12)Hovedmålet for FoU programmet VegDim (2018/2023) er å utvikle og ta i bruk et mekanistisk empirisk dimensjoneringssystem for vegoverbygninger. Denne rapporten gir en kort historisk beskrivelse av utvikling, kalibrering og ... -
Inspeksjon av bruer med alkalireaksjoner
(Statens vegvesens rapporter;852, Report, 2022-12)Rapporten gir en innføring i skademekanismer, skadetyper og konsekvenser av alkalireaksjoner i betong og beskriver prosedyrer for feltundersøkelser, prøveuttak og etterfølgende laboratorieundersøkelser – med tanke på å ... -
Feltforsøk - mørtel egnet for katodisk beskyttelse
(Statens vegvesens rapporter;851, Report, 2023-02)Statens vegvesen etablerte i 2019 et feltforsøk ved Tjeldsundbrua, for prøving av mørtler brukt til katodisk beskyttelse. Det blir sett på både reparasjonsmørtler og mørtler anbefalt for innsprøyting av anodesystemer i ... -
Bæreevneklassifisering av bruer med alkalireaksjoner
(Statens vegvesens rapporter;855, Report, 2022-12)Rapporten er en uformell veiledning om hvordan alkalireaksjoner i betong kan ivaretas i forbindelse med bæreevneklassifisering av bruer. Den er utarbeidet i forbindelse med Statens vegvesens FoU-program Bedre bru-vedlikehold ... -
Vanninnhold i tilslagsmaterialer
(Statens vegvesens rapporter;879, Report, 2022-11)To ulike bergarter (gabbro og glimmergneis) er blitt undersøkt for maksimalt vanninnhold for 16 korte delfraksjoner mellom 0-16 mm. Formålet var å se om det er mulig å beregne et teoretisk vanninnhold for sammensatte ... -
Tidlig overflatebehandling av lavvarmebetong
(Statens vegvesens rapporter;841, Report, 2022-06)Prøveelementer støpt med betong med 39 % flygeaske ble avformet etter 3 døgn og påført hydrofoberende impregnering (StoCryl HG 200) umiddelbart etterpå. Elementene ble eksponert i sjøvann hhv 3, 7 og 14 døgn etter ... -
FoU-programmet Bedre bruvedlikehold 2017-2021
(Statens vegvesens rapporter;865, Report, 2022-09)FoU-programmet Bedre bruvedlikehold ble gjennomført i perioden 2017-2021. Programmet har bestått av 4 prosjekter: Forvaltningsverktøy for bruer, Armeringskorrosjon i betong, Alkalireaksjoner i betong og Rehabilitering av ... -
Oslofjord testfelt for sprøytebetong – etablering og fem års resultat
(Statens vegvesens rapporter;570, Report, 2019-12)Sprøytebetong brukt som bergsikring i Oslofjordtunnelen er påverka av svært aggressivt salt grunnvatn og syredannande biofilm. Oslofjord testfelt, etablert i 2010, omfattar sprøytebetong som bergsikring og utstøypte ... -
Herøysund bru, korrosjon av etterspent armering
(Statens vegvesens rapporter;843, Report, 2022-07-14)Rapporten omhandler 1) teori om korrosjon på spennarmering 2) beskrivelse av korrosjonsskadene på Herøysund bru 3) resultatene fra undersøkelse av korrosjonstilstanden på spennarmeringen på Herøysund bru 18-1069 4) informasjon ... -
Vegoverbygning
(Report, 2022-05-13)Rapporten dokumenterer resultatet fra sammenligning av krav, byggemåter og materialer for veg i Norge og Sverige, med vurdering av ulikheter, fordeler og ulemper med krav som stilles i de to landene. Arbeidet omfatter kun ... -
Levetidsanalyse av kantdragere for tre bruer
(Statens vegvesens rapporter;818, Report, 2022-04)For planlegging av kostnadseffektivt vedlikehold av infrastruktur er det viktig å vurdere tilstanden til konstruksjoner og å estimere gunstig tidspunkt, omfang og type reparasjon som er nødvendig for å drifte konstruksjoner ...