FoU Rapporter
Collections in this community
-
Bedre bruvedlikehold - FoU-program (2017-2021) [22]
Bedre Bruvedlikehold er et FoU-program for bruer og kaier av betong og stål som startet i 2017 og avsluttes i 2021. -
Bedre by - FoU program (2014-2019) [35]
Forsknings og utviklingsprogrammet BEDRE BY står for "Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer" -
Bedre sikkerhet i trafikken (BEST) - FoU program (2013-2017) [45]
Prioritering av sikkerhetstiltak og bidra i arbeidet med trafikksikkerhet -
Bevegelse - FoU Program (2017-2021) [18]
Bedre drift og vedlikehold for å få flere gående og syklister. -
Bylogistikk - FoU program (2016-2021) [30]
Forsknings og utviklingsprogrammet Bylogistikk skal bidra til et bedre kunnskapsgrunnlag om næringstransporter i by. -
Elektrisk infrastruktur for godstransport (ELinGO) - FoU-program (2016-2018) [0]
FoU-prosjektet ELinGO skal gjøre en konseptanalyse om elektrifisering av den tunge vegtransporten. Målet er å bidra til elektrifisering av godstransport på veg som styrker norsk næringslivs konkurransekraft i et ... -
EMIROAD - FoU program (2013-2016) [10]
EMIROAD (Emissions from road transport vehicles) var et treårig forsknings- og utviklingsprogram som ble avsluttet 2016 -
Gjenbruksprosjektet - FoU-program (2002-2005) [31]
Statens vegvesen ønsker å bruke gode og miljømessig trygge avfallsbaserte produkter i vegbygging, samt å håndtere eget avfall på en forskriftsmessig og mer økonomisk måte. -
Høyrisikogrupper i vegtrafikken - FoU program (2007-2010) [3]
Statens vegvesen avsluttet i 2010 et fireårig forskningsprosjekt om høyrisikogrupper i vegtrafikken. Det er sett spesielt på unge bilførere, motorsyklister, eldre trafikanter og enkelte innvandrergrupper. -
Klima og transport - FoU-program (2007-2010) [38]
Prosjektet ble startet for å vurdere mulige effekter av klimaendringer på vegnettet og anbefale tilpasningstiltak. -
Kompetanseutvikling drift og vedlikehold - FoU-program (2007-2010) [11]
Hensikten med prosjektet har vært å øke status og kompetanse innen drift og vedlikehold. -
Miljø- og samfunnstjenlige tunneler - FoU program (2000-2003) [47]
Forsknings- og utviklingsprosjekt Miljø- og samfunnstjenlige tunneler (2000-2003) samlet store deler av tunnelbransjen i Norge til felles innsats for å heve kompetansen for å unngå utilsiktet grunnvannssenkning i forbindelse ... -
Miljøvennlig bytransport - FoU-program (2007-2011) [22]
Målet med FoU-programmet var å øke kompetansen på miljøvennlig bytransport både i Statens vegvesen og i samfunnet som helhet, og på den måten bidra til mer miljøvennlig transport i byer og tettsteder. -
Miljøvennlige vegdekker - FoU-program (2004-2008) [9]
FoU -programmet Miljøvennlige vegdekker forsket på optimalisering av vegdekkenes miljøegenskaper for å redusere støy og støv fra vegen. -
Moderne vegtunneler - FoU program (2007-2011) [17]
Forsknings- og utviklingsprogrammet Moderne vegtunneler har i perioden 2007 - 2011 utviklet forslag til en komplett og enhetlig strategi for tunnel. -
Nordic Road Water (NORWAT) - FoU-program (2012-2015) [59]
Statens vegvesen skal planlegge, bygge og drifte vegnettet uten å gi uakseptabel skade på vannmiljøet. -
Personvern og trafikk - FoU-program (2007-2010) [5]
Bakgrunn for prosjektet var konflikten som kan oppstå mellom ønsket om å drive et effektivt trafikksikkerhetsarbeid eller trafikkavviklingsarbeid og ønsket om et effektivt personvern. -
SaltSMART - FoU-program (2007-2011) [49]
Statens vegvesen startet dette prosjektet for å finne ut hvordan man kan redusere bruken av salt samtidig som man opprettholder god fremkommelighet og trafikksikkerhet gjennom vinteren. -
Saltstabilisering av kvikkleire (SAK) - FoU-program (2018–2020) [4]
FoU-prosjektet «Saltstabilisering av kvikkleire (SAK)» skal teste og utvikle en skånsom og kostnadseffektiv installasjonsprosedyre for sikring av kvikkleireområder ved hjelp av saltbrønner. -
Smartere vegtrafikk med ITS - FoU program (2012-2017) [5]
Målet med FoU- programmet var å finne teknologiske løsninger som kan bidra til en sikrere og mer miljøvennlig vegtrafikk med god fremkommelighet og tilgjengelighet. Både politisk og faglig er det en erkjennelse av at ... -
Tunnelutvikling - FoU program (2005-2007) [3]
Statens vegvesen hadde gjennom FoU prosjektet ”Tunnelutvikling” i perioden 2005 – 2007 fokus på brann- og frostsikring av tunnelkledninger. Et ønske om å finne alternativer til PE skum var hovedmålsetningen. Prosjektet var ... -
Varige konstruksjoner - FoU-program (2012-2015) [52]
"Varige kontruksjoner" var et fireårig forsknings- og utviklingsprogram i Statens vegvesen. -
Varige veger - FoU-program (2011-2015) [37]
Økt dekkelevetid og reduserte årskostnader for hele vegkonstruksjonen på det norske vegnettet. -
VegDim - FoU program (2018-2022) [5]
VegDim er et FoU-program som skal pågå i 5 år fra 2018-2022. -
Vegutforming - FoU-program (2016-2019) [9]
Vi mangler i dag nyere forskning innen vegutforming. -
Vinterdrift (EVI) - FoU-program (2013-2016) [19]
Prosjektet hadde som mål å bidra til bedre framkommelighet, regularitet, sikkerhet og tilgjengelighet på vinteren for alle trafikantgrupper.
Recent Submissions
-
Non-linear behaviour of insufficiently grouted post-tensioned concrete members
(Master thesis, 2021-06)The purpose of this master thesis is to investigate the structural effects of insufficiently grouted post-tensioned concrete members. This was carried out by performing non-linear analyses in the Finite element analysis ... -
Post-tension concrete beam modelling and analysis in DIANA via Python
(Bachelor thesis, 2020-06)Post-tensioned systems are becoming more popular over time. They permit building long span and slender bridges by compressing the concrete to the point that the effect of the external loads is nearly counteracted. Studying ... -
Analyse av FFB-bru med korrosjonsskadet spennarmering
(Master thesis, 2018-06)Denne rapporten omhandler modellering og analyse av Osstrupen bru som ble bygget på midten av 70-tallet og har i dag synlige korrosjonskader på slakkarmeringen. Brua har blitt modellert i programmet NovaFrame og resultatene ... -
Drift og vedlikeholds betydning for gående og syklende
(Report, 2017)Prosjektet «Drift og vedlikeholds betydning for gående og syklende. En kunnskapsoppsummering» er gjennomført av Urbanet Analyse og Lund tekniske högskola på oppdrag av Statens vegvesen Vegdirektoratet. Prosjektet inngår i ... -
Cyclists’ Perception of Maintenance and Operation of Cycling Infrastructure—Results From a Norwegian Survey
(Others, 2021-07)The Norwegian authorities want to limit the extent of car use in city areas to existing levels. Such a limitation would help combat climate change, improve health of citizens, and alleviate congestion. This implies that ... -
TØI rapporter - bestilt og betalt av Statens vegvesen
(Others, 2020) -
Prøveprosjekt som metode. Konsekvenser for bylogistikk i Olav Tryggvasons gate, Trondheim.
(SINTEF rapport;2021:00493, Report, 2021-05-31)Prøveprosjekt er brukt som metode i transformasjon av Olav Tryggvasons gate, fra å være en gjennomfartsåre til en miljøgate, for å samle erfaringer om ulike tiltak som skal øke kvaliteten i gaten, økte attraktiviteten for ... -
Eksterne kostnader ved bylogistikk
(TØI rapport;1838/2021, Report, 2021-03)Bylogistikkprogrammet i Statens vegvesen har som formål å utarbeide et kunnskapsgrunnlag for godstransport i by. Programmet ser i den forbindelse et potensiale for økt bruk av samfunnsøkonomisk analyse innen tiltak rettet ... -
Jobbsykling på vinterstid – En case-studie av arbeidstakere på Sluppen
(Master thesis, 2020-06-23)Ifølge Nasjonal transportplan er det et mål at daglige reiser på korte avstander skal i mest mulig grad utføres ved hjelp av sykkel, gåing og kollektivtransport. Sykkel blir ofte trukket fram som et transportmiddel som har ... -
Transport med varebiler 2018
(SSB notater;2019/31, Working paper, 2019-08-23)Formålet med undersøkelsen av transport med varebiler (små godsbiler) som SSB gjennomførte i 2018 var å gi bedre oversikt over dette transportsegmentet som har en viktig rolle i godstransporten i Norge. Små godsbiler er ... -
Etterspente betongbruer Inspeksjonsmanual
(Statens vegvesens rapporter;718, Report, 2021-03)Statens Vegvesen, SVV, sendte i 2018 ut en forespørsel om utredning av metoder, muligheter og begrensninger for inspeksjon av etterspente betongbruer. Ulike ikke-destruktive teknikker (NDT) ble studert i detalj for vurdering ... -
Autonom feiemaskin - Kongsberg
(SINTEF rapport;2021:00277, Report, 2021-05-03)I samarbeid med By&Lab sin ITS-pilot: Tilstandsregistrering og drift- og vedlikehold av gang og sykkelveger ved bruk av oppkoblede og autonome maskiner og FoU-programmet BEVEGELSE, ble en selvkjørende feiemaskin testet på ... -
Oppfølging av GsA og GsB vinteren 2019/2020
(SINTEF rapport;2021:00087, Report, 2021-01-21)Erfaringer fra vintersesongen 2019/2020 langs Jonsvannsveien og Haakon VIIs gate viser at dersom driftsstandardene følges, gir dette i hovedsak gode resultater. Utfordringene er knyttet til værskifter når regn blir til is ... -
Erfaringer fra drift av gang- og sykkelveger med GsB-standard - Intervju med byggherre
(SINTEF prosjektnotat;N-03/21, Working paper, 2021-02-22)SINTEF har på oppdrag for Statens vegvesen gjennomført intervjuer med byggherrer som drifter gang- og sykkelvegnett etter GsB-standard. Byggherrenes bilde av driften i kontraktsområder med GsB-standard er at det over lag ... -
Kost som metode i vinterdrift av G/Sveger
(SINTEF rapport;2020:00504, Report, 2021-02-19)Målet med forsøket var å dokumentere kostens evne til å rydde snø som hadde blitt komprimert av myke trafikanter. Det ble til sammen gjennomført fire ulike forsøk; 1) ulike mengde trafikkbelastning, 2) ulik hastighet på ... -
Sorption Properties of a Bentonite Based Material for Removal of Uranium from Alum Shale Leachate
(Journal article, 2016)A dynamic sorption experiment was performed for removal of uranium (VI or 6+) from a leachate from an alum shale landfill with a diatomite-bentonite based sorbent in a laboratory scale. Such material was grounded and treated ... -
Forslag til nye retningslinjer for rensing av veiavrenning og tunnelvaskevann
(Journal article, 2016)FoU-programmet Nordic Road Water (NORWAT) har til hensikt å etablere en metodikk for når overflateavrenning fra veier og vaskevann fra tunnelrenhold skal renses. Veiavrenning og tunnelvaskevann inneholder en rekke stoffer ... -
Indikatorer for bylogistikk
(TØI rapport;1815/2021, Report, 2021-01)Byer og bylogistikk står i dag overfor mange utfordringer. En av dem er kampen om knappe arealer til transport. Antall godsleveranser til bysentrum øker og med det antall vare- og lastebiler. Det er behov for tiltak som ... -
Veileder i gjenbruk av asfalt
(Others, 2019-01-02)Denne veiledningen er utarbeidet av ’Kontrollordningen For Asfaltgjenvinning’ (KFA). Veiteknisk Institutt har stått for utformingen. Veiledningen er ment å være et hjelpemiddel for alle som er involvert i gjenbruk av asfalt ... -
Kontroll av asfaltarbeider - Asfaltsesongen 2015
(Others, 2015-04-08)Denne veilederen er først og fremst ment å være et hjelpeverktøy for byggeledere og kontrollører hos Statens vegvesen. Veilederen kan benyttes ved opplæring av nye medarbeidere og som støtte for mer erfarne ansatte i etaten. ...