Bylogistikk - FoU program (2016-2021)
Forsknings og utviklingsprogrammet Bylogistikk skal bidra til et bedre kunnskapsgrunnlag om næringstransporter i by. Det overordnede målet er at bylogistikken skal bidra til attraktive byer med lave klimagassutslipp, effektive løsninger for næringslivet og god livskvalitet for innbyggerne. Forskningsprogrammet skal bidra til å bedre kunnskapsgrunnlaget for offentlig politikk, modernisere rammevilkår i tråd med de overordnede målene og bedre offentlig tilrettelegging for miljøvennlig bylogistikk.
Recent Submissions
-
Bærekraftig bylogistikk Artikkelsamling fra Bylogistikkprogrammet
(Statens vegvesens rapporter;938, Report, 2023-11)Bylogistikk berører en stor bredde av fagområder og tema. I rapporten er det valgt ut 6 tema som er omtalt i hver sin frittstående artikkel. Artiklene tar for seg bylogistikk i arealplanlegging, datatagrunnlag for godstransport ... -
Prøveprosjekt som metode. Konsekvenser for bylogistikk i Olav Tryggvasons gate, Trondheim.
(SINTEF rapport;2021:00493, Report, 2021-05-31)Prøveprosjekt er brukt som metode i transformasjon av Olav Tryggvasons gate, fra å være en gjennomfartsåre til en miljøgate, for å samle erfaringer om ulike tiltak som skal øke kvaliteten i gaten, økte attraktiviteten for ... -
Eksterne kostnader ved bylogistikk
(TØI rapport;1838/2021, Report, 2021-03)Bylogistikkprogrammet i Statens vegvesen har som formål å utarbeide et kunnskapsgrunnlag for godstransport i by. Programmet ser i den forbindelse et potensiale for økt bruk av samfunnsøkonomisk analyse innen tiltak rettet ... -
Transport med varebiler 2018
(SSB notater;2019/31, Working paper, 2019-08-23)Formålet med undersøkelsen av transport med varebiler (små godsbiler) som SSB gjennomførte i 2018 var å gi bedre oversikt over dette transportsegmentet som har en viktig rolle i godstransporten i Norge. Små godsbiler er ... -
Indikatorer for bylogistikk
(TØI rapport;1815/2021, Report, 2021-01)Byer og bylogistikk står i dag overfor mange utfordringer. En av dem er kampen om knappe arealer til transport. Antall godsleveranser til bysentrum øker og med det antall vare- og lastebiler. Det er behov for tiltak som ... -
Fremtidens godstransportmodeller - Litteraturgjennomgang og utviklingsområder
(TØI rapport;1807/2020, Report, 2020-12)Denne rapporten gir en gjennomgang av internasjonal litteratur om modeller for nasjonal, regional og urban godstransport. Litteraturgjennomgangen belyser utviklingen av godstransportmodeller generelt og behovet for (urbane) ... -
Barrierer og drivere for etablering av samleterminaler - Erfaringer fra Stavanger og Drammen
(TØI rapport;1805/2020, Report, 2020-11)Fra en rekke forsøk med samleterminaler i europeiske byer rapporteres det om reduksjoner i kjørte km, antall turer, utslipp, støy og arealbeslag. I Norge har blant annet Stavanger og Drammen gjort forsøk på å etablere ... -
Bylogistikk og brukerbehov
(SINTEF rapport;A27896, Report, 2016-12-09)Bylogistikk handler om hvordan vare- og tjenesteleveranser gjennomføres i byer og bysentrum. Rapporten beskriver aktørbildet for gods- og varelevering basert på datainnsamling blant offentlige myndigheter og private aktører ... -
Innsamling og bruk av virksomhetsdata for informasjon om næringstrafikk i et byområde
(TØI rapport;1610/2017, Report, 2017-12)På oppdrag fra Statens vegvesen Region øst og Vegdirektoratet og innenfor Forskningsrådsprosjektet NORSULP har Transportøkonomisk institutt gjennomført en kartlegging av næringstrafikken i Groruddalen. Kartleggingen har ... -
Faglig grunnlag for bylogistikkplaner i Norge
(TØI rapport;1588/2017, Report, 2017-10)I denne rapporten har vi samlet relevant informasjon og kilder for bylogistikk. Den er tenkt å fungere som et faglig grunnlag for planlegging for varelevering i by, bylogistikkplaner og formulering og implementering av ... -
Bruk av Vegvesenets databaser for analyser av godstransport i by
(TØI rapport;1568/2017, Report, 2017-05)Statens vegvesen -
Bilfrie sentrumsløsninger i tre nordiske byer
(TØI rapport;1552/2017, Report, 2017-01)Bilfritt sentrum er høyt oppe på den politiske agendaen i mange norske byer og i en rekke europeiske land. Nye virkemiddel tas i bruk og i mange tilfeller planlegges det betydelige økninger i byenes bilfrie sentrumsareal. ... -
Evaluering av løsninger for varelevering i Bergen i forbindelse med sykkel-VM 2017
(Norconsult rapport;5174803, Report, 2018-01-12)I foreliggende rapport gjennomgås en evaluering av opplegget for varelevering under sykkel-VM 2017 i Bergen. Evalueringen er basert på kvalitative intervjuer av nøkkelpersoner som ble berørt av problematikken knyttet til ... -
Bærekraftige bylogistikkplaner i Europa, en litteraturstudie
(TØI rapport;1508/2016, Report, 2016-12)Målet med denne litteraturstudien er å vurdere allerede eksisterende europeiske bylogistikkplaner (Sustainable Urban Logistics Plan’s) og godsrelaterte mobilitetsplaner (Sustainable Urban Mobility Plan’s) for deretter å ... -
Elektrifisering av korte, tunge transporter
(SINTEF rapport;2017:00605, Report, 2017-11-08)Transportsektoren står for omtrent 25 % av CO2-utslippene i Europa (Hill m.fl., 2011). I og rundt byområder er forurensing fra transport en av de mest betydelige årsakene. Som et resultat av Parisavtalen er det et sterkt ... -
Evaluering av oppstartsperioden for varelevering med lastesykkel - et pilotprosjekt i Oslo
(TØI rapport;1619/2018, Report, 2018-03)Målet med evalueringen har vært å identifisere og dokumentere viktige erfaringer rundt oppstarten av varelevering med elektrisk lastesykkel i Oslo sentrum. I tillegg bidrar evalueringen med kunnskap om hvordan offentlig ... -
Mobilitetsendringer som følge av nye handelskonsepter
(TØI rapport;1720/2019, Report, 2019-12)Nye handelsmønstre gir nye mobilitetsendringer i et lite forutsigbart og komplisert samspill. Det dreier seg ikke lenger om et enkelt skifte fra butikk- til netthandel eller bare om en ny fordeling mellom transportmidler. ... -
Evaluering av Oslo City Hub
(TØI rapport;1717/2019, Report, 2019-07)Målet med dette prosjektet har vært å evaluere prosessen med å etablere et bylogistikkdepot for omlasting av varer for sisteleddsdistribusjon (last-mile) i Oslo sentrum. I evalueringen legges det vekt på sentrale hendelser ... -
Varelevering i Drammen sentrum
(Report, 2018-11-12)Denne rapporten er utarbeidet som en del av bylivsprosjektet «Ny vareleveringstjeneste i Drammen sentrum». Rapporten oppsummerer tilgjengelig informasjon om vareflyten inn og ut av Drammen sentrum. Hensikten med rapporten ... -
Ny vareleveringstjeneste for Drammen sentrum - en samleterminal med tilleggstjenester
(Report, 2018-12)Denne rapporten skal brukes som beslutningsgrunnlag for om - og eventuelt hvordan - det skal gjennomføres et pilotprosjekt knyttet til en ny vareleveringstjeneste i Drammen. Rapporten er laget for å kunne inngå som ...