Browsing FoU Rapporter by Title
Now showing items 1-20 of 575
-
Adaptation to Climate Change
(Report, 2012-01)The climate in Europe will change during the twenty-first century. Model predictions indicate that the mean annual temperature will rise by between 1 and 5.5°C. While annual precipitation is likely to increase in the north ... -
Adaptation to Climate Change – Task Group under CEDR
(Report, 2011)Conference of European Road Directors, CEDR, initiated work on studying the effects of climate change on roads. The work belongs to Strategic Plan 2 (2009-2013), Thematic Domain Operation and is organised as twin tasks ... -
Adsorbents for infiltration based highway stormwater treatment in Norway
(Statens vegvesens rapporter;493, Report, 2017-08)Denne rapporten presenterer resultatene fra et prosjekt med fokus på utvikling av avanserte infiltrasjonsbaserte løsninger for behandling av veiavrenning. Avansert infiltrasjon refererer i denne rapporten til et media, ... -
Alkalireaksjoner - Feltforsøk med overflatebehandling : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
(Statens vegvesens rapporter;465, Report, 2015-12)I Varige konstruksjoner er det igangsatt et prøveprogram for å undersøke 1) effekten av overflatebehandling på fuktinnholdet i utendørs eksponert betong og 2) relasjonen mellom fuktinnhold og ekspansjon i en alkalireaktiv ... -
Alkalireaksjoner - metoder for måling av restekspansjon : Betongkjerner utboret fra konstruksjoner med alkalireaksjoner
(Statens vegvesens rapporter;238, Report, 2013-07)Restekspansjonsmålinger på betongkjerner utboret fra konstruksjoner med alkalireaksjoner er omstridt. Like fullt er dette målinger som i gitte tilfeller kan gi verdifull informasjon vedrørende en aktuell betongsreaktivitet ... -
Alkalireaksjoner - Overflatebehandling og andre tiltak : Effekt på betongkonstruksjoner med alkalireaksjoner
(Statens vegvesens rapporter;237, Report, 2013-07)Alkalireaksjoner er en skademekanisme som er avhengig av et visst fuktinnhold i betongen, både for at reaksjoner og ekspansjoner skal kunne foregå. Kritisk grenseverdi er ofte satt til 80 % RF, og erfaringer viser at økende ... -
Alkalireaksjoner – Erfaringer med lettbetong : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
(Statens vegvesens rapporter;499, Report, 2015-12)Den første brua som ble bygd med høyfast lettbetong i Norge var Endrestø bru i Rogaland. Brua ble bygd i 1987 som et pilotprosjekt. På 1990-tallet ble det gjennomført flere store forskningsprosjekter ved SINTEF for å ... -
Alkalireaksjoner – Karbonfiberforsøk Elgeseter bru : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
(Statens vegvesens rapporter;339, Report, 2015-01)Rapporten beskriver utførelsen og resultater av et feltforsøk på Elgeseter bru hvor to av søylene med rissdannelse på grunn av alkalireaksjoner er delvis omviklet med karbonfiber/epoksy kompositt. Referanseverdier for ... -
Alkalireaksjoner – Prøving av materiale fra Nautesund bru : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
(Statens vegvesens rapporter;469, Report, 2015-12)Nautesund bru ble bygd i 1959 og revet i 2009, delvis på grunn av alkalireaksjoner i betongen. Det ble initiert et omfattende FoU-prosjekt som omfattet feltundersøkelser, materialprøvig og belastningsprøving av armerte ... -
Alkalireaksjoner – Undersøkelser av Nautesund bru etter 50 år : Felt- og laboratorieundersøkelser og belastningsprøving av armerte elementer
(Statens vegvesens rapporter;309, Report, 2014-06)Nautesund bru i Telemark ble bygd som ei ettfelts hengebru i 1958. I 1986 ble den nedgradert til gang- og sykkelbru og i 2009 ble den revet. Betongtårn og landkar hadde utviklet langt fremskredne alkalireaksjoner, og det ... -
Alkalireaksjoner – Veiledning for konstruktiv analyse : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
(Statens vegvesens rapporter;601, Report, 2016-07)Det er utført et arbeid med tanke på å forstå hvordan ekspansjon av betongen ved alkalireaksjoner påvirker lastsituasjonen i en bruoverbygning. Det er gitt en generell beskrivelse av indre og ytre lastvirkninger som ... -
Alternative forståelser av risiko og eksponering
(TØI rapport;1449/2015, Report, 2015-12)Rapporten drøfter det sannsynlighetsteoretiske grunnlaget for beregning av risiko i trafikk samt eksponeringsmål som blir benyttet i trafikksikkerhetsforskningen. I rapporten argumenteres det for at selv om hendelser som ... -
Analyse av FFB-bru med korrosjonsskadet spennarmering : Tilstandsvurdering og kapasitetskontroll av Osstrupen bru
(Master thesis, 2018)Det registreres stadig flere betongbruer i Norge fra 1970-, 1980- og 1990-tallet med omfattende korrosjonskader, og lavt overdekningskrav på denne tiden nevnes som den største årsaken. I etteroppspente betongbruer er det ... -
Analyse av syklistskader i Oslo: rapporteringsgrad, helsekonsekvenser og sammenligning med svenske data
(Arbeidsdokument;51134, Working paper, 2017-05-18)Som del av BEST-programmet gjennomførte Oslo legevakt i 2014 en registrering av syklistskader i Oslo. Alle skadde syklister som oppsøkte legevakten for behandling, samt skadde syklister som ble fraktet direkte til sykehus, ... -
Analyser av sykkeltiltak i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger med app-data
(TØI rapport;1697/2019, Report, 2019-06)I prosjektet så vi på mulige datainnsamlingsmetoder og deres egnethet til å evaluere infrastruktur tiltak for syklister. Deretter undersøkte vi virkningen av 27 prosjekter på sykkelbruk, ved hjelp av appdata. Prosedyrer ... -
Analysis of InSAR data over Romeriksporten
(Intern rapport;2346, Research report, 2004-02-06) -
Analytisk dimensjonering av vegkonstruksjoner : Evaluering og valg av system for norske forhold
(Statens vegvesens rapporter;524, Report, 2019-12)FoU programmet VegDim (2018 – 2022) har som hovedmål å velge, tilpasse til norske forhold og ta i bruk et eksisterende mekanistisk – empirisk (analytisk) dimensjoneringssystem for vegkonstruksjoner. Moderne mekanistisk – ... -
Analyzing automatically captured traffic sign data from the Vionice system
(SINTEF rapport;2017:00096, Report, 2017-05)The Finnish startup company Vionice has developed a system for automatically capturing data about road signs. The system uses mobile phones with camera and GPS placed in the windscreen of NPRA vehicles, and computer vision ... -
Arbeidsnotat: Laboratorieforsøk
(Working paper, 2011-09)Målet med arbeidet var å undersøke 1) ved hvilke konsentrasjonsforskjeller i salinitet saltholdig vann vil innlagres i bunnsjiktet, 2) betydningen av temperaturforskjeller og ulike saliniteter og 3) om repetert tilførsel ... -
Asfaltfuger Etatsprogrammet : Varige konstruksjoner 2012-2015
(Statens vegvesens rapporter;549, Report, 2016-05)Statens vegvesen legger ned betydelige ressurser på vedlikehold av asfaltfuger, og fugene ser ikke ut til å fungere spesielt bra i sin nåværende form. En bredt sammensatt gruppe har derfor sett på problemet. Andre fugetyper ...