Browsing Statens vegvesens rapporter / NPRA reports by Title
Now showing items 406-425 of 569
-
Resultat av posisjoneringstest
(Statens vegvesens rapporter;896, Report, 2023-02)Denne rapporten inneholder resultatene fra test av posisjonering i tunnel og på fortau. En av testene omhandlet posisjonering i tunnel i lengderetning og den andre testen omhandlet posisjonering i sideretning i åpent ... -
Retningslinjer asfalt 2019
(Statens vegvesens rapporter;670, Report, 2018-12)Håndbok N200 Vegbygging beskriver egenskapskrav til asfalt, men gir ikke detaljerte bestemmelser om sammensetning og kontroll av kvalitet. Denne rapporten er en foreløpig utgave av retningslinjer for asfalt, for bruk i ... -
Riksveiene i Oslo-området
(Statens vegvesens rapporter;918, Report, 2023-05)Hovedstadsområdet står overfor betydelige utfordringer knyttet til befolkningsvekst med økt transportbehov og politiske mål om mer bærekraftig transport. Oslo har landets mest trafikkerte veinett, noe som setter store krav ... -
Riktig utførelse av asfaltdekker : varige veger 2011 - 2014
(Statens vegvesens rapporter;352, Report, 2015-01)"Riktig utførelse av asfaltdekker" er ment å være en "best practice guide" for transport og utlegging av asfalt. Rapporten viser bilder av gode og dårlige eksempler på utførelse av asfaltdekker, og konsekvenser som kan ... -
Ringanalyse for kulemølle
(Statens vegvesens rapporter;692, Report, 2020-08-27)I 2017-2018 ble det utført ringanalyse for kulemølle med 12 deltakende laboratorier. I alt seks materialer med et spenn i kulemølleverdi fra 5 til 23 var med i undersøkelsen. Ringanalyser er et ledd i kvalitetssikringsarbeid ... -
Ringanalyse på polymermodifisert bitumen 2017 : NAMet bindemidler
(Statens vegvesens rapporter;679, Report, 2018-03)Norsk Asfaltforenings faggruppe NAMet Bindemidler arrangerte vinteren 2017 en ringanalyse på polymermodifisert bitumen (PMB). Hensikten var å bidra til bedre utførelse og kontroll med aktuelle prøvingsmetoder. To ... -
Ringanalyser 2012 for kulemølle, micro-Deval, Los Angeles og flisighetsindeks
(Statens vegvesens rapporter;281, Report, 2014-02-18)I 2012 ble det i Norge utført en større ringanalyse med 17-21 deltakende laboratorier. Statens vegvesen tilberedte alt prøvematerialet, slik at forbehandlingen ble lik. Deretter ble prøvene testet med micro-Deval, Los ... -
Risiko- og sårbarhetsanalyse av naturfare: Anbefalinger for innhold og gjennomføring av analysen i vegplanlegging
(Statens vegvesens rapporter;530, Report, 2018-02)Rapporten inneholder anbefalinger til hvordan naturfare bør inkluderes og vurderes som del av en risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS-analyse) i vegplanlegging. -
Risikokurver : analyse av utforkjøringsrisikofaktorer på 2-feltsveger
(Statens vegvesens rapporter;171, Report, 2018)I denne rapporten er det analysert forskjellige utforkjøringsrisikofaktorer i kurver. Analysen ser på alle kurver med lavere horisontalkurveradius enn 700 meter på 2- felts europa-, riks- og fylkesvegene i Region Øst. Til ... -
Risk Management : introduction, recommendations and project descriptions of risk management
(Statens vegvesens rapporter;178, Report, 2012-11-15)Rapport utarbeidet i forbindelse med sommerjobb i prosjektet E6 Biri-Otta, Region øst. Rapporten inneholder: Bakgrunn for usikkerhetsstyring. Prosess for usikkerhetshåndtering. Oppsummering etter bedriftsbesøk. Anbefalinger ... -
ROS-analyser av stikkrenner i Nord-Rogaland : Erfaringsrapport med evaluering av metodikken beskrevet i VD 24 og VD 29
(Statens vegvesens rapporter;471, Report, 2019-07)Rapporten beskriver utprøving av metodikk for vurdering av risiko- og sårbarhet av stikkrenner og kulverter som beskrevet i rapportene VD24 (risiko- og sårbarhetsanalyser av stikkrenner mht. værrelaterte hendelser) og VD29 ... -
Rushtidsavgift i Oslo: En analyse av trafikale korttidskonsekvenser av miljø- og tidsdifferensierte bomtakster i Oslo
(Statens vegvesens rapporter;567, Report, 2018-01)Denne rapporten analyserer trafikale korttidskonsekvenser av innføring av trinn 1 som del av Oslopakke 3, som innebærer økte bomtakster i Osloringen, samt miljø og tidsdifferensiering. -
Rushtidsavgiften i Bergen 2016-2018 : En analyse av trafikale effekter på mellomlang sikt
(Statens vegvesens rapporter;682, Report, 2018-04)Denne rapporten er en analyse av trafikale effekter etter av innføringen av tidsdifferensierte bomtakster i Bergen herunder; (1) i hvilken grad det har ført til redusert trafikkmengde i rushtiden, og omfordeling av trafikk ... -
Rushtidsavgiften i Bergen : En analyse av trafikale og økonomiske konsekvenser 15 måneder etter innføring
(Statens vegvesens rapporter;678, Report, 2017-08)Denne rapporten analyserer trafikale og økonomiske konsekvenser av innføringen av tidsdifferensierte bomtakster i Bergen herunder; (1) i hvilken grad det har ført til redusert trafikkmengde i rushtiden, omfordeling av ... -
Rusttrege stål. Korrosjonshastighet i ulike miljøer
(Report, 2020-02)Rusttrege stål er konstruksjonsstål som er tilsatt små mengder kobber og krom for å utvikle et stabilt, tett og beskyttende sjikt av rust. Fordelen med slike stål er at de kan gi en levetid på 100 år uten overflatebehandling. ... -
Rv. 4 på Gran, nyttiggjering av svartskifer: sluttrapport og erfaringer
(Statens vegvesens rapporter;333, Report, 2018-04-26)I 2013 fekk Statens vegvesen – Prosjekt Vestoppland løyve til å nyttiggjere alunskifer og annan forureinande svartskifer i samband med masseutskifting av ei myr for bygging av ny Rv. 4 gjennom Gran kommune. I løyvet frå ... -
Salt SMART - Sluttrapport
(Statens vegvesens rapporter;92, Report, 2012-03)Denne sluttrapporten er en oppsummering av noen av de arbeider som er gjennomført i etatsprogrammet Salt SMART. Rapporten omhandler miljøkonsekvenser ved bruk av salt, grunnkunnskaper om saltets egenskaper og anbefalte ... -
Salt SMART Vegsalt i innsjøer
(Statens vegvesen rapporter;120, Report, 2012-05)Ionekomposisjon og tetthet i innsjøer vil i større eller mindre grad påvirkes av vegsalting. Det er et behov for bedre å forstå betydningen av disse tilførslene opp i mot innsjøers kjemiske sjiktning. Denne rapporten ... -
Sambruksfeltet E39 Fjøsanger, Bergen: før- og etterundersøkelse
(Statens vegvesens rapporter;318, Report, 2018-06)Sambruksfeltet åpnet i mars 2016, og trafikksituasjonen har i ettertid vært tilfredsstillende. Det skyldes i hovedsak rushtidsavgiften, som ble etablert noen uker før sambruksfeltet, og som medførte ca 15 % trafikkreduksjon ... -
Samfunnsøkonomisk prissetting av helsebelastning av svevestøv : Støttedokument til Statens vegvesens håndbok V712
(Statens vegvesens rapporter;115, Report, 2018-12)Statens vegvesen har oppdatert Håndbok V712 Konsekvensanalyser. Til oppdatering av kapittel 5.7.3 Lokal luftforurensning ble det gjort flere analyser og beregninger som ikke er beskrevet i detalj i Håndbok V712. Denne ...