• Tidsdifferensierte bomtakster i Bergen: En analyse av trafikale og økonomiske kortidskonsekvenser 

      Lund Presterud, Eirik (Statens vegvesens rapporter;642, Report, 2016-08)
      Denne rapporten analyserer trafikale og økonomiske korttidskonsekvensene av innføring av tidsdifferensierte bomtakster i Bergen herunder; (1) i hvilken grad det har ført til redusert trafikkmengde i rushtiden, omfordeling ...
    • Tilsetningsstoffer til lavtemperaturasfalt 

      Jørgensen, Torbjørn (Statens vegvesens rapporter;817, Report, 2022-04)
      Tilsetninger til lavtemperaturasfalt (LTA) ble undersøkt med laboratorietesting. Sju LTA tilsetninger i bitumen og polymermodifisert bitumen ble blandet ved 30 °C lavere temperatur enn vanlig. Reologiske egenskaper og ...
    • Tilskudd til brannberedskap - Ti kommuner der tunnel representerer en ekstraordinær risiko 

      Statens vegvesen; Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (Statens vegvesen rapporter;228, Report, 2014-03)
      Sikkerhet i tunneler er som for alle andre brannobjekter, en funksjon av tekniske og organisatoriske tiltak. Lovverket regulerer hvem som har ansvar for de ulike tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre et særskilt ...
    • Tilstanden til rensebassenger i Norge 

      H Paus, Kim A.; Åstebøl, Svein Ole; Robbe, Simona; Ulland, Vegard; Lausund, Erland (Statens vegvesens rapporter;212, Report, 2013-11)
      Rensebasseng er ett tiltak for å redusere risikoen for skader på miljøet fra forurenset vann fra vegarealer. Bassengene renser vannet primært gjennom sedimentasjon. For å optimalisere rensefunksjonen i rensebassengene bør ...
    • Tilstandsundersøkelser 2011 

      Nygaard, Liv Marie; Rosland, Pål; Halvorsen, Leif Magne (Statens vegvesens rapporter;82, Report, 2012-08)
      Resultater fra de tilstandsundersøkelser som Statens vegvesen gjennomførte i 2011
    • Tiltak for å bedre brannsikkerhet i utsatte vegtunneler: Sikkerhetsforvaltning av vegtunneler 

      Søvik, Arild Petter; Henning, Jan Eirik (Statens vegvesens rapporter;450, Report, 2015-11-17)
      I sin strategi legger Statens vegvesen opp til å redusere sannsynlighet for at en hendelse oppstår, være godt forberedt på de ulike hendelses scenarier som en kan få, samt utnytte tiden godt ved å oppdage brann tidlig, ...
    • Tiltak for å redusere vegers påvirkning på dyrelivet: En oversikt over hva som finnes av nyere kunnskap 

      Skrutvold, Johanna; Bratfoss Sørensen, Johanne; Mørkhagen Granum, Heidi (Statens vegvesens rapporter;502, Report, 2017-10)
      Veger påvirker dyrelivet negativt ved å dele opp dyrenes leveområder og sperre av viktige trekkruter. Kollisjoner med kjøretøy er en viktig årsak til dødelighet for mange dyr og kollisjoner med vilt kan utgjøre en ...
    • Tinemetoder for stikkrenner og grøfter: Dokumentasjon av eksisterende og nye metoder for fjerning av is i stikkrenner og grøfter i Driftskontrakt 1808 Narvik 

      Reitan, Knut Magne (Statens vegvesens rapporter;538, Report, 2017-11-27)
      Rapporten oppsummerer erfaringer med testing av ulike metoder for tining av stikkrenner og grøfter i Driftskontrakt 1808 Narvik i perioden 2013-2016
    • Trafikantens opplevelse rv. 3 Østerdalen : FoU-rapport 

      Gotteberg, Mari; Nyhuus m. fl., Marit (Statens vegvesens rapporter;299, Report, 2014-05-26)
      Et annerledes trafikksikkerhetsprosjekt
    • Trafikksikkerhetsvurdering av riksvegrutene 

      Bjerkan, Anne Mette; Engebretsen, Arild; Ø. Ragnøy, Arild (Statens vegvesens rapporter;899, Report, 2023-02)
      Denne rapporten gir en trafikksikkerhetsgjennomgang av de 18 riksvegrutene i Norge. Formålet er å vise hvordan man kan identifisere trafikkfarlige vegstrekninger og ruter ved hjelp av en todelt fremgangsmåte: 1. Bruk av ...
    • Trebruer 

      Dyken, Tormod (Statens vegvesens rapporter;422, Report, 2017-05)
      Utvikling av moderne norske trebruer og et sammendrag av kompetansen som er bygget opp de siste 25 årene.
    • Trykkfasthet og E-modul for SV-40 betong : en studie av tilslagets betydning 

      Pedersen, Bård; Kompen, Reidar (Statens vegvesens rapporter;177, Report, 2013-12)
      Hovedhensikten med studien har vært å kartlegge effekt av vanlige norske betongtilslag på betongens mekaniske egenskaper. Studien har vist at tilslag har stor effekt på betongens trykkfasthet, og i enda større grad på ...
    • TS - Rapport: Sikkerhetsstyring i Statens vegvesen 

      Haldorsen, Ivar; Amundsen, Finn Harald (Statens vegvesens rapporter;649, Report, 2016-09)
      Rapporten gir en sammenfattende oversikt over prosjektoppgaver som er utarbeidet som del av kursene i sikkerhetsstyring i Statens vegvesen. Gjennomgangen omfatter i alt 137 prosjektoppgaver utarbeidet i tidsrommet 2003 til ...
    • Tungt møter mykt : Ulykker i by med tunge kjøretøy og myke trafikanter (PDF, 16 MB) 

      Henriksen, Maria; Norang, Hilde; Tsesmetsis, Alexander (Statens vegvesens rapporter;307, Report, 2018-08)
      En omfattende analyse av totalt 252 ulykker mellom syklende og tunge kjøretøy i perioden 2000-2014 i Norge, avdekket at 10% av denne typen ulykker hadde dødelig utgang. 35% av alle sykkelulykker med dødelig utgang i Norge ...
    • Tverrholdt dekke i tre 

      Burkart, Hauke; Dyken, Tormod (Statens vegvesens rapporter;420, Report, 2018-09)
      Et alternativ til tverrspente tredekker er blitt utviklet. Istedenfor å overføre skjær ved friksjon er tanken bak det tverrholdte dekket å overføre skjær med en fortanning. En studentgruppe på NTNU Gjøvik gjennomførte ...
    • Tydeliggjøring av vikepliktsforhold i kryss og vurdering av forkjørsregulering av veger 

      Hagen, Erik B.; Stigre, Svein A.; Seim, Kjell; Lind, Ole Jørgen (Statens vegvesens rapporter;113, Report, 2012-04-19)
      I Norge er trafikkreglene vedrørende vikeplikt i kryss basert på høyreregelen. Forkjørsregulering er mindre vanlig her enn i andre europeiske land som vi gjerne sammenlikner oss med, der forkjørsregulering er hovedregelen. ...
    • Tørrmurer : fagdag - Bruseksjonen og vegteknisk seksjon 7.3.2013 (PDF, 105 MB) 

      Hagen, H.O.; Pytten, E.; Bruun, H.; Aunaas, K.; Lahus, O. (Statens vegvesens rapporter;198, Report, 2013-04-15)
      Rapporten oppsummerer fagtema fra felles fagdag mellom Bruseksjonen og Vegteknisk seksjon med tørrmurer som tema.
    • Tørrmurer i prosjekt E134 Stordalen : erfaringer 

      Westerlund, Geir J.; Gjelseth, Stephanie L. (Statens vegvesens rapporter;220, Report, 2018-11)
      Diskusjoner om usikkerhet omkring levert kvalitet av tørrmurer i prosjekt E134 Stordalen førte til mange faglige diskusjoner. Dette berørte først og fremst hva som er krav til mureteknikk og dokumentasjon av utført arbeid. ...
    • Ulike trafikantgruppers samspill på Ring 2 i Oslo : Hvordan løsninger for sykkel, gående og kollektivtransport påvirker atferd 

      Lysø, Tonje; Schjetne Valheim, Solveig (Statens vegvesens rapporter;620, Report, 2019-12)
      Målet om at veksten i persontransport skal tas med kollektiv, sykkel og gange stiller krav om at det tilrettelegges for disse reisemåtene. Reisemåtene må være effektive, trygge og attraktive for at befolkningen skal velge ...
    • Underkjølt regn og andre værforhold som gir hurtig glatt veg 

      Holen, Åsmund; Mahle, Anette H.; Johansen, Johnny M. (Statens vegvesens rapporter;148, Report, 2019-01)
      Rapportens formål er å forbedre kunnskapen og forståelsen om værforhold som gir hurtig endring fra bar veg til glatt veg mht. meteorologi, effekt på føreforhold, omfang, beslutningsstøtte og vinterdriftstiltak. Rapporten ...