Blar i Statens vegvesens rapporter / NPRA reports på tittel
Viser treff 40-59 av 568
-
Bruk av Håndbok 140 i praksis : studie av prissatte konsekvenser, sammenstilling, mål og regional utvikling
(Statens vegvesens rapporter;182, Report, 2012-11)Sammendrag: Denne rapporten sammenligner presentasjonen av en rekke tema i gjennomførte konsekvensutredninger mot malene i Håndbok 140, Konsekvensanalyser. Særlig vekt legges på å forklare observerte mønster, og å foreslå ... -
Bruk av knust betong i vegbygging : varige veger 2011-2014
(Statens vegvesens rapporter;262, Report, 2013-12)Med denne rapporten håper Varige vegerprogrammet å stimulere til økt bruk av gjenbruksbetong som vegbyggingsmaterial. Rapporten retter seg mot alle som på en eller annen måte kan bli involvert i å beskrive, fremskaffe ... -
Bruk av offeranoder ved betongrehabilitering
(Statens vegvesens rapporter;721, Report, 2021-03)Statens Vegvesen, Vegdirektoratet tildelte i 2020 RISE KIMAB i oppdrag å utføre et litteraturstudie i bruk av katodisk beskyttelse med offeranoder ved reparasjon av betongkonstruksjoner. Bakgrunnen for oppdraget er at ved ... -
Bruk av offeranoder ved betongrehabilitering
(Statens vegvesen rapporter;721, Report, 2021-03) -
Bruk av TBM til driving av vegtunneler i Norge
(Staten vegvesens rapporter;324, Report, 2014-09-23)Denne rapporten er utarbeidet for å se på mulighetene for å bruke fullprofil tunnelboremaskin (TBM) for driving av vegtunneler i Norge. Rapporten belyser mulig bruk av TBM og kriterier for valg av TBM kontra konvensjonell ... -
Bruk av XRF på bergartar for vurdering av miljørisiko: Eksempel frå Rv 4 Gran og E18 Grimstad – Kristiansand
(Statens vegvesens rapporter;516, Report, 2016-12-15)Statens vegvesen har omfattande ansvar innan samferdselssektoren. Kjemisk analyse er nødvendig for å løyse konkrete oppgåver knytta til miljø og materialar. Svært rask kjemisk analyse kan nå utførast med handheldt ... -
Brukerveiledning EFFEKT 6.6 : brukerveiledning
(Statens vegvesens rapporter;356, Report, 2015-02)Rapporten viser oppbygging av programmet EFFEKT 6.6 og hvordan dette samvirker med omkringliggende programmer og databaser. Det vises hvordan et prosjekt modelleres i EFFEKT med innlegging av data. Videre vises og forklares ... -
Brukerveiledning GS-EFFEKT 6.6
(Statens vegvesens rapporter;357, Report, 2015-02)Rapporten viser hvordan et prosjekt for gående og syklende modelleres i EFFEKT med innlegging av data. Videre vises og forklares utskrifter og beregningsresultater. -
Brurekkverk (SVV-H2) : test av innfesting i brudekk
(Statens vegvesens rapporter;303, Report, 2014-07)Evaluering test av rekkverksinnfesting i brudekke med forskjellige boltegrupper. Hensikten med testen er å sikre at underliggende konstruksjon dimensjoneres slik at påkjøringslastene tas uten at rekkverksinnfestingen blir skadet. -
Bussveien - Testing av holdeplasshøyder: Sluttrapport
(Statens vegvesens rapporter;398, Report, 2018-02-21)Rapporten oppsummerer resultater fra et forsøk utført for Bussveien for å teste ulike kombinasjoner av holdeplasshøyder og busstyper. Formålet med rapporten er å komme med anbefalinger til holdeplasshøyde og bussmateriell ... -
Bæreevneklassifisering av bruer med alkalireaksjoner
(Statens vegvesens rapporter;855, Report, 2022-12)Rapporten er en uformell veiledning om hvordan alkalireaksjoner i betong kan ivaretas i forbindelse med bæreevneklassifisering av bruer. Den er utarbeidet i forbindelse med Statens vegvesens FoU-program Bedre bru-vedlikehold ... -
Bærekraftig bylogistikk Artikkelsamling fra Bylogistikkprogrammet
(Statens vegvesens rapporter;938, Report, 2023-11)Bylogistikk berører en stor bredde av fagområder og tema. I rapporten er det valgt ut 6 tema som er omtalt i hver sin frittstående artikkel. Artiklene tar for seg bylogistikk i arealplanlegging, datatagrunnlag for godstransport ... -
Bærekraftig mobilitetsplanlegging : En helhetlig, miljøvennlig og rettferdig tilnærming til mobilitet
(Statens vegvesens rapporter;293, Report, 2018-08-16)I tidligere tider har transportplanlegging handlet om å bygge infrastruktur for å bedre kapasitet. Mobilitetsplanlegging strekker seg utover dette. Hvordan mennesker og varer beveger seg handler også om hvordan arealene ... -
Bærekraftige betongkonstruksjoner: Reduksjon av klimagassutslipp ved bygging av Statens vegvesens betongkonstruksjoner
(Statens vegvesens rapporter;428, Report, 2018-01)Rapporten omhandler hvilken effekt konstruksjonsvalg har på klimagassutslipp. Det er foretatt sammenligninger av dagens klimagassutslipp med 1990-nivå. Rapporten gjennomgår konsekvenser av forskjellige valg. Det er konkludert ... -
Complete Streets : konsept for helhetlig gateplanlegging
(Statens vegvesens rapporter;203, Report, 2019-03)Denne rapporten presenterer konseptet Complete Streets som er tatt i bruk i en rekke byer i Nord Amerika. Konseptet handler om å legge til rette for alle brukergrupper, samt ivareta all bruk som skjer i tilknytning til en ... -
Datagrunnlag for målekort : teknisk kvalitet - stikkprøvekontroll - revisjon 3
(Statens vegvesens rapporter;274, Report, 2014-02)Denne rapporten erstatter TR2560 Minimumsgrunnlag for målekort teknisk kvalitet – stikkprøvekontroll – Revisjon 2 – mars 2012. I en felles overordnet strategi for teknisk kvalitetskontroll med innføring av målekort ble ... -
Dekkeprosjektet Region øst : Sluttrapport 2019
(Statens vegvesens rapporter;480, Report, 2019-11)Dekkeprosjektet i Region øst har operert fra 2003 til 2019. Rapporten omtaler status for vegdekkene i Region øst, det utviklingsarbeidet som er gjort, og status for aktuell kunnskap innen dekkeløsninger, kontraktsutforming ... -
Dekkevalg 2013 : beste praksis i Region øst
(Statens vegvesens rapporter;255, Report, 2013-11)Rapporten beskriver beste praksis for dekkevalg i Region øst. Grunnlaget for arbeidet har vært beregning av årskostnader for ulike dekkeløsninger samt innsamling av erfaringer fra byggeledere i regionen. -
Dekktester for tunge kjøretøy : har seiping av dekk en effekt?
(Statens vegvesens rapporter;553, Report, 2019-07)Dekk er av stor betydning for trafikksikkerhet og framkommelighet spesielt på vinterføre. Feltforsøket ble gjennomført blant annet for å studere effekten av seiping. Seiping benyttes for å bedre dekks egenskaper på vinterføre, ... -
Dekktester for tunge kjøretøy : har seiping av dekk en effekt?
(Statens vegvesens rapporter;553, Report, 2019-08)Dekk er av stor betydning for trafikksikkerhet og framkommelighet spesielt på vinterføre. Feltforsøket ble gjennomført blant annet for å studere effekten av seiping. Seiping benyttes for å bedre dekks egenskaper på vinterføre, ...