• Preferred solution, K12 – Appendix N - Construction and marine operations 

      Statens vegvesen; JKJ (Statens vegvesens rapporter;, Report, 2019-08-15)
      This report describes the construction and installation of the Bjørnafjorden floating bridge. The bridge consists of a cable stay bridge in the south connected to a 4.5km long floating bridge. The south end of the ...
    • Preferred solution, K12 – Appendix O Material technology and steel in marine environment 

      Statens vegvesen; GEN (Statens vegvesens rapporter;304624, Report, 2019-08-15)
      The bridge design life is 100 years and this document discusses material selection and means of providing corrosion protection to limit the need for future inspections, maintenance, and replacements. The recommended solutions ...
    • Preferred solution, K12 – Appendix R - Risk assessment 

      Statens vegvesen; IBK (Statens vegvesens rapporter;, Report, 2019-08-15)
      Appendix R, Risk Assessments describes the risk management process applied for concept development and assessment of the four concepts K11 to K14. The objectives of the risk management process can be considered threefold: • ...
    • Preferred solution, K12 – Appendix S - Parametric excitation 

      Statens vegvesen; KAK (Statens vegvesens rapporter;, Report, 2019-08-15)
      The main purpose of phase 5 of the E39 Bjørnafjorden project is to identify and document which of the four described bridge alternatives that may be regarded as the best solution. In this context, AMC have assessed the ...
    • Preliminary evaluation of viscous damper between tower and bridge girder 

      Statens vegvesen (Statens vegvesens rapporter;, Report, 2020-02-20)
      This note describes the preliminary evaluation of the viscous damper between tower and bridge girder. By releasing the lateral constraint of the bridge girder at the tower and in the back spans, the bridge girder can vibrate ...
    • Prioriteringsmodell for skredpunkt : Brukerveiledning 

      Bjordal, Heidi (Statens vegvesens rapporter;349, Report, 2015-01)
      Rapporten gir en introduksjon til beregningsmodellen for prioritering av skredutsatte punkt. Rapporten tar for seg selve regnemodellen og hvordan denne er innarbeidet og beregnes i NVDB. Rapporten er utarbeidet i ...
    • Prioriterte alleer og trerekker i Østfold: Kultur- og landskapsvernverdier: Grunnlag for forvaltning, restaurering og skjøtsel 

      W. Lileng, Anne Sofie; Torberntsson, Mikael (Statens vegvesens rapporter;458, Report, 2018-04-04)
      Alleer og trerekker representerer store kultur- og landskapsverdier. I Østfold er det registrert 126 alleer langs fylkes-, riks- og europaveger. Vedlikeholdsbehovet er stort. Rapporten sammenstiller alleenes kultur- og ...
    • Prissetting av helsebelastning av svevestøv : støttedokument til Statens vegvesens håndbok V712 

      Gjerstad, karl Idar (Statens vegvesens rapporter;115, Report, 2018-12)
      Statens vegvesen har oppdatert Håndbok V712 Konsekvensanalyser. Til oppdatering av kapittel 5.7.3 Lokal luftforurensning ble det gjort flere analyser og beregninger som ikke er beskrevet i detalj i Håndbok V712. Denne ...
    • Prøvefelt for forbedret friksjon - vegoppmerking : rapport fra prøvefelt for vegoppmerking 2010-2013 fv. 40 ved Kvelde i Vestfold, Region sør 

      Johansen – Rambøll, Trond Cato (Statens vegvesens rapporter;253, Report, 2013-10)
      I 2010 ble det etablert et prøvefelt på Fv40 ved Kvelde i Vestfold. Vegoppmerkingsbransjen ble invitert til å legge ut referansematerialer, samt et antall spesialutviklede materialer som skulle gi en forbedret friksjon på ...
    • Radarmålinger av snøskred ved fv. 293 Holmbuktura: Resultater fra testmålinger i 2017 og 2018 

      Meier, Lorenz Geopraevent AG (Statens vegvesens rapporter;594, Report, 2018-07-05)
      Statens vegvesen Region nord gjennomførte testmålinger i perioden fra 17. februar 2017 til 1. juni 2018. Formålet med testen var å verifisere om radarteknologien kunne være en pålitelig metode også når avstandene blir lange ...
    • Rammeverk og internasjonale føringer for ITS 

      ViaNova Plan og Trafikk AS (Statens vegvesens rapporter;188, Report, 2019-04)
      Rapporten beskriver de internasjonale og nasjonale føringene som definerer handlingsrommet for utvikling og innføring av ITS, kalt «rammeverket for ITS». Det består av politiske, juridiske og tekniske krav og forutsetninger ...
    • Reagere effektivt og samordna på natur-og skredfare 

      Kristensen, Lene L.; Bjordal, Heidi; Orset, Knut Inge; Frekhaug, Martine H.; Humstad, Tore (Statens vegvesens rapporter;657, Report, 2020-05)
      Denne rapporten oppsummerer utviklingsprosjektet RESPONS (Reagere effektivt og samordna på natur- og skredfare), som har pågått i perioden 2018-2019. Hensikten med prosjektet har vært å gjøre Statens vegvesen bedre ...
    • Redusert hastighet som tiltak for å redusere elgpåkjørsler : samfunnsøkonomisk analyse av midlertidig nedsatt fartsgrense på strekninger med høy tetthet av elgulykker 

      Wormdal Selboe, Øyvind; Emma, Kuskemoen (Statens vegvesens rapporter;402, Report, 2019-09)
      Elgulykker påfører samfunnet store kostnader gjennom personskader, materielle skader, administrative kostnader i tillegg til etiske problemer knyttet til dyrelidelser. Enkelte veistrekninger har svært mange elgkollisjoner, ...
    • Registrering av aksellast: Erfaringer med veiing i fart (WIM) 2011-2015 

      Riddervold Levy, Jorunn (Statens vegvesens rapporter;613, Report, 2016-06)
      Denne rapporten beskriver aktiviteter og tester på veiing-i-fart, gjennomført i perioden 2011-2015, med de viktigste resultatene. Testene inkluderer noen få varianter av sensorer og dataloggere, over en relativt kort ...
    • Registrering og tilstandsvurdering av trær 

      Weihs, Falk (Statens vegvesens rapporter;514, Report, 2018-02-05)
      Formålet med rapporten er å formidle kunnskap om en landsdekkende, enhetlig tilstandsregistrering med kartlegging og ettersyn av trær som skal sikres og vedlikeholdes på en fagmessig måte. Det skal være et hjelpemiddel og ...
    • Renhold og støvdemping av veg, gate og tunnel 

      Saltnes, Tor Erik; Mahle, Anette H. (Statens vegvesens rapporter;925, Report, 2023-08)
      Rapporten inneholder beskrivelse av renhold og støvdemping av veg, gate og tunnel, og bygger på erfaringer og kunnskap innen området. Den er ment å være et nyttig hjelpemiddel for de som planlegger, bestiller, utfører, ...
    • Renholdsforsøk 2016: Strindheimtunnelen og Haakon VII gate i Trondheim Stordalstunnelen i Møre og Romsdal 

      Snilsberg, Brynhild; Gryteselv, Dagfin (Statens vegvesens rapporter;432, Report, 2017-12-17)
      Renholdsforsøk ble utført i Trondheim våren 2016 i tunnel (Strindheimtunnelen, betonghvelv) og gate (Haakon VII gate), samt i Møre og Romsdal høsten 2016 (Stordalstunnelen, metallplater på vegg). Dette er en videreføring ...
    • Renholdsforsøk 2017 : Uttesting av renholdsmaskiner i gate i Trondheim 

      Snilsberg, Brynhild; Gryteselv, Dagfin; Sætermo Veivåg, Inga-Loise; Lamo Hauan, Thomas; Dalseth Austigard (Trondheim kommune), Åse (Statens vegvesens rapporter;534, Report, 2018-05-14)
      Statens vegvesen har tidligere gjennomført uttesting av ulike typer maskiner for veg- og tunnelrenhold de senere årene, og resultater viser det er bør fokuseres på maskiner som kommer til der støvet akkumuleres, utstyrets ...
    • Renholdsforsøk 2017: Uttesting av ny spylebom i tunnel og gate i Kristiansund 

      Snilsberg, Brynhild; Sætermo Veivåg, Inga-Loise; Gryteselv, Dagfin (Statens vegvesens rapporter;536, Report, 2017-12-18)
      Renholdsforsøk ble utført i Kristiansund sommeren 2017 i tunnel (Freifjordtunnelen) og gate (Bentnesveien) i Møre og Romsdal. Hensikten med forsøkene var å teste ut en ny spylebom for rengjøring av vegkant og fortau i gate ...
    • Renholdsforsøk 2019 - 2020 Redusert vaskefrekvens i Strindheimtunnelen 

      Snilsberg, B.; Gryteselv, D.; Sætermo, I-L.; Veivåg, K.; Peckolt Fordal, K.; Indo, K.; Monsen, E. (Statens vegvesens rapporter;729, Report, 2021-08)
      Statens vegvesen har gjennomført flere FoUforsøk på renhold av veg og tunnel de senere årene. I dette forsøket er det sammenlignet hvordan en redusert vaskefrekvens i ett av to tunnelløp har gitt effekt på støvmengde på ...