Browsing Bylogistikk - FoU program (2016-2021) by Title
Now showing items 1-20 of 31
-
Barrierer og drivere for etablering av samleterminaler - Erfaringer fra Stavanger og Drammen
(TØI rapport;1805/2020, Report, 2020-11)Fra en rekke forsøk med samleterminaler i europeiske byer rapporteres det om reduksjoner i kjørte km, antall turer, utslipp, støy og arealbeslag. I Norge har blant annet Stavanger og Drammen gjort forsøk på å etablere ... -
Bilfrie sentrumsløsninger i tre nordiske byer
(TØI rapport;1552/2017, Report, 2017-01)Bilfritt sentrum er høyt oppe på den politiske agendaen i mange norske byer og i en rekke europeiske land. Nye virkemiddel tas i bruk og i mange tilfeller planlegges det betydelige økninger i byenes bilfrie sentrumsareal. ... -
Bruk av Vegvesenets databaser for analyser av godstransport i by
(TØI rapport;1568/2017, Report, 2017-05)Statens vegvesen -
Bylogistikk og brukerbehov
(SINTEF rapport;A27896, Report, 2016-12-09)Bylogistikk handler om hvordan vare- og tjenesteleveranser gjennomføres i byer og bysentrum. Rapporten beskriver aktørbildet for gods- og varelevering basert på datainnsamling blant offentlige myndigheter og private aktører ... -
Bærekraftig bylogistikk - Veileder for kommuner
(TØI rapport;1755/2020, Report, 2020-03)Denne rapporten er en veileder for norske bykommuner i arbeidet for å få en velfungerende og klima- og miljøvennlig bylogistikk. Dette er første versjon av en veileder for bylogistikkplanlegging i Norge. Bylogistikk - ... -
Bærekraftig bylogistikk Artikkelsamling fra Bylogistikkprogrammet
(Statens vegvesens rapporter;938, Report, 2023-11)Bylogistikk berører en stor bredde av fagområder og tema. I rapporten er det valgt ut 6 tema som er omtalt i hver sin frittstående artikkel. Artiklene tar for seg bylogistikk i arealplanlegging, datatagrunnlag for godstransport ... -
Bærekraftige bylogistikkplaner i Europa, en litteraturstudie
(TØI rapport;1508/2016, Report, 2016-12)Målet med denne litteraturstudien er å vurdere allerede eksisterende europeiske bylogistikkplaner (Sustainable Urban Logistics Plan’s) og godsrelaterte mobilitetsplaner (Sustainable Urban Mobility Plan’s) for deretter å ... -
Eksterne kostnader ved bylogistikk
(TØI rapport;1838/2021, Report, 2021-03)Bylogistikkprogrammet i Statens vegvesen har som formål å utarbeide et kunnskapsgrunnlag for godstransport i by. Programmet ser i den forbindelse et potensiale for økt bruk av samfunnsøkonomisk analyse innen tiltak rettet ... -
Elektrifisering av korte, tunge transporter
(SINTEF rapport;2017:00605, Report, 2017-11-08)Transportsektoren står for omtrent 25 % av CO2-utslippene i Europa (Hill m.fl., 2011). I og rundt byområder er forurensing fra transport en av de mest betydelige årsakene. Som et resultat av Parisavtalen er det et sterkt ... -
Evaluering av oppstartsperioden for varelevering med lastesykkel - et pilotprosjekt i Oslo
(TØI rapport;1619/2018, Report, 2018-03)Målet med evalueringen har vært å identifisere og dokumentere viktige erfaringer rundt oppstarten av varelevering med elektrisk lastesykkel i Oslo sentrum. I tillegg bidrar evalueringen med kunnskap om hvordan offentlig ... -
Evaluering av løsninger for varelevering i Bergen i forbindelse med sykkel-VM 2017
(Norconsult rapport;5174803, Report, 2018-01-12)I foreliggende rapport gjennomgås en evaluering av opplegget for varelevering under sykkel-VM 2017 i Bergen. Evalueringen er basert på kvalitative intervjuer av nøkkelpersoner som ble berørt av problematikken knyttet til ... -
Evaluering av Oslo City Hub
(TØI rapport;1717/2019, Report, 2019-07)Målet med dette prosjektet har vært å evaluere prosessen med å etablere et bylogistikkdepot for omlasting av varer for sisteleddsdistribusjon (last-mile) i Oslo sentrum. I evalueringen legges det vekt på sentrale hendelser ... -
Evaluering av tungtrafikkfelt - delprosjekt 1
(Norconsult;5192793, Report, 2019-12-19)Rapporten utgjør «delrapport 1» og oppsummerer foreløpige resultater av en evaluering av tungtrafikkfeltetene på rv. 509 i Sola og på rv. 110 i Fredrikstad. Den endelige evalueringen av tungtrafikkfelt planlegges ferdigstilt ... -
Evaluering av varedistribusjon med elektrisk lastesykkel i Bergen og Oslo
(TØI rapport;1760/2020, Report, 2020-04)Målet med denne evalueringen har vært å identifisere potensialet ved bruk av elektriske lastesykler i varedistribusjon. Evalueringen baserer seg på erfaringer fra DHL Express i Oslo og DB Schenker i Oslo og Bergen. I tillegg ... -
Faglig grunnlag for bylogistikkplaner i Norge
(TØI rapport;1588/2017, Report, 2017-10)I denne rapporten har vi samlet relevant informasjon og kilder for bylogistikk. Den er tenkt å fungere som et faglig grunnlag for planlegging for varelevering i by, bylogistikkplaner og formulering og implementering av ... -
Fremtidens godstransportmodeller - Litteraturgjennomgang og utviklingsområder
(TØI rapport;1807/2020, Report, 2020-12)Denne rapporten gir en gjennomgang av internasjonal litteratur om modeller for nasjonal, regional og urban godstransport. Litteraturgjennomgangen belyser utviklingen av godstransportmodeller generelt og behovet for (urbane) ... -
Hjemlevering av mat og dagligvarer i Oslo og Akershus
(SINTEF rapport;00654/2019, Report, 2019-09-11)Rapporten ser på sammenhengen mellom reisevaner og forbrukervaner knyttet til e-handel av matvarer. Studien baserer seg på telefonintervju med 501 forbrukere som har benyttet seg av hjemlevering av dagligvarer og/eller ... -
Hva trenger norske byer for å starte planlegging for bylogistikk?
(TØI rapport;1679/2019, Report, 2019-01)Denne rapporten diskuterer aktiv medvirkning fra bylogistikkaktører i planprosessen samt tilstrekkelig tilgang til data og informasjon om vare- og servicetransporter som et viktig grunnlag for å kunne utforme en helhetlig ... -
Identifisering av konflikter som hindrer god vareleveranse
(Norconsult rapport;5173457, Report, 2018-06-22)Rapporten er utarbeidet av Norconsult på oppdrag for Vegdirektoratet og inngår som del av forskningsprogrammet «Bylogistikk». Temaet for denne utredningen er å studere om det er konflikter mellom gode løsninger for ... -
Indikatorer for bylogistikk
(TØI rapport;1815/2021, Report, 2021-01)Byer og bylogistikk står i dag overfor mange utfordringer. En av dem er kampen om knappe arealer til transport. Antall godsleveranser til bysentrum øker og med det antall vare- og lastebiler. Det er behov for tiltak som ...