Bærekraftige bylogistikkplaner i Europa, en litteraturstudie
Abstract
Målet med denne litteraturstudien er å vurdere allerede eksisterende europeiske bylogistikkplaner (Sustainable Urban Logistics Plan’s) og godsrelaterte mobilitetsplaner (Sustainable Urban Mobility Plan’s) for deretter å identifisere erfaringer og fellestrekk relevant for utvikling av tilsvarende planer i Norge. Studien viser at bruken av bylogistikkplaner i skandinavisk- og engelsktalende europeiske land er begrenset, men økende. Videre indikerer funnene at nasjonale og/eller regionale planføringer samtidig som gods inkluderes i en overordnet mobilitetsplan eller byutviklingsstrategi kan øke oppmerksomheten rundt denne typen problemstillinger. Fellestrekk relevant å bygge videre på ved utviklingen av norske bylogistikkplaner er at mange av de identifiserte planene er en kombinasjon av godsstrategier og handlingsplaner der oppbygning av planinnholdet følger en relativt standardisert struktur. Bylogistikkplaner kan gi en langsiktig visjon til kommunen for å kunne utvikle policytiltak og praksis som sikrer en økt andel bærekraftig urban varetransport. This study aim to identify current European Sustainable Urban Logistics Plans (SULP) and freight related Sustainable Urban Mobility Plans (SUMP) with the purpose of reviewing and extracting lessons for future freight planning practices in Europe. The results suggest that the use of urban freight plans, in Europe is limited but increasing. SULP’s are freight strategies, action plans or part of a mobility plan, which provide a long-term vision for local urban freight activities. The plans follow a structure of identifying the current situation and defining the strategic context, vision, targets and objectives using selected policy measures depending on the geographical scope. The methodological structure of the SUTP, SUMP and SULP are used in existing European urban freight plans and a further standardisation could provide a conceptually common understanding. Combining urban freight and existing sustainable development strategies and legally binding local, regional and national guidelines are important for further increased attention on urban freight.