Bilfrie sentrumsløsninger i tre nordiske byer
Abstract
Bilfritt sentrum er høyt oppe på den politiske agendaen i mange norske byer og i en rekke europeiske land. Nye virkemiddel tas i bruk og i mange tilfeller planlegges det betydelige økninger i byenes bilfrie sentrumsareal. I rapporten beskrives bilfrie sentrumsområder i Helsinki, Stockholm og København. De bilfrie områdene er av ulik størrelse og har ulik regulering. Det er tillatt for varelevering innenfor gitte tidspunkt i alle de tre bilfrie områdene. I Helsinki er i tillegg deler av vareleveringen flyttet under bakken. I både København og Stockholm er det leveringspunkt for omlastning som avlaster det bilfrie området. Alle byene planlegger ytterligere løsninger der fotgjengere prioriteres. Car free city centres are high on the political agenda in many Norwegian cities and in a range of European countries. New policy measures are applied and in many cases, there are planned significant increases in the carfree downtown area. This report describes car free citycentre areas in Helsinki, Stockholm and Copenhagen. The pedestrian areas have different sizes and regulation. Goods distribution is allowed for at given times in all three car-free areas. In Helsinki, goods delivery has partially been moved to an underground tunnel system. In both Copenhagen and Stockholm there are consolidation centres relieving the pedestrian zone. All towns are planning further solutions where pedestrians are prioritised.