Barrierer og drivere for etablering av samleterminaler - Erfaringer fra Stavanger og Drammen
Abstract
Fra en rekke forsøk med samleterminaler i europeiske byer rapporteres det om reduksjoner i kjørte km, antall turer, utslipp, støy og arealbeslag. I Norge har blant annet Stavanger og Drammen gjort forsøk på å etablere samleterminaler, uten å lykkes. Det er identifisert en rekke faktorer som påvirker etablering som handler om usikkerhet angående lønnsomhet, effekter på byliv og utslipp, og kommunale roller og virkemiddelbruk. I tillegg ser det ut til at felles problemforståelse, felles hensikt og mål, tilgang til relevant kompetanse og kunnskap, samt forutsigbar og jevn ressurstilgang, vil bidra til å fremme etableringen av samleterminaler. Various trials of urban consolidation centres (UCC) in European cities report reductions of kilometers driven, number of trips, emissions, noise and land use. In Norway, the cities Stavanger and Drammen have attempted establishment of UCCs, without success. There has been identified several factors that affect establishment which concerns risks with regards to profitability, effects on city life and emissions, and municipal roles and use of instruments. Additionally, it seems that a common problem understanding, common purpose and goals, access to relevant expertise and knowledge, as well as predictable and steady access to resources, will help promote the establishment of UCCs.