Evaluering av varedistribusjon med elektrisk lastesykkel i Bergen og Oslo
Abstract
Målet med denne evalueringen har vært å identifisere potensialet ved bruk av elektriske lastesykler i varedistribusjon. Evalueringen baserer seg på erfaringer fra DHL Express i Oslo og DB Schenker i Oslo og Bergen. I tillegg bidrar evalueringen med kunnskap om hvordan offentlig sektor kan tilrettelegge for bruk av lastesykler i varetransport i by. Resultatene indikerer at lastesykkelen har potensial for å bli et velegnet transportmiddel i varedistribusjonen, men at flere forutsetninger må være tilstede. Lastesykkelen er fleksibel i trafikken og kan utføre mer optimale ruter enn varebilen. Lastesykkelen har derimot begrensninger på lastekapasitet, rekkevidde og hastighet. God planlegging av varesortering, samt tilgang til sentrumsnære omlastingslokasjoner er avgjørende for å lykkes med lastesykkeldistribusjon. The aim of this evaluation has been to identify the potential of using electric cargo bikes in goods distribution. The evaluation is based on experiences from DHL Express in Oslo and DB Schenker in Oslo and Bergen. In addition, the evaluation contributes with knowledge of how the public sector can facilitate the use of cargo bikes in urban goods transport. The results indicate that cargo bikes have the potential to be suitable means of transport in urban goods distribution, but that several conditions must be fulfilled. The cargo bike is flexible in traffic and can perform more optimal routes than a delivery van. The cargo bike, on the other hand, has limitations on load capacity, range and speed. Good planning of goods sorting, as well as access to urban transshipment locations, is crucial to the success of cargo bike distribution.