• På rett vei: Er myndighetenes trafikksikkerhetsarbeid ekspertstyring og paternalisme? 

      Elvebakk, Beate; Hesjevold, Ingeborg Storesund; Julsrud, Tom Erik (TØI rapport;1491/2016, Report, 2016-06)
      Store grupper av befolkningen har relativt stor forståelse for tunge inngrep innen trafikken av sikkerhetshensyn. Særlig ser det ut som om det er relativt liten motstand mot innføring av obligatorisk sikkerhetsutstyr. ...
    • Personvern og ITS-baserte trafikksikkerhetstiltak 

      Assum, Terje; Bjørnskau, Torkel; Eriksson, Louise; Hrelje, Robert; Nyberg, Jonna (TØI rapport;1097/2010, Report, 2010-11)
      Nye ITS-baserte trafikksikkerhetstiltak som kan brukes til å registrere og regulere uønsket atferd i trafikken, har et stort potensial for å øke trafikksikkerheten. Men de kan komme i konflikt med personvernet. Streknings-ATK ...
    • Personvern og trafikk: Personvernet i intelligente transportsystemer (ITS) 

      Øvstedal, Liv; Lervåg, Lone-Eirin; Foss, Trond (SINTEF rapport;A10670, Report, 2010-11)
      Intelligente transportsystem (ITS) forventes å bidra vesentlig til transportpolitiske mål i Nasjonal transportplan om et sikkert, effektivt, miljøvennlig og tilgjengelig transportsystem for alle. De bidrar til effektive ...
    • Personvern og trafikksikkerhetsteknologi 

      Schartum, Dag Wiese (Complex rapport;4/2010, Report, 2010-04)
      Rapporten inneholder en personvernrettslig analyse av trafikksikkerhetsteknologi (ts-teknologi). Spesielt blir streknings-ATK,1 automatisk fartstilpasning,2 og atferdsregistrering3 behandlet. Vilkårene for at ts-teknologi ...
    • pH-regulering av tunneldrivevann med CO2-gass : prinsipper og eksempler 

      Torp, Malin; Vikan, Hedda (Statens vegvesens rapporter;244, Report, 2013-09-24)
      Rapporten tar for seg kjemiske og tekniske prinsipper for regulering av alkalisk tunneldrivevann ved hjelp av CO2-gass. Eventuelle uheldige effekter av CO2-gass for vannmiljøet diskuteres. Metoden blir sammenlignet med ...
    • Physical Infrastructure Needs for Autonomous & Connected Trucks 

      Paulsen, Johan Tobias (Master thesis, 2018-06)
      The rapid development of autonomous vehicles has spawned autonomous trucks and concepts such as truck platoons. These technologies can potentially contribute to lower several key issues regarding road transportation, like ...
    • Pilotprosjekt på stikkrenner E136 Dombås-Ålesund 

      Flesjø, Kristine; Hestangen, Hilde; Nguyen, Thanh Ngan (Teknologirapport;2566, Research report, 2010-01-28)
      Rapporten inngår i en serie rapporter fra FoU-prosjektet Klima og transport, etatsprosjekt 2007-2010. Det utførte arbeidet inngår i delprosjekt 3 Flom og erosjonssikring. Delprosjektet gjennomgår prosjekterings- og ...
    • Pilotstudier: Før- og underveisundersøkelser av Østensjøbanen og Smestadtunnelen 

      Tennøy, Aud; Brevik Wangsness, Paal; Aarhaug, Jørgen; Gregersen, Fredrik Alexander; Fearnley, Nils (TØI rapport;1455/2015, Research report, 2015-12)
    • Planlegging og utførelse av komprimeringsarbeid : varige veger 2011-2014 

      Fladvad, Marit; Aksnes, Jostein (Statens vegvesens rapporter;284, Report, 2014-02)
      I denne rapporten omtales komprimering av granulære, mekanisk stabiliserte materialer til bruk i vegbygging. Rapporten legger særlig vekt på komprimering av materialer i frostsikringslag, forsterkningslag og granulære ...
    • Plate load testing : Effects of in situ conditions, test procedure and calculation method 

      Andresdottir, Herbjörg (Master thesis, 2019-06)
      The plate load test is a widely used and important test method to determine the bearing capacity of unbound granular materials in the superstructure of a road. The test is based in Boussinesq’s formula, which makes general ...
    • Polymermodifisert bitumen: Egenskaper og krav. Etatsprogrammet Varige veger 2011-2014 

      Jørgensen, Torbjørn; Hovin, Wenche; Garba Saba, Rabbira (Statens vegvesens rapporter;489, Report, 2016-03)
      PMB-prøver ble karakterisert med tradisjonelle metoder og med dynamisk skjærreometer (G* and MSCRT). Prøvingsresultatene ble vurdert mot sporutvikling for PMB-asfalt. PMB-asfalten hadde etter 4-6 års brukstid mindre ...
    • Potensialet for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken fram til 2030 

      Elvik, Rune; Høye, Alena (TØI rapport;1645/2018, Report, 2018-08)
      Mulighetene for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken ved maksimal bruk av 33 trafikksikkerhetstiltak er undersøkt. Det er mulig å redusere antall drepte i 2024 og 2030 til 40-60 og antall hardt skadde i ...
    • Prediction of leakage into Lunner tunnel based on discrete fracture flow models 

      Lindstrøm, Mona; Cuisiat, Fabrice; Skurtveit, Elin; Kveldsvik, Vidar (Intern rapport;2318, Research report, 2003-03-04)
      As part of the project “Tunnels for the citizen”, sub-project B “Environmental concerns”, coordinated by the Norwegian Road Authority (“Statens vegvesen”), a discrete fracture network model was used to investigate ...
    • Prioritering av buss i kryss – eksempelsamling fra Norge og internasjonalt 

      Naper, Helge Gidske; Aalde, Knut (Sweco rapport;17.12.2018, Report, 2018-12-17)
      Prioritering av kollektivtransport er et viktig satsingsområde for å nå målet om nullvekst i personbiltrafikken i de store byene. Denne rapporten viser prinsipper og eksempler på utforming av gatekryss for buss i og rundt ...
    • Probabilistic methods in management and inspection of buried steel pipe bridges 

      Solheim, Henrik (Master thesis, 2018)
      This thesis studies how probabilistic methods and analyses can support management and inspection of bridges. The methods are displayed through a case study of buried steel pipe bridges. Bayesian networks, influence diagrams, ...
    • Prosedyrer for injiseringsforsøk 

      Alteren, Bodil; Beitnes, Anders (Miljø- og samfunnstjenlige tunneler/Rapport;19, Report, 2002-08-15)
      Rapporten presenterer prosedyrer for gjennomføring av injiseringsforsøk i sprekkerigg ved SINTEF Bygg og miljø, avdeling Berg og geoteknikk. Prosedyrene gjengis slik forsøkene gjennomføres pr. juli 2002. Senere forbedringer ...
    • Prosjekt LavTemperaturAsfalt 2011 - Hovedrapport 

      Olsen, Raymond; Daae, Hanne Line; Halgard, Kristin; Hersson, Merete; Thorud, Syvert; Madsen, Rune A.; Knardahl, Stein; Ellingsen, Dag G. (FAV rapport;Nr. 3 Årgang 13, Report, 2012-08-16)
      Det er gjennomført en undersøkelse av kjemisk arbeidsmiljø og mekanisk belastning ved utlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt i løpet av asfaltsesongen 2011. Hensikten med studien var å sammenligne kjemisk eksponering ...
    • Prosjektbeskrivelse 2000-2003 

      Davik, Kjell Inge (Intern rapport;2201, Research report, 2001-04)
      Rapporten beskriver et stort bransjeprosjekt støttet av Norges forskningsråd. Prosjektet har en varighet på 4 år; 2000 – 2003 og er basert på et forprosjekt som ble gjennomført i 1999. Tunnelbransjen vil gjennom dette ...
    • Prøveprosjekt som metode. Konsekvenser for bylogistikk i Olav Tryggvasons gate, Trondheim. 

      Bjørgen, Astrid; Karlsson, Hampus; Dahl, Erlend; Arnesen, Petter; Bjørge, Nina Møllerstuen; Hansen, Lillian; Ryghaug, Marianne (SINTEF rapport;2021:00493, Report, 2021-05-31)
      Prøveprosjekt er brukt som metode i transformasjon av Olav Tryggvasons gate, fra å være en gjennomfartsåre til en miljøgate, for å samle erfaringer om ulike tiltak som skal øke kvaliteten i gaten, økte attraktiviteten for ...
    • Reelle muligheter for gjenbruk : Status ved avslutning av Gjenbruksprosjektet 

      Petkovic, Gordana (Gjenbruksprosjektet 2002-2005;19, Research report, 2008-08)
      Rapporten inngår i en serie rapporter fra Gjenbruksprosjektet 2002-2005 (etatsprosjekt). Selv om prosjektet har vært mest opptatt av den tekniske siden av gjenbruk og utredning av muligheter for anvendelse av avfallsbaserte ...