• Hel reiseveg - Delrapport 2 

      Ellwood, Kristina; Hildre, Regine M. (Report, 2017-05-18)
      For å få flere til å reise mer miljøvennlig, og for å oppnå nullvekstmålet i byer og tettsteder kreves det en satsing på gående, syklende og kollektivtransporten i Norge. I grunnlagsdokumentet til Nasjonal transportplan ...
    • Helhetlig inspeksjon av transportanlegg i by 

      Sørensen, Michael W. J.; Hanssen, Jan U. (TØI rapport;1163/2011, Report, 2011-09)
      Formålet har vært å vurdere om det vil være hensiktsmessig å utvikle en metode for helhetlig inspeksjon av transportanlegg i by og komme med innspill til en slik metode. Vi mener det vil være en fordel å supplere de ...
    • Herøysund bru, korrosjon av etterspent armering 

      Johnsen, Roy (Statens vegvesens rapporter;843, Report, 2022-07-14)
      Rapporten omhandler 1) teori om korrosjon på spennarmering 2) beskrivelse av korrosjonsskadene på Herøysund bru 3) resultatene fra undersøkelse av korrosjonstilstanden på spennarmeringen på Herøysund bru 18-1069 4) informasjon ...
    • Hjemlevering av mat og dagligvarer i Oslo og Akershus 

      Bjerkan, Kristin Ystmark; Hjelkrem, Odd André; Bjørgen, Astrid (SINTEF rapport;00654/2019, Report, 2019-09-11)
      Rapporten ser på sammenhengen mellom reisevaner og forbrukervaner knyttet til e-handel av matvarer. Studien baserer seg på telefonintervju med 501 forbrukere som har benyttet seg av hjemlevering av dagligvarer og/eller ...
    • Homogenitets rapport Testmålinger oktober 2017 

      Myklatun, Aslak (ViaTech rapport;DOC5000149, Report, 2018-01-28)
      Målesystemene skiller godt på de ulike dekke typene på Gardermoen. Også på RV035 og RV004 viser målesystemene de samme variasjonene i måleresultat. På alle målinger viser P09 et avvik i nivå samt en større variasjon i ...
    • Hva forklarer fartsutviklingen på det norske riksvegnettet? 

      Bayer, Stian Brosvik; Gjerstad, Brita (IRIS rapport;2015/105, Report, 2015-11-30)
      Denne rapporten har som mål å belyse fartsutviklingen på norske veger. Basert på data fra 11 tellepunkt og åtte intervjuer har vi studert hvordan fartsnivået har endret seg i løpet av perioden 2008-2014 og hva som eventuelt ...
    • Hva fremmer og hindrer gjennomføring av effektive trafikksikkerhetstiltak 

      Elvik, Rune; Assum, Terje; Olsen, Silvia (TØI rapport;1605/2017, Report, 2017-12)
      Faktorer som kan fremme eller hindre gjennomføring av effektive trafikksikkerhetstiltak er studert. En lang rekke faktorer er identifisert og mulighetene for å redusere hindringer for gjennomføring av effektive ...
    • Hva trenger norske byer for å starte planlegging for bylogistikk? 

      Fossheim, Karin; Caspersen, Elise; Bjørgen, Astrid; Karlsson, Hampus; Eidhammer, Olav (TØI rapport;1679/2019, Report, 2019-01)
      Denne rapporten diskuterer aktiv medvirkning fra bylogistikkaktører i planprosessen samt tilstrekkelig tilgang til data og informasjon om vare- og servicetransporter som et viktig grunnlag for å kunne utforme en helhetlig ...
    • Hvor mye kan antall drepte og hardt skadde i trafikken reduseres? 

      Elvik, Rune; Høye, Alena (TØI rapport;1417/2015, Report, 2015-05)
      Det er gjort en beregning av det maksimale potensialet for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken. Med eksisterende tiltak er potensialet en nedgang på ca. 55 % i antall drepte og en nedgang på ca. 40 % i ...
    • Hvordan ivareta kvaliteten på hel reiseveg til og fra holdeplasser og knutepunkt, fra planfase til ferdigstilling? 

      Ellwood, Kristina; Hildre, Regine M. (Report, 2016-02-03)
      For å få flere til å reise mer miljøvennlig kreves det en satsing på gående, syklende og kollektivtransporten i Norge. Prosjekt «Hel reiseveg» ser nærmere på hvordan Statens vegvesen, Region sør kan bidra til å få flere ...
    • Hvordan kan rensedammer utformes langs landeveien slik at tekniske, estetiske og økologiske hensyn blir ivaretatt. 

      Skaara, Torbjørn (Master thesis, 2015)
      Denne masteroppgaven søker å gjøre rede for en tilnærming til utforming av rensedammer langs vei, der jeg har fokus på hvordan rensedammene kan bli en positiv opplevelse for de som passerer i bil. Det finnes mye informasjon ...
    • Hydraulisk testing av borehull i fjell i Grualia, Lunner kommune 

      Lindstrøm, Mona; Storrø, Gaute; Elvebakk, Harald; Rønning, Jan Steinar (Intern rapport;2296, Research report, 2002-05-24)
      På grunnlag av geofysiske målinger fra helikopter og på bakken er det i regi av prosjektet "Miljø- og Samfunnstjenlige tunneler" boret 4 brønner langs tunneltraseen ved Grualia. Brønnene er fulgt opp med optisk inspeksjon ...
    • Høyrisikogrupper i vegtrafikken : Samlerapport 

      Haldorsen, Ivar; Munch-Olsen, Ingvild (VD rapport;15, Report, 2011-03)
      Statens vegvesen startet i 2007 opp et etatsprosjekt om høyrisikogrupper i vegtrafikken, som ble avsluttet i 2010. Prosjektet har studert følgende høyrisikogrupper: - Unge bilførere - Eldre bilførere - Motorsyklister - ...
    • Identifisering av konflikter som hindrer god vareleveranse 

      Evju, Christoffer Olavsson (Norconsult rapport;5173457, Report, 2018-06-22)
      Rapporten er utarbeidet av Norconsult på oppdrag for Vegdirektoratet og inngår som del av forskningsprogrammet «Bylogistikk». Temaet for denne utredningen er å studere om det er konflikter mellom gode løsninger for ...
    • Increasing the implementation of traffic safety management systems by organisations 

      Phillips, Ross O.; Nævestad, Tor-Olav; Jordbakke, Guri Natalie (TØI rapport;1664/2018, Report, 2018-10)
      A broad implementation of traffic safety management systems (traffic SMS) by organisations has the potential to improve road safety for employees and other road users. To inform the choice of measures for increased uptake ...
    • Indikatorer for bylogistikk 

      Eidhammer, Olav (TØI rapport;1815/2021, Report, 2021-01)
      Byer og bylogistikk står i dag overfor mange utfordringer. En av dem er kampen om knappe arealer til transport. Antall godsleveranser til bysentrum øker og med det antall vare- og lastebiler. Det er behov for tiltak som ...
    • Indikatorer for miljøvennlig bytransport - en kunnskapsstatus 

      Nenseth, Vibeke; Nielsen, Gustav (TØI rapport;1029-2009, Report, 2009-09)
      Indikatorere som viser samspillet mellom miljø- og samfunnsutviklingen blir stadig viktigere i en miljøpolitisk sammenheng. Indikatorer kan forenkle og kommunisere komplekse sammenhenger og tendenser og har en antenne- og ...
    • Injeksjon - erfaringer fra Jong - Askertunnelene 

      Andersson, Helen (Teknologirapport;2424, Research report, 2005-12-12)
      En systematisk innsamling av erfaringer med injeksjonsmetodikken som er brukt på ulike tunnelprosjekter er tidligere utført i regi av prosjektet 'Miljø- og samfunnstjenlige tunneler'. Tunnelene i studien er lokalisert i ...
    • Injeksjon : erfaringer fra Lunnertunnelen 

      Lindstrøm, Mona; Andersson, Helen (Intern rapport;2313, Research report, 2003-03)
      En systematisk innsamling av erfaringer med injeksjonsmetodikken som er brukt på forskjellige prosjekter i tettbygde strøk er tidligere utført i regi av "Miljø- og samfunnstjenlige tunneler" (Rapport nr.2 ). Den tidligere ...
    • Injeksjon: av problemsone ved byggingen av T-Baneringen 

      Davik, Kjell Inge; Åndal, Torkild (Intern rapport;2234, Research report, 2001-11)
      Under byggingen av T-Baneringen fra Tåsen til Nydalen traff man på en meget oppsprukket syenittgang. Forinjisering av denne sonen ble en krevende oppgave. Sonen var kjent fra drivingen av Tåsentunnelen der den også bød på ...