• Faglig grunnlag for bylogistikkplaner i Norge 

      Fossheim, Karin; Andersen, Jardar; Eidhammer, Olav; Bjørgen, Astrid (TØI rapport;1588/2017, Report, 2017-10)
      I denne rapporten har vi samlet relevant informasjon og kilder for bylogistikk. Den er tenkt å fungere som et faglig grunnlag for planlegging for varelevering i by, bylogistikkplaner og formulering og implementering av ...
    • Fart og alder. Fartsutviklingen på veier med fartsgrense 80 km/t 

      Sagberg, Fridulv; Bjørnskau, Torkel (TØI rapport;1462/2016, Report, 2016-01)
      Fartsnivået på norske veier med fartsgrense 80 km/t har gått ned med ca. 1 km/t i løpet av de siste fem år. Dette kan delvis forklares av at det er blitt flere eldre bilførere, og at disse i gjennomsnitt kjører saktere enn ...
    • Fart og trafikksikkerhet : nye modeller 

      Elvik, Rune (TØI rapport;1296/2014, Report, 2014-01)
      Tidligere utviklede modeller av sammenhengen mellom trafikkens gjennomsnittsfart og trafikksikkerhet er oppdatert. Det finnes to hovedmodeller: Potensmodellen og eksponentialmodellen. Begge kan benyttes. Studier av ...
    • Fartsmodell for sykkel og elsykkel 

      Flügel, Stefan; Hulleberg, Nina; Fyhri, Aslak; Ævarsson, Christian Weber Gretar; Skartland, Eva-Gurine (TØI rapport;1557/2017, Report, 2017-05)
    • A feasibility study for road and weather information and variable speed limits 

      Foss, Trond; Roche-Cerasi, Isabelle; Arnesen, Petter (TØI rapport;SINTEF rapport A27878, Report, 2016-12)
      The report describes the different types of weather and road information systems in Finland, Denmark, Sweden, Iceland, Austria, Germany, Canada and USA
    • Feltforsøk - mørtel egnet for katodisk beskyttelse 

      Helgestad, Stig Henning; Hornbostel, Karla; Bjøntegaard, Øyvind; Antonsen, Roy (Statens vegvesens rapporter;851, Report, 2023-02)
      Statens vegvesen etablerte i 2019 et feltforsøk ved Tjeldsundbrua, for prøving av mørtler brukt til katodisk beskyttelse. Det blir sett på både reparasjonsmørtler og mørtler anbefalt for innsprøyting av anodesystemer i ...
    • Feltforsøk - mørtel egnet for katodisk beskyttelse 

      Hornbostel, Karla; Rodum, Eva; Helgestad, Stig Henning; Antonsen, Roy E. (Statens vegvesen rapporter;850, Report, 2024-02)
      Statens vegvesen etablerte i 2019 et feltforsøk på Tjeldsundbrua i Harstad kommune, for prøving av mørtler brukt til katodisk beskyttelse av armering i betong. I feltforsøket prøves både reparasjonsmørtler og mørtler ...
    • Feltforsøk - mørtel egnet for katodisk beskyttelse: Beskrivelse av feltforsøket FoU-programmet Bedre bruvedlikehold 2017 – 2021 

      Hornbostel, Karla; E. Antonsen, Roy; Helgestad, Stig Henning; Rognan, Odd-Magne (Statens vegvesens rapporter;671, Report, 2020-09-16)
      Statens vegvesen, Vegdirektoratet etablerte i 2019 et feltforsøk ved Tjeldsundbrua i Harstad kommune, Troms og Finnmark fylke for prøving av mørtler brukt til katodisk beskyttelse. I feltforsøket prøves et utvalg av aktuelle ...
    • Feltforsøk med polymermodifisert bindemiddel - Varige veger 2011 - 2014 

      Garba Saba, Rabbira (Statens vegvesens rapporter;103, Report, 2013-04)
      Denne rapporten handler om et feltforsøk på E18, Vestfold der et polymermodifisert bindemiddel ble brukt i slitelaget. Teststrekningene ble fulgt opp fra 2002 til 2010 med årlige spor- og jevnhetsmålinger. Dette feltforsøket ...
    • Feltforsøk med ubundet asfaltgranulat : Avsluttende undersøkelser på forsøksstrekningene på Fornebu 

      Bragstad, Ragnar; Dørum, Sigmund (Teknologirapport;2421, Research report, 2005-12)
      Rapporten inngår i en serie rapporter fra Gjenbruksprosjektet 2002-2005 (etatsprosjekt). Delprosjekt 4 ”Gjenbruk av asfalt” (DP4) som denne rapporten tilhører, har følgende målsetninger: - bidra til større bevisstgjøring ...
    • Feltforsøk med ulik strøsandkvalitet: Etatsprogram Vinterdrift 

      Bolme, Inge; Nonstad, Bård (Statens vegvesens rapporter;550, Report, 2017-09)
      Denne rapporten oppsummerer resultater fra gjennomførte feltforsøk med ulike sandkvaliteter. Testene har bidratt til økt kunnskap og endrede krav til strøsand som benyttes i Statens vegvesens driftskontrakter. Prosjektet ...
    • Finstoff i gjenbruksbetong 

      Petkovic, Gordana; Berntsen, Geir; Aurstad, Joralf (Teknologirapport;2437, Research report, 2006-12)
      Rapporten inngår i en serie rapporter fra Gjenbruksprosjektet 2002-2005 (etatsprosjekt). Delprosjekt 3 ”Gjenbruk av betong” (DP3) som denne rapporten tilhører, har som overordnet målsetting å formulere et forslag til ...
    • Flere trafikkskader av nullvekstmålet? 

      Bjørnskau, Torkel (TØI rapport;1631/2018, Report, 2018-05)
      Det er et politisk mål at trafikkveksten i byområder skal skje gjennom sykling, gåing og kollektive transportmidler. Mer sykling og gåing vil føre til flere skader, men først og fremst flere lettere skader. Antall hardt ...
    • Flomrisiko og konsekvensanalyse : Pilotprosjekt E18 ved Hoffsbekken 

      Nie, Linmei (VD rapport;55, Report, 2011-12)
      Rapporten inngår i en serie rapporter fra FoUprosjektet “Klima og transport”, etatsprosjekt 2007-2010. Hensikten med prosjektet er å forbedre rutiner og regelverk for planlegging, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold ...
    • Fly ash in concrete, Danish experience : State-of-the-art report 

      Geiker, Mette (Statens vegvesens rapporter;370, Report, 2015-03)
      The report focuses on Danish experience regarding chloride ingress in concrete containing fly ash, but general experience With production and durability of fly ash concrete is also included. Fly Ash has been used in Denmark ...
    • Flyveaske fra papirproduksjon som tilsetning i kalksementpeler 

      Brendbekken, Guro; Aabøe, Roald; Dieseth, Helge (Gjenbruksprosjektet 2002-2005;22, Research report, 2007-09)
      Rapporten inngår i en serie rapporter fra Gjenbruksprosjektet 2002-2005 (etatsprosjekt). Delprosjekt 5 ”Lette fyllmaser og isolasjonsmaterialer” (DP5), som denne rapporten tilhører, har som overordnet målsetting å ...
    • Forebygging av trafikkulykker ved bruk av avansert dataanalyse 

      Mandaric, Stefan; Axelsen, Vebjørn (BearingPoint rapport;2017/09, Report, 2017-09)
      Denne analysen har utredet følgende problemstilling: Hvilke egenskaper ved vegen og dens omgivelser kjennetegner ulykkesutsatte vegstrekninger? Statens vegvesen inviterte i 2015 til Plan- og designkonkurranse gjennomført ...
    • Forebygging av trafikkulykker ved bruk av avansert dataanalyse: Drivere for alvorlige utfall 

      Sildnes, Beate; Axelsen, Vebjørn (BearingPoint;2018/06, Report, 2018)
      På oppdrag fra Vegdirektoratet har BearingPoint analysert ulykkesrisiko på Europa-, riks- og fylkesveger i Norge. Avansert dataanalyse i form av maskinlæringmetoden HyperCube er benyttet for å identifisere drivere for ...
    • Forebygging av trafikkulykker ved bruk av avansert dataanalyse: Fokus på tofeltsveger med betydelig trafikk 

      Sildnes, Beate; Axelsen, Vebjørn (BearingPoint;2018/06, Report, 2018)
      På oppdrag fra Vegdirektoratet har BearingPoint analysert ulykkesrisiko på Europa-, riks- og fylkesveger i Norge. Avansert dataanalyse i form av maskinlæringmetoden HyperCube er benyttet for å identifisere egenskaper ved ...
    • FOREVA : fordrøyning, rensing og vanning : lokal håndtering av overvann fra veg 

      Solfjeld red., Ingjerd (Statens vegvesens rapporter;278, Report, 2014-02-17)
      FOREVA er et prosjektert testanlegg som kombinerer fordrøyning og rensing av overvann fra veg med vanning av trær. Dersom overvann kan fordrøyes i et magasin og utnyttes som ressurs til å vanne planter vil det lokalt kunne ...