• Miljøvennlige vegdekker : konsekvensanalyse : resultater fra regneark-modell med usikkerhets- / følsomhetsanalyse 

      Veisten, Knut; Akhtar, Juned (Teknologirapport;2548, Research report, 2009-01-26)
      Transportøkonomisk institutt har på oppdrag fra prosjektet gjennomført en konsekvensanalyse, nærmere bestemt en nytte-kostnadsanalyse, som gir en tallfestet vurdering av hvorvidt omlegging til støysvake vegdekker vil ...
    • Miljøvennlige vegdekker : resultater fra støymålinger 2005-2008 

      Berge, Truls; Haukland, Frode; Ustad, Asbjørn (Teknologirapport / Vegdirektoratet;2554, Research report, 2008)
    • Miljøvennlige vegdekker : resultater fra teksturmålinger 2006 - 2008 

      Storeheier, Svein Å.; Aksnes, Jostein (Teknologirapport;2561, Research report, 2009-11-24)
      Teksturmålinger ble gjennomført på et større utvalg av vegdekker i perioden 2006-2008. Rapporten refererer til de målerutiner som ble etablert i tidligere fase av prosjektet, og gjennomgår innledningsvis kort de viktigste ...
    • Miljøvennlige vegdekker : sluttrapport for arbeidspakke 3: støv 

      Uthus, Nils; Snilsberg, Brynhild (Teknologirapport;2544, Research report, 2009-02-16)
      Statens vegvesens etatsprosjekt Miljøvennlige vegdekker (2004-2008). Prosjektet har hatt følgende effektmål: - Færre støyplagede langs norske veger og gater. - Bedre luftkvalitet i tettbygde strøk. Prosjektet har vært ...
    • Miljøvennlige vegdekker : sluttrapport forsøksstrekninger 

      Lerfald, Bjørn Ove (Teknologirapport / Vegdirektoratet;2546, Others, 2009)
    • Miljøvennlige vegdekker: Anvendelse, klassifisering og krav 

      Evensen, Ragnar (Teknologirapport;2572, Report, 2009-11-27)
      Rapporten har som mål å være et dokument til støtte ved etablering av en strategi for anvendelse av miljøvennlige vegdekker i Norge. Den er utarbeidet på grunnlag av ny viten som er etablert gjennom prosjektarbeidet, samt ...
    • Miljøvennlige vegdekker: sluttrapport 

      Evensen, Ragnar; Aksnes, Jostein (Teknologirapport;2562, Research report, 2009-08-18)
      I denne sluttrapporten presenteres de viktigste resultater, råd og anbefalinger fra etatsprosjektet Miljøvennlige vegdekker (2004-2008). Prosjektets hovedfokus har vært på optimalisering av vegdekkenes miljøegenskaper for ...
    • Min sykkel er lastet med: En rapport om lastesykler og bylogistikk 

      Nordbye Rundberget, Annika; Storsul, Eirill; Wilhelmsen, Frode; Osnes, Sondre (Statens vegvesens rapporter;645, Report, 2016-09-02)
      En lastesykkel er en sykkel som kan frakte varer av ulik størrelse og vekt. Lastesykkelen kan erstatte bruken av varebilen i en logistikkvirksomhet, den kan erstatte privatbilen, den kan brukes som transportmiddel, ...
    • Miniscenario: Fartsgrensepolitikk 

      Elvik, Rune (TØI rapport;1589/2017, Report, 2017-10)
      Rapporten sammenligner tre prinsipper for fastsetting av fartsgrenser: (1) Samfunnsøkonomisk optimale fartsgrenser; (2) Fartsgrenser utledet av Nullvisjonens biomekaniske toleransegrenser, og (3) Et forståelig fartsgrensesystem, ...
    • Miniscenario: Påbud om restriktive kjøretøytiltak 

      Sagberg, Fridulv (TØI rapport;1579/2017, Report, 2017-07)
      Rapporten beskriver et scenario som innebærer påbud om at alle nye motorkjøretøy utstyres med systemer som hindrer kjøring under påvirkning av alkohol, kjøring over fartsgrensen og kjøring uten førerett. Om et slikt påbud ...
    • Miniscenario: Sikkerhetsstigen 

      Nævestad, Tor-Olav; Phillipsk, Ross O.; Hovi, Inger Beate; Jordbakke, Guri Natalie; Elvik, Rune (TØI rapport;1620/2018, Report, 2018-02)
      Målet med studien er å undersøke mulige konsekvenser for antall drepte og hardt skadde i trafikken dersom godstransportbedrifter i Norge innfører de organisatoriske sikkerhetsstyringstiltakene i den stegvise firetrinns ...
    • Miniscenario: sikre skoleveger 

      Roche‐Cerasi, Isabelle (SINTEF rapport;2018:00643, Report, 2018-06-13)
      I denne rapporten har SINTEF foreslått et miniscenario relatert til sikre skoleveier. Senarioet beskriver alternative trafikksikkerhetstiltak for skoleveier basert på data samlet fra flere datakilder hos Statens vegvesen ...
    • Miniscenario: Økt omfang av elsykler 

      Johansson, Ole Jørgen; Fyhri, Aslak (TØI rapport;1625/2018, Report, 2018-04)
      Elsykkelsalget har økt kraftig i Norge i de siste årene. Denne rapporten undersøker om dette vil medføre en økt risiko for sykkelulykker, og hva som er risikofaktorer for elsykler. Noen utenlandske studier har pekt på at ...
    • Mobilitet av uran og andre metall i bergarter i ny vegtrasé på Gran, Hadeland 

      Fjermestad, Halldis (Master thesis, 2013-07-09)
      Svartskifer er ein bergart rik på sulfid og spormetall, og kan derfor utgjere ein potensiell miljørisiko dersom den blir utsett for forvitring. I samanheng med utbygging av RV 4, skal det byggast ein tunnel i sulfidhaldige ...
    • Mobilitetsendringer som følge av nye handelskonsepter 

      Nenseth, Vibeke; Klimek, Bjørn (TØI rapport;1720/2019, Report, 2019-12)
      Nye handelsmønstre gir nye mobilitetsendringer i et lite forutsigbart og komplisert samspill. Det dreier seg ikke lenger om et enkelt skifte fra butikk- til netthandel eller bare om en ny fordeling mellom transportmidler. ...
    • Modellert påvirkning av vegsalt i Padderudvann 

      Tjomsland, Torulv; Selvik, John Rune; Faafeng, Bjørn (Statens vegvesens rapporter;90, Report, 2012-02)
      Målet med prosjektet var å teste i hvilken grad veisaltpåvirkning av en innsjø kunne simuleres ved en matematisk modell. Padderudvann har et overflateareal er 0,135 km2 . Største dyp er 21 meter. E18 går langs nordsiden ...
    • Modellforsøk med flomskred mot bruer : Virkning av bruåpning og ledevoller 

      Heller, Priska; Jenssen, Lars; Institutt for vann- og miljøteknikk, NTNU (TØI rapport;2582, Report, 2009-08-21)
      Rapporten inngår i en serie rapporter fra FoU-prosjektet 'Klima og transport', etatsprosjekt 2007-2010. Hensikten med prosjektet er å forbedre rutiner og regelverk for planlegging, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold ...
    • Motstand mot tinesalter og frostskader i betong : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015 

      Gabrielsson, I.; Ewertson, C.; Utgenannt, P.; Bjøntegaard, Ø. (Statens vegvesens rapporter;515, Report, 2016-05)
      Høsten 2014 ble det inngått et 4-årig FoU-samarbeid med CBI, om undersøkelser av totalt 10 betonger med ulike sementtyper og ulike doseringer av flygeaske (20-50%) og slagg (49-75%). Hovedintensjonen er å studere tinesalt- ...
    • Muligheter og begrensninger ved bruk av droner til bruinspeksjon : erfaringer fra Region øst (2015-2018) 

      Barmen, Karl Hening; Aas Jakobsen AS, Dr. Ing A. (Statens vegvesens rapporter;224, Report, 2019-06)
      Rapporten tar for seg erfaringen fra bruk av drone i inspeksjonskontrakten mellom Statens vegvesen Region øst og Dr. Ing. A .Aas-Jakobsen AS fra 2015 til 2018. Rapporten beskriver noen av de forutsetningene droner har ...
    • Møllenberg betongtunnel - FoU bestandighet : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012 – 2015 

      Bjøntegaard, Øyvind (Statens vegvesens rapporter;415, Report, 2015-10)
      Ulike betongsammensetninger (lavvarmebetonger) med ekstra tilsatt flygeaske (FA) ble støpt ut i Møllenbergprosjektets tidlige fase. Fra disse betongene ble det boret ut kjerner etter 6 mnd og 12 mnd (modenhetsalder hhv. ...