Miljøvennlige vegdekker : konsekvensanalyse : resultater fra regneark-modell med usikkerhets- / følsomhetsanalyse
Abstract
Transportøkonomisk institutt har på oppdrag fra prosjektet gjennomført en konsekvensanalyse, nærmere bestemt en
nytte-kostnadsanalyse, som gir en tallfestet vurdering av hvorvidt omlegging til støysvake vegdekker vil være
samfunnsøkonomisk lønnsomt. I analysen er det tatt hensyn både til vegdekkenes støyreduserende egenskaper og til forskjeller
i slitestyrke som har betydning for generering av svevestøv. Referanse-alternativet for analysen er skjellettasfalt,
SKA11.
Resultatene indikerer at dekketyper som har kostnader og levetid som skiller seg relativt lite fra referansen, og som samtidig
gir en begrenset støyreduksjon uten å forverre partikkel-utslippene, representerer den mest robuste løsningen mht å
oppnå positiv nettonytte og nytte-kostnadsbrøk større eller lik 2. Tynndekker, T8 og T8x (beste potensial), kommer dermed
best ut i analysen. Videre viser resultatene at drensasfalt kan være økonomisk lønnsom på tofelts veger med relativt
mange støyutsatte boliger (fra ca. 125), forutsatt at gode slitasjeegenskaper er ivaretatt.
Generelt indikerer denne analysen, i sterkere grad enn tidligere, at ulike støysvake vegdekkealternativer kan være "de optimale"
under ulike forhold. Det er også gitt en sterk indikasjon på at det nå finnes støysvake vegdekker med relativt gode
slitasjeegenskaper som kan benyttes lønnsomt på utvalgte vegstrekninger i norske byer og tettsteder, spesielt i de største
byene der partikkelutslippsproblematikken er mest alvorlig. En kan dermed med dekkeomlegging bidra til å oppnå både
etatsmålet om redusert støyplage og etatsmålet om forbedret luftkvalitet - med samfunnsøkonomisk lønnsomhet.