Miljøvennlige vegdekker : sluttrapport for arbeidspakke 3: støv
Abstract
Statens vegvesens etatsprosjekt Miljøvennlige vegdekker (2004-2008). Prosjektet har hatt følgende effektmål: - Færre støyplagede langs norske veger og gater. - Bedre luftkvalitet i tettbygde strøk.
Prosjektet har vært organisert i 9 arbeidspakker. Denne rapporten oppsummerer arbeidet som er utført i arbeidspakke 3: Støv. Følgende konklusjoner kan trekkes etter gjennomført prosjektperiode:
- Støvproduksjon skyldes hovedsakelig bruk av piggdekk.
- Utenom asfaltsdekkes egenskaper påvirkes produksjon av svevestøv fra et asfaltdekke av trafikkhastighet og piggdekkandel.
- For tette asfaltdekker, med hulrom < 6 %, påvirkes produksjonen av svevestøv av steinkvalitet uttrykt gjennom Møllerverdi. En bør derfor, hvor en ønsker å redusere støvproduksjon, vurdere strengere krav til steinkvalitet enn hva som er beskrevet i håndbok 018.
- For tette asfaltdekker, med hulrom < 6 %, påvirkes produksjon av svevestøv av mengde materiale > 2 mm. Det er viktig at mengden er så høy som mulig for å redusere støvproduksjon. En konsekvens av dette er at dekketyper med øvre steinstørrelse < 8 mm ikke bør anvendes på veger med høy piggdekkandel.
- For porøse dekker, med hulrom > 6 %, ser en at det er flere faktorer som påvirker produksjonen av svevestøv. I tillegg til steinkvalitet og materiale > 2 mm påvirkes åpne dekker av hulrom, bindemiddeltype (PMB) og bindemiddelinnhold.
- Salt brukt til vintervedlikehold påvirker i første rekke bestandighet til porøse dekker. Tette dekke påvirkes lite.
- Salt medfører våt vegbane over større tidsperiode. Våt vegbane gir økt slitasje.