Modellforsøk med flomskred mot bruer : Virkning av bruåpning og ledevoller
Abstract
Rapporten inngår i en serie rapporter fra FoU-prosjektet 'Klima og transport', etatsprosjekt 2007-2010. Hensikten med prosjektet er å forbedre rutiner og regelverk for planlegging, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold av vegnettet som svar på endrede klimaforhold. Gjennom samarbeid med Jernbaneverket er banetransport også inkludert.
Delprosjekt 4, som denne rapporten hører til, omfatter snø-, stein-, jord- og flomskred og ser på hvordan utløsning og frekvens av disse kan bli påvirket av endrede klimaforhold.
Flomskred følger ofte bekkefar, og bruer er derfor spesielt utsatt. Skred kan blokkere gjennomløp, eller treffe brua direkte. For å se hvordan flomskred passerer bruer er det gjennomført forsøk med en modell i målestokk ca 1:20. Studien undersøkte virkningen av ulik vinkel på ledevollene inn mot gjennomløpet og ulik bredde på gjennomløpet. De generelle
observasjonene er at dess mindre vinkelen på ledevollene inn mot brugjennomløpet er, dess mindre blir oppskyllingen mot ledevollene. Senterbølgen under brua blir også mindre. Når bruåpningen reduseres så øker oppskyllingen og senterbølgen.
Rapporten beskriver hvordan forsøkene ble gjennomført og hva som ble målt. Forsøksresultatene må bearbeides videre før de kan brukes til utforming av bruer og gjennomløp.