Miniscenario: Fartsgrensepolitikk
Abstract
Rapporten sammenligner tre prinsipper for fastsetting av fartsgrenser: (1) Samfunnsøkonomisk optimale fartsgrenser; (2) Fartsgrenser utledet av Nullvisjonens biomekaniske toleransegrenser, og (3) Et forståelig fartsgrensesystem, det vil si et sett av fartsgrenser for ulike vegtyper som trafikantene forstår begrunnelsen for og aksepterer. Samfunnsøkonomisk optimale fartsgrenser er stort sett høyere enn dagens fartsgrenser og vil derfor gi flere drepte og skadde i trafikken. Nullvisjonsfartsgrenser er i de fleste tilfeller lavere enn dagens fartsgrenser og vil derfor redusere antall drepte og skadde i trafikken. Et forståelig fartsgrensesystem vil ha elementer fra de to andre prinsippene og innebære at dagens fartsgrenser i store trekk beholdes. Dette prinsippet vil ikke innebære endringer i antall drepte og skadde i trafikken. limits. These are: (1) Optimal speed limits according to cost-benefit analysis; (2) Speed limits based on the biomechanical principles of Vision Zero, and (3) A system of speed limits road users find reasonable and acceptable. Optimal speed limits are in most cases higher than current speed limits and will be associated with an increase in the number of traffic fatalities and injuries. Vision Zero speed limits are lower than most current speed limits and will be associated with a reduction of traffic fatalities and injuries. Speed limits that road users judge to be reasonable are likely to be close to current speed limits and will thus not be associated with changes in the number of traffic fatalities or injuries.