dc.contributor.author | Ørving, Tale | |
dc.contributor.author | Fossheim, Karin | |
dc.contributor.author | Weber, Christian | |
dc.contributor.author | Andersen, Jardar | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-10-15T08:37:39Z | |
dc.date.available | 2020-10-15T08:37:39Z | |
dc.date.issued | 2018-03 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2682970 | |
dc.description.abstract | Målet med evalueringen har vært å identifisere og dokumentere viktige erfaringer rundt oppstarten av varelevering med elektrisk lastesykkel i Oslo sentrum. I tillegg bidrar evalueringen med kunnskap om hvordan offentlig sektor kan tilrettelegge for bruk av lastesykler i urban varetransport. Resultatene indikerer at det for DHL Express i oppstartsperioden har vært vanskelig å oppnå målsetningen om gjennomsnittlig 90 stopp per dag med 2-3 lastesykler i drift. Hovedårsakene er utforming av lastesykkelen og rekruttering av syklister. I tillegg har det vært utfordrende å finne et egnet areal til logistikkaktiviteter i sentrum, i dette tilfellet et mikrodepot til omlasting. | en_US |
dc.description.abstract | The objective of the evaluation is to assess the development process and extract the logistics, business and environmental performance of an electric cargo bike pilot in Oslo. This will provide important knowledge to authorities on how to facilitate for cargo bikes in the Norwegian urban freight market. Overall, the findings indicate that it has been challenging for DHL Express during the start-up period to reach their target of an average of 90 deliveries with 2-3 cargo bikes. The main reason for this is the design of the cargo bike and difficulties in recruiting cyclists. In addition, providing a suitable location in the city centre for urban logistics activities, in this case a micro hub, required substantial effort from local authorities and DHL Express. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | TØI Transportøkonomisk Institutt | en_US |
dc.relation.ispartofseries | TØI rapport;1619/2018 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Sykler | en_US |
dc.subject | Evaluering | en_US |
dc.subject | Pilotprosjekt | en_US |
dc.subject | Varelevering | en_US |
dc.subject | Bylogistikk | en_US |
dc.title | Evaluering av oppstartsperioden for varelevering med lastesykkel - et pilotprosjekt i Oslo | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | TØI Transportøkonomisk Institutt | en_US |
dc.source.pagenumber | 88 | en_US |