Kompakte byer og lite bilbruk? Reisemønster og arealbruk
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2679645Utgivelsesdato
2016-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Siden 2009 er det etablert flere arbeidsplasser utenfor sentrum enn i sentrum av norske byer. Når det gjelder bosetningen har den i utgangspunktet vært mer spredt utenfor sentrum enn arbeidsplassene, men det er tegn på at bosetningen de siste ti årene i større grad enn tidligere er blitt lokalisert i byenes sentrumsområder. Det er også store forskjeller når vi studerer hvor konsentrert bosettingen er i de forskjellige bykommunene. Forutsetningene for å redusere bilbruk varierer derfor. For et flertall er det klart raskere å reise med bil enn med kollektivtransport. Tetthet, avstand til sentrum og parkeringsforholdene påvirker i stor grad sannsynligheten for å bruke bil. More workplaces have been established outside the city center compared to areas within the city center since 2009. Residential areas are also less concentered towards the city center than workplaces. There are large differences between Norwegian cities regarding the potential for using public transport on work travels. For a vast majority it is far faster to travel by car. Density, distance to city center and parking availability influence to a large degree mode choice.