Browsing Bedre by - FoU program (2014-2019) by Title
Now showing items 2-21 of 35
-
Bedre nytte-kostnadsanalyser av tiltak som innebærer endret kø-situasjon?
(NUMERIKA;1/2016, Report, 2016)På oppdrag fra Statens vegvesen Vegdirektoratet har Numerika AS vurdert forbedret håndtering av endret kø-situasjon i nyttekostnadsanalyser. Utgangspunktet er regionale transportmodeller (RTM), verktøyet EFFEKT, og arbeidet ... -
BYTRANS: Effekter og konsekvenser av kapasitetsreduksjon i Brynstunnelen Per 2016
(TØI rapport;1566/2017, Report, 2017-06) -
BYTRANS: Informasjonsarbeid ved rehabilitering av Østensjøbanen, Smestad- og Brynstunnelene
(TØI rapport;1694/2019, Report, 2019-03) -
Case Torggata. Arealbruksvirkninger av samferdselstiltak
(Rapport;2017/38, Research report, 2018-03) -
En ny modell for forskyvning av reisetidspunkt i regionale transportmodeller
(TØI rapport;1727/2019, Report, 2019-10) -
Er dagens infrastruktur tilpasset el-syklister?
(Master thesis, 2017)En stadig større andel av dagens syklister benytter el-sykkel. El-sykkelen skiller seg fra den tradisjonelle sykkelen ved at den er tyngre og at man får hjelp av en motor til å bevege seg framover. Motoren bidrar opp til ... -
Etterspørselseffekter av kvalitetshevinger i kollektivtransporten
(TØI rapport;1408/2015, Report, 2015-03)Det er ikke lett å måle etterspørselseffektene av kvalitative forbedringer i kollektivtransporten, som komfort og informasjon. Rapporten gjennomgår og vurderer ulike metoder som er i bruk for dette formålet. Det gis ... -
Evaluation of methods for calculating traffic assignment and travel times in congested urban areas with strategic transport models
(TØI rapport;1358/2014, Report, 2014-10)The report evaluates methods for traffic assignment modelling (static macroscopic, dynamic macroscopic and dynamic micro/mesocopic) within strategic transport model systems. Our evaluation of traffic assignment models ... -
Fartsmodell for sykkel og elsykkel
(TØI rapport;1557/2017, Report, 2017-05) -
Hel reiseveg - Delrapport 2
(Report, 2017-05-18)For å få flere til å reise mer miljøvennlig, og for å oppnå nullvekstmålet i byer og tettsteder kreves det en satsing på gående, syklende og kollektivtransporten i Norge. I grunnlagsdokumentet til Nasjonal transportplan ... -
Hvordan ivareta kvaliteten på hel reiseveg til og fra holdeplasser og knutepunkt, fra planfase til ferdigstilling?
(Report, 2016-02-03)For å få flere til å reise mer miljøvennlig kreves det en satsing på gående, syklende og kollektivtransporten i Norge. Prosjekt «Hel reiseveg» ser nærmere på hvordan Statens vegvesen, Region sør kan bidra til å få flere ... -
Kategorisering av arealbruk i RTM
(Asplan Viak;2/11.03.2016, Report, 2016-03)Asplan Viak har vært engasjert av Statens vegvesen Vegdirektoratet for å utarbeide forslag til karakteristika som beskriver arealbruksegenskaper ved grunnkretser som har betydning for transportomfang for bruk i RTM. Guro ... -
Kompakte byer og lite bilbruk? Reisemønster og arealbruk
(TØI rapport;1505/2016, Report, 2016-10)Siden 2009 er det etablert flere arbeidsplasser utenfor sentrum enn i sentrum av norske byer. Når det gjelder bosetningen har den i utgangspunktet vært mer spredt utenfor sentrum enn arbeidsplassene, men det er tegn på at ... -
Metoder for å beregne effekter av sykkeltiltak
(COWI rapport;1, Report, 2015-03)Statens vegvesen og de øvrige transportetatene anvender et modellsystem for å kunne analysere foreslåtte og planlagte tiltak. I sitt planarbeid har de behov for å vurdere om tiltak bør gjennomføres eller ikke, og veie ... -
Pilotstudier: Før- og underveisundersøkelser av Østensjøbanen og Smestadtunnelen
(TØI rapport;1455/2015, Research report, 2015-12) -
STRATMOD - D.1.3 Case Oslo
(Urbanet Analyse notat;95b/2016, Working paper, 2016)Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ... -
STRATMOD - D1.1 Overordnet beskrivelse av modellen
(Urbanet Analyse notat;97/2016, Working paper, 2016)Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ... -
STRATMOD - D1.2 Case Moss og effekter av Follobanen
(Urbanet Analyse notat;95a/2016, Working paper, 2016)Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ... -
STRATMOD - D1.4 Case Stockholm
(Urbanet Analyse notat;95c/2017, Working paper, 2017)Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ... -
STRATMOD - D2.1 Beskrivelse av storsonemodellen
(Urbanet Analyse notat;96/2016, Working paper, 2016)