Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJacobsen, Andreas Bjørne
dc.contributor.authorMahammed, Ismail
dc.contributor.authorSanner, Thea
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-11-22T09:10:44Z
dc.date.available2019-11-22T09:10:44Z
dc.date.issued2019-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2629986
dc.descriptionSkal vi nå målet om nullvekst i personbiltrafikken, kan gateplanlegging og -utforming brukes som strategier for å få flere til å velge bærekraftige transportmetoder. Utformingen av- og sammenhengen mellom gater er med å påvirke hvordan mennesker bruker dem. Tradisjonelt har gateplanlegging handlet om å sikre god fremkommelighet for bil. Dette har gått ut over andre trafikantgrupper og kvaliteten på de byrommene som gatene er. Helhetlig gateplanlegging handler først og fremst om å ivareta menneskers behov. Dette innebærer blant annet at gatene skal tilgjengeliggjøres for flere, at mennesker skal kunne transportere seg fra A til B, og at gatene skal gi rom for opphold og trivsel. Denne rapporten omtaler internasjonale eksempler på helhetlig gateplanlegging og -utforming, og er ment å være en kilde til inspirasjon for de som skal planlegge og utforme gater i Norge. Kanskje finnes det idéer og prinsipper for dette i utlandet som kan overføres og tilpasses til norske forhold?nb_NO
dc.description.abstractHelhetlig planlegging og utforming av gater kan brukes som strategier for å nå nullvekstmålet, som innebærer at all vekst i persontrafikken i byområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Helhetlig gateplanlegging og -utforming handler først og fremst om å tilrettelegge for menneskers behov. Dette innebærer blant annet at gatene skal tilgjengeliggjøres for flere, at mennesker skal kunne transportere seg fra A til B, og at gatene skal gi rom for opphold og trivsel. Et viktig aspekt ved gateplanlegging er derfor at gater med ulik prioritering sammen skal bidra til å dekke et bredt spekter av behov. Rapporten er utarbeidet av studenter sommeren 2019.nb_NO
dc.description.sponsorshipStatens vegvesen Vegdirektoratetnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesStatens vegvesens rapporter;587
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectGateplanleggingnb_NO
dc.subjectGateutformingnb_NO
dc.subjectStatens vegvesen Vegdirektoratetnb_NO
dc.subjectMobilitetnb_NO
dc.subjectGatenettverknb_NO
dc.subjectByromnb_NO
dc.subjectGatetverrsnittnb_NO
dc.titleHelhetlig planlegging og utforming av gater : Internasjonale eksemplernb_NO
dc.title.alternativeHolistic Planning and Designing of Streets : International examplesnb_NO
dc.typeReportnb_NO
dc.source.pagenumber96nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal