Helhetlig planlegging og utforming av gater : Internasjonale eksempler
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2629986Utgivelsesdato
2019-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Helhetlig planlegging og utforming av gater kan brukes som strategier for å nå nullvekstmålet, som innebærer at all vekst i persontrafikken i byområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Helhetlig gateplanlegging og -utforming handler først og fremst om å tilrettelegge for menneskers behov. Dette innebærer blant annet at gatene skal tilgjengeliggjøres for flere, at mennesker skal kunne transportere seg fra A til B, og at gatene skal gi rom for opphold og trivsel. Et viktig aspekt ved gateplanlegging er derfor at gater med ulik prioritering sammen skal bidra til å dekke et bredt spekter av behov. Rapporten er utarbeidet av studenter sommeren 2019.
Beskrivelse
Skal vi nå målet om nullvekst i personbiltrafikken, kan gateplanlegging og -utforming brukes som strategier for å få flere til å velge bærekraftige transportmetoder. Utformingen av- og sammenhengen mellom gater er med å påvirke hvordan mennesker bruker dem. Tradisjonelt har gateplanlegging handlet om å sikre god fremkommelighet for bil. Dette har gått ut over andre trafikantgrupper og kvaliteten på de byrommene som gatene er. Helhetlig gateplanlegging handler først og fremst om å ivareta menneskers behov. Dette innebærer blant annet at gatene skal tilgjengeliggjøres for flere, at mennesker skal kunne transportere seg fra A til B, og at gatene skal gi rom for opphold og trivsel. Denne rapporten omtaler internasjonale eksempler på helhetlig gateplanlegging og -utforming, og er ment å være en kilde til inspirasjon for de som skal planlegge og utforme gater i Norge. Kanskje finnes det idéer og prinsipper for dette i utlandet som kan overføres og tilpasses til norske forhold?