Kvalitetshåndbok for statens vegvesen : Nivå A : [Håndbok 144]
Abstract
Statens vegvesen tilstreber riktig kvalitet på alt arbeid. Denne kvalitetshåndboken for Statens vegvesen beskriver etatens kvalitetspolitikk og krav til kvalitetssystemet. Den er tilpasset Vegvesenets nye organisasjon av 1995 og vesentlig revidert i forhold til tidligere utgave fra mars 1994. Kvalitetshåndboken stiller krav til kvalitetssystemet og hvordan kvalitetsarbeidet i Statens vegvesen skal organiseres og styres. Den gjelder for all virksomhet i etaten.
Statens vegvesen har mål- og rammestyring som førende styringsprinsipp. Kvalitetssystemet skal sikre at produktene og tjenestene oppnår riktig og dokumentert kvalitet. Til sammen skal mål- og rammestyringen og kvalitetssystemet sikre at virksomheten er effektiv og kundevennlig. Vegdirektøren har det overordnede ansvaret for kvalitet og kvalitetssikring i Statens vegvesen. Kvalitets-, trafikksikkerhets- og miljøstaben i Vegdirektoratet samordner kvalitetsarbeidet på etatsnivå. Vegsjefen har ansvaret for kvalitetsarbeidet i det enkelte fylke. Kvalitetshåndboken for Statens vegvesen skal sikre at virksomheten fungerer i tråd med Vegvesenets hensikt og visjon, og at vi gjennomfører de oppgaver og planer som vi er satt til å gjøre til rett tid og til riktig kvalitet og pris.