Browsing Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA by Title
Now showing items 300-319 of 1060
-
Hvem eier grunnen etter nedlagt offentlig vei?
(Others, 2005)Gamle verneverdige veier og veifar kan tidligere ha vært offentlig vei som på et eller annet tidspunkt er blitt nedlagt som offentlig vei. Dersom grunnen til disse veiene fortsatt er i offentlig eie, vil det kunne lette ... -
Hvilke nye kreative tiltak kan Statens vegvesen utføre innen dagens rammer for å bedre situasjonen vinterstid på E39 i Vest-Agder?
(Others, 2013)Prosjektoppgave i EPT-100 Sikkerhetsstyring av vegtrafikken. Høsten 2013. Universitetet i Stavanger. -
Hvor effektive er norske bompengeselskaper? : erfaringer fra perioden 2001-2004
(UTB-rapport / Vegdirektoratet;2007/05, Others, 2007) -
Hvordan se trafikksikkerhetsarbeid i lys av en modell for sikkerhetsstyring, med utgangspunkt i ITS baserte løsninger?
(Student paper, others, 2007)Målet med oppgaven er todelt. For det første ønsker vi å vise hvordan trafikksikkerhetsarbeidet kan sees i en sikkerhetsteoretisk sammenheng ved hjelp av en sikkerhetsmodell. For det andre ønsker vi å belyse hvordan ulike ... -
Hvorfor har ikke Operatunnelen flomberedskap?
(Others, 2011)Prosjektoppgave i EPT-100 Sikkerhetsstyring av vegtrafikken Våren 2011 Universitet i Stavanger -
Hydraulisk testing av borehull i fjell i Grualia, Lunner kommune
(Intern rapport;2296, Research report, 2002-05-24)På grunnlag av geofysiske målinger fra helikopter og på bakken er det i regi av prosjektet "Miljø- og Samfunnstjenlige tunneler" boret 4 brønner langs tunneltraseen ved Grualia. Brønnene er fulgt opp med optisk inspeksjon ... -
Høgsfjordprosjektet. Avgassutslipp og energiforbruk ved alternative forbindelser
(Rapport / Teknisk institutt;1, Research report, 1997-05-26)I rapporten har vi beregnet utslippene og energiforbruket, ved forskjellige alternativce forbindelser over Høgsfjord. Vi har tatt med ferger, hurtigbåter og økt vegtrafikk som måtte komme med en fast forbindelse. En årlig ... -
Hølendalen jernbanebru. Borede peler.
(Laboratorieserien;82, Research report, 1996-10)I forbindelse med fellesprosjektet mellom NSB og Statens vegvesen Akershus mellom Rustad og Smørbekk er det i 1994 bygget ny jernbanebru over Hølendølen. Brua er i akse 3 fundamentert på 6 stk. borede peler. Denne rapporten ... -
Høyfast lettbetong, erfaringer fra bruanlegg. Gjengangerproblemer på byggeplassen.
(Intern rapport;1697, Research report, 1994-06)Rapporten inneholder Reidar Kompens innlegg om brubetong på Statens vegvesens interne kurs for kontrollingeniører og byggledere på Scandic Hotel, Bergen 28.-30. januar 1992 -
Implementering av tiltak: Hva bidrar til at de foreslåtte UAG-tiltakene blir implementert/ikke implementert og hva er årsaken til dette?
(Others, 2012)Prosjektoppgave i EPT-100 Sikkerhetsstyring av vegtrafikken. Høsten 2012. Universitetet i Stavanger. -
Indre stabilitet i støttekonstruksjoner av armert jord
(Intern rapport;1475, Research report, 1991-01)Denne rapporten tar for seg bruk av stål-bånd som armering i armert jord støttekonstruksjoner. Den er tenkt å være en støtte for revideringen av aktuelle punkter i kap. 16 i Håndbok - 016. -
Injeksjon - erfaringer fra Jong - Askertunnelene
(Teknologirapport;2424, Research report, 2005-12-12)En systematisk innsamling av erfaringer med injeksjonsmetodikken som er brukt på ulike tunnelprosjekter er tidligere utført i regi av prosjektet 'Miljø- og samfunnstjenlige tunneler'. Tunnelene i studien er lokalisert i ... -
Injeksjon : erfaringer fra Lunnertunnelen
(Intern rapport;2313, Research report, 2003-03)En systematisk innsamling av erfaringer med injeksjonsmetodikken som er brukt på forskjellige prosjekter i tettbygde strøk er tidligere utført i regi av "Miljø- og samfunnstjenlige tunneler" (Rapport nr.2 ). Den tidligere ... -
Injeksjon: av problemsone ved byggingen av T-Baneringen
(Intern rapport;2234, Research report, 2001-11)Under byggingen av T-Baneringen fra Tåsen til Nydalen traff man på en meget oppsprukket syenittgang. Forinjisering av denne sonen ble en krevende oppgave. Sonen var kjent fra drivingen av Tåsentunnelen der den også bød på ... -
Injeksjon: Erfaringer fra Hagantunnelen
(Intern rapport;2325, Research report, 2003)Systematisk innsamling av erfaringer med injeksjonsmetodikk, som er brukt på forskjellige prosjekter, er blitt utført siden 2000. I den første studien [1] ble disse seks tunnelprosjekter studert; Tåsen, Svartdalen, Lundby, ... -
Injeksjon: erfaringer fra utførte tunnelprosjekter
(Intern rapport;2233, Research report, 2001-11)I forbindelse med NFR-prosjektet "Miljø- og samfunnstjenlige tunneler" har erfaringene fra en rekke gjennomførte tunnelprosjekter blirr samlet. Analyse av erfaringer fra gjennomførte prosjekter er av avgjørende betydning ... -
Inn i det ukjente. En studie av nye trafikanters møte med Oslos kollektivtrafikk
(UTB-rapport;2009 / 07, Research report, 2009-09-28)Denne rapporten oppsummerer en kvalitativ studie av nye trafikanters møte med Oslos kollektivtrafikk. Turister er valgt ut som studieobjekt ettersom disse har liten bakgrunnskunnskap om Oslos kollektivsystem, og dermed ... -
Innspill til "Nasjonal grunnboringsdatabase (NGD) - forundersøkelse"
(Rapport / Norges vassdrags- og energidirektorat;42:2013, Research report, 2013-07-09)Etatene Statens vegvesen (SVV), Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Jernbaneverket (JBV) har, gjennom etatsatsningsprosjektet Naturfare - Infrastruktur, Flom og Skred (NIFS) et delprosjekt (DP6) som omhandler ... -
Insekter, landskap og vegbelysning
(Notat;11, Report, 2021)Norge er et land der det brukes mye lys langs vegene. Veg- og gatebelysning er i mange tilfeller avgjørende for trafikantenes sikkerhet, og belysning kan også brukes for å gi et estetisk løft til ulike konstruksjoner. ...