• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Enkeltrapporter og andre diverse publikasjoner / Reports
  • View Item
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Enkeltrapporter og andre diverse publikasjoner / Reports
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kollektivtrafikkløsninger i Frankrike, Belgia og Nederland: Studierapport

Frøyland, Per; Ristesund, Øystein; Simonsen, Steinar
Others
Thumbnail
View/Open
Studierapport-Frankrike-Belgia-Nederland 2014.pdf (4.206Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/302451
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Enkeltrapporter og andre diverse publikasjoner / Reports [288]
Abstract
Kollektivkoordinator i Vegdirektoratet Per Frøyland, regional kollektivkoordinator i Region øst

Øystein Ristesund og regional kollektivkoordinator i Region midt Steinar Simonsen, fikk i 2014 tildelt

stipendmidler fra Statens vegvesen til å foreta en studietur til byer i Frankrike, Belgia og Nederland.

Bakgrunnen for vår søknad er at vi alle tre er sentrale i arbeidet med å utvikle kollektivtransporten i

Statens vegvesen.

Det stilles store forventninger til Statens vegvesens arbeid med kollektivtransport, jf. utfordringene

nedfelt i NTP 2014-23 der kollektivtrafikken sammen med gang og sykkel skal ta persontrafikkveksten

i de største byene. Internasjonalt er bruk av høystandard bussløsninger i byområder i sterk utvikling.

På reisen ville vi ha spesielt fokus på superbussløsninger. Superbuss, eller Bus Rapid Transit som den

betegnes internasjonalt, er en kollektivløsning basert på busser med høy kapasitet, hyppige

avganger, høy hastighet og egen trasé forbeholdt bussen på strekninger med

fremkommelighetsproblemer. Superbuss har kapasitet som en baneløsning, men til langt rimeligere

kostnad og høyere fleksibilitet.

Vi besøkte fire byer som ble valgt ut fordi

• Byene er relevante ut i fra norske problemstillinger både i antall innbyggere og

transportmiddelfordeling.

• Byene er samlet innenfor et relativt lite geografisk område i tre land.

• Byene har utmerket seg med gode, høystandard kollektivtrafikkløsninger (superbuss), rask

planleggingstid og rask byggetid.

Studieturen ble gjennomført i perioden 12.- 18. oktober 2014.
Description
Reiserapport - Statens vegvesen 2015
Publisher
Statens vegvesen

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit