dc.contributor.author | Olsen, Raymond | |
dc.contributor.author | Daae, Hanne Line | |
dc.contributor.author | Halgard, Kristin | |
dc.contributor.author | Hersson, Merete | |
dc.contributor.author | Thorud, Syvert | |
dc.contributor.author | Madsen, Rune A. | |
dc.contributor.author | Knardahl, Stein | |
dc.contributor.author | Ellingsen, Dag G. | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2021-02-02T12:57:54Z | |
dc.date.available | 2021-02-02T12:57:54Z | |
dc.date.issued | 2012-08-16 | |
dc.identifier.issn | 1502-0932 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2725826 | |
dc.description.abstract | Det er gjennomført en undersøkelse av kjemisk arbeidsmiljø og mekanisk belastning ved utlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt i løpet av asfaltsesongen 2011. Hensikten med studien var å sammenligne kjemisk eksponering ved utlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt, samt å sammenligne mekanisk belastning ved håndlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt. Kartleggingen av det kjemiske arbeidsmiljøet omfattet stasjonære målinger av asfaltrøyk/-damp, organisk og elementært karbon, aminer og polyaminer og respirabelt, torakalt og inhalerbart støv (aerosol), samt personlige målinger av asfaltrøyk/-damp og torakalt støv (aerosol) ved 11 forsøk på vei med utlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt. Resultatene viste en gjennomsnittlig (aritmetisk middelverdi) statistisk signifikant reduksjon i asfaltrøyk på 58-67 % avhengig av målemetode ved en gjennomsnittlig reduksjon i asfalttemperaturen på 29 °C. For aminer ble det ikke funnet en statistisk signifikant endring ved overgang fra varmasfalt til lavtemperaturasfalt. Studien viser at eksponeringen for asfaltrøyk/-damp er lavere ved utlegging av lavtemperaturasfalt sammenlignet med varmasfalt. Kartleggingen av de mekaniske belastningene omfattet målinger av hjertefrekvens (puls) og kraftbruk målt med en kraftsensor i asfaltrake ved seks forsøk med håndlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt på egne testfelt. Resultatene viste ingen statistisk eller fysiologisk signifikant forskjell i hjertefrekvens eller mekanisk belastning ved håndlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt. Studien viser ingen forskjell i mekanisk belastning ved håndlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt, men antall forsøk som ble utført var noe begrenset. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Foreningen for Asfalt og Veiservice - FAV | en_US |
dc.relation.ispartofseries | FAV rapport;Nr. 3 Årgang 13 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Asfalt | en_US |
dc.subject | Eksponeringsmålinger | en_US |
dc.subject | Ergonomi | en_US |
dc.subject | Mekanisk belastning | en_US |
dc.subject | Aerosoler | en_US |
dc.title | Prosjekt LavTemperaturAsfalt 2011 - Hovedrapport | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | Foreningen for Asfalt og Veiservice - FAV | en_US |
dc.source.pagenumber | 69 | en_US |