Prosjekt LavTemperaturAsfalt 2011 - Hovedrapport
Olsen, Raymond; Daae, Hanne Line; Halgard, Kristin; Hersson, Merete; Thorud, Syvert; Madsen, Rune A.; Knardahl, Stein; Ellingsen, Dag G.
Abstract
Det er gjennomført en undersøkelse av kjemisk arbeidsmiljø og mekanisk belastning ved utlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt i løpet av asfaltsesongen 2011. Hensikten med studien var å sammenligne kjemisk eksponering ved utlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt, samt å sammenligne mekanisk belastning ved håndlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt. Kartleggingen av det kjemiske arbeidsmiljøet omfattet stasjonære målinger av asfaltrøyk/-damp, organisk og elementært karbon, aminer og polyaminer og respirabelt, torakalt og inhalerbart støv (aerosol), samt personlige målinger av asfaltrøyk/-damp og torakalt støv (aerosol) ved 11 forsøk på vei med utlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt. Resultatene viste en gjennomsnittlig (aritmetisk middelverdi) statistisk signifikant reduksjon i asfaltrøyk på 58-67 % avhengig av målemetode ved en gjennomsnittlig reduksjon i asfalttemperaturen på 29 °C. For aminer ble det ikke funnet en statistisk signifikant endring ved overgang fra varmasfalt til lavtemperaturasfalt. Studien viser at eksponeringen for asfaltrøyk/-damp er lavere ved utlegging av lavtemperaturasfalt sammenlignet med varmasfalt. Kartleggingen av de mekaniske belastningene omfattet målinger av hjertefrekvens (puls) og kraftbruk målt med en kraftsensor i asfaltrake ved seks forsøk med håndlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt på egne testfelt. Resultatene viste ingen statistisk eller fysiologisk signifikant forskjell i hjertefrekvens eller mekanisk belastning ved håndlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt. Studien viser ingen forskjell i mekanisk belastning ved håndlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt, men antall forsøk som ble utført var noe begrenset.