Litteraturstudie - Safety in numbers - TØI 2013
Working paper
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2722975Utgivelsesdato
2013-12-20Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det er en politisk målsetting at økt trafikk i byområder skal skje gjennom sykling, gåing og kollektive transportmidler. For å møte en forventet og ønsket trafikkvekst blant fotgjengere og syklister og samtidig unngå flere trafikkskader, er fenomenet «Safety in numbers» (SIN) et svært aktuelt tema. SIN innebærer at når omfanget av en aktivitet øker, for eksempel omfanget av sykling, øker antall sykkelulykker mindre enn proporsjonalt med trafikken. Det er med andre ord en ikke-lineær sammenheng mellom omfanget av sykkel- og gangtrafikk og antall ulykker (Elvik, 2009). Dette har i særlig grad vært påpekt når det gjelder omfanget av sykling og gåing, der en rekke studier mener å kunne dokumentere at når det blir flere syklister eller fotgjengere i trafikken, reduseres risikoen for den enkelte syklist eller fotgjenger.