Miniscenario: Påbud om restriktive kjøretøytiltak
Abstract
Rapporten beskriver et scenario som innebærer påbud om at alle nye motorkjøretøy utstyres med systemer som hindrer kjøring under påvirkning av alkohol, kjøring over fartsgrensen og kjøring uten førerett. Om et slikt påbud innføres for alle nye personbiler fra 2020, vil en spare minst 80 menneskeliv og minst 329 hardt skadde personer i perioden 2020-2030. Dette er beregnet på grunnlag av analyser av dødsulykker i Norge i perioden 2005-2014, samt data om utskiftningstakt for bilparken samt prognoser for ulykkesutviklingen uten innføring av nye tiltak. Reduksjonen i antall drepte og hardt skadde vil bli enda større dersom et påbud også omfatter motorsykler og mopeder. Reduksjonen ville også bli vesentlig større dersom tiltakene kunne kombineres med tiltak for en raskere utskiftning av kjøretøyparken. The report describes a scenario implying mandatory systems preventing driving under the influence of alcohol, above speed limits and/or without a valid driver’s licence, for all new motorised vehicles. Introducing such a requirement for all new passenger cars from year 2020 will save at least 80 lives and 329 severely injured persons in the period 2020-2030. This is estimated by analyses of data from fatal road crashes in Norway during the years 2005-2014, data about car renewal rate, and prognoses for road crashes without implementing new countermeasures. The estimated reduction in fatalities and injuries will be even larger if a mandatory implementation is extended to include motorcycles and mopeds. The reduction would also be larger if the measures were combined with a faster renewal of the vehicle fleet.