Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSagberg, Fridulv
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-01-08T12:12:15Z
dc.date.available2021-01-08T12:12:15Z
dc.date.issued2017-07
dc.identifier.isbn978-82-480-2069-1
dc.identifier.isbn978-82-480-2068-4
dc.identifier.issn0808-1190
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2722178
dc.description.abstractRapporten beskriver et scenario som innebærer påbud om at alle nye motorkjøretøy utstyres med systemer som hindrer kjøring under påvirkning av alkohol, kjøring over fartsgrensen og kjøring uten førerett. Om et slikt påbud innføres for alle nye personbiler fra 2020, vil en spare minst 80 menneskeliv og minst 329 hardt skadde personer i perioden 2020-2030. Dette er beregnet på grunnlag av analyser av dødsulykker i Norge i perioden 2005-2014, samt data om utskiftningstakt for bilparken samt prognoser for ulykkesutviklingen uten innføring av nye tiltak. Reduksjonen i antall drepte og hardt skadde vil bli enda større dersom et påbud også omfatter motorsykler og mopeder. Reduksjonen ville også bli vesentlig større dersom tiltakene kunne kombineres med tiltak for en raskere utskiftning av kjøretøyparken.en_US
dc.description.abstractThe report describes a scenario implying mandatory systems preventing driving under the influence of alcohol, above speed limits and/or without a valid driver’s licence, for all new motorised vehicles. Introducing such a requirement for all new passenger cars from year 2020 will save at least 80 lives and 329 severely injured persons in the period 2020-2030. This is estimated by analyses of data from fatal road crashes in Norway during the years 2005-2014, data about car renewal rate, and prognoses for road crashes without implementing new countermeasures. The estimated reduction in fatalities and injuries will be even larger if a mandatory implementation is extended to include motorcycles and mopeds. The reduction would also be larger if the measures were combined with a faster renewal of the vehicle fleet.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.relation.ispartofseriesTØI rapport;1579/2017
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectDødsulykkeren_US
dc.subjectFartsbegrensningen_US
dc.subjectScenarioanalyseen_US
dc.subjectFørerkorten_US
dc.titleMiniscenario: Påbud om restriktive kjøretøytiltaken_US
dc.title.alternativeForventet effekt på antall drepte og hardt skadde trafikanteren_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderTØI Transportøkonomisk Institutten_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal