Båttransport av asfalt 2016
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2720731Utgivelsesdato
2016-10-31Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I 2013 utførte Statens vegvesen et forsøk på Fosen der båttransport av asfalt ble fulgt opp med varmefotografering. Under dette forsøket fulgte Bjørn Hoven fra Statens Vegvesen opp lossing av båt med temperaturmålinger og Roar Telle fra Veiteknisk Institutt fulgte opp utlegging av asfaltmassen på veien med IR-scanning. Se Statens vegvesen rapport 583 «Båttransport av asfalt – Varige Veger 2011-2015». Det var tydelig at håndtering av asfaltmassen før den ankom utleggerstedet påvirket resultatet på ferdig dekke i betydelig grad. Selv om utleggerlaget gjorde «alt riktig» ble homogeniteten på ferdig asfaltdekke dårlig. Massetypen som ble lagt var Ab 11, risikoandel på 5,80 % ga trekk for dårlig homogenitet og hele 43 % av lassbyttene hadde risikoareal > 10 m2 . Samme året ble det brukt IR-scanning på en jobb med båttransport av asfalt hvor formater ble benyttet foran utleggeren. Denne jobben fikk et bedre resultat. Massetype Ska 16 PMB, risikoandel 2,41 % ga en liten bonus. 12 % av lassbyttene hadde risikoareal > 10 m2 . Fordi båtmannskapene som transporterer asfalt ikke er ansatt i bedriftene som produserer og legger ut asfalt er de i liten grad del av bedriftenes kvalitetssystem og får i liten grad opplæring i hvordan de skal håndtere varm asfaltmasse. Statens vegvesen utarbeidet derfor en informasjonsbrosjyre «Båttransport av asfalt» på norsk og engelsk. Det er mange tilfeller hvor kald asfalt fra båten blir samlet opp på samme bil og lagt ut på veien med svært dårlig resultat. Slike partier, med sterkt redusert kvalitet, må freses bort og nytt dekke legges.