dc.contributor.author | Lerfald, Bjørn Ove | |
dc.contributor.author | Hoff, Inge | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-11-05T11:54:22Z | |
dc.date.available | 2020-11-05T11:54:22Z | |
dc.date.issued | 2007-12-01 | |
dc.identifier.issn | 1504-5005 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2686554 | |
dc.description.abstract | Rapporten inngår i en serie rapporter fra FoU-prosjektet 'Klima og transport', etatsprosjekt 2007 - 2010. Hensikten med prosjektet er å forbedre rutiner og regelverk for planlegging, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold av vegnettet som svar på endrede klimaforhold. Gjennom samarbeidet med Jernbaneverket er banetransport også inkludert.
Delprosjekt 5, som denne rapporten hører til, studerer virkninger av klimaendringer på nedbrytning av vegnettet samt vurderer tiltak og tilhørende kostnader for å opprettholde dagens vegstandard.
I dette arbeidet er det gjennomført litteraturundersøkelser med fokus på effekter av klimaendringer for vegbyggingsmaterialer. Det er i hovedsak vært konsentrert seg om litteratur av nyere dato. Studien har vist at det pr. i dag ikke synes å være utviklet "komplette og generelle" modeller som er i stand til å beregnelevetiden for en vegkonstruksjon. Hovedårsaken til dette er at en vegkonstruksjon er en kompleks konstruksjon som er sammensatt av materialer som endrer egenskaper ved endringer i temperatur, vanninnhold og trafikkbelastning. Det er imidlertid utviklet modeller som tar for seg spesifikke nedbrytningsmekanismer som f.eks piggdekkslitasje. Disse spesifikke modellen vil kunne være svært anvendelige i områder der disse nedbrytningsmekanismene er dominerende. En vegkonstruksjon har relativt kort levetid og det er derfor av stor viktighet at det ved planlegging og dimensjonering av både vedlikeholdsarbeider og nybygging i større grad gjennomføres en vurdering av materialbruken basert på funksjonsegenskaper til materialene. Det er viktig at ny kunnskap om endret belastning på materialene raske blir implementert i standarder og håndbøker. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | TØI Transportøkonomisk institutt | en_US |
dc.relation.ispartofseries | TØI rapport;2519 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Dp 5 Tilstandsutvikling på vegnettet | en_US |
dc.subject | Etatsprosjekt Klima og Transport | en_US |
dc.title | Klimapåvirkning av vegbyggingsmaterialer State of the art studie | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | Transportøkonomisk Institutt | en_US |
dc.source.pagenumber | 60 | en_US |