Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHovi, Inger Beate
dc.contributor.authorPinchasik, Daniel Ruben
dc.contributor.authorMjøsund, Christian S.
dc.contributor.authorJensen, Sidsel Ahlmann
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-10-13T10:32:31Z
dc.date.available2020-10-13T10:32:31Z
dc.date.issued2019-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2682427
dc.description.abstractRegjeringen har satt som mål at innen 2030 skal alle nye varebiler ha nullutslipp og varedistribusjon i bysentra skal være tilnærmet utslippsfri. I denne rapporten har vi utarbeidet anslag på antall biler, transportytelser og tilhørende CO2-utslipp fra varedistribusjon i byer, inkludert kjøring med varebiler for mobile tjenesteytere. Det er laget framskrivinger for el-andelen for hhv nybilsalg og varebilbestanden i 2025 og 2030. Framskrivingene er på nasjonalt nivå sammenliknet med forutsetningene i Nasjonalbudsjettet for 2019 og NTP 2018- 2029. Beregningene viser at om utviklingen følger en eksponentiell trendkurve er det sannsynlig at 100 % av nybilsalget av varebiler er elektrisk i 2030 i de største byene, men det er mer usikkert at målet om nullutslipp fra bydistribusjonen oppnås. Til slutt er det gjennomført en litteraturstudie av eksempler på kommunale og fylkeskommunale tiltak som kan påvirke transportytelser og utslipp fra bylogistikken.en_US
dc.description.abstractNorwegian Government has set objectives that by 2030, all new vans are to be zero-emission vehicles, and goods distribution in city centers virtually emissions-free. This report presents estimates on the number of vehicles, transport activity, and CO2-emissions from goods distribution in Norwegian cities, including vans used by mobile service providers. We further project the share of electric vehicles in new vehicle sales and the total fleet, for 2025 and 2030 respectively. Projections for Norway as a whole are compared with assumptions in the 2019 National Budget and National Transport Plan 2018-2029. Calculations indicate that given an exponential development trend, it is likely that 100 % of new vans sold in larger cities is electric in 2030. However, achieving virtually zero-emission goods distribution in city centers is more uncertain. Finally, we carried out a literature review on examples of municipal and county measures for reducing transport activity and emissions from city logistics.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.relation.ispartofseriesTØI rapport;1738/2019
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBylogistikken_US
dc.subjectNullutslippen_US
dc.subjectDistribusjonen_US
dc.subjectVirkemidleren_US
dc.titleNullutslipp fra varedistribusjon i byer innen 2030 - Hvilke virkemidler og insentiver finnes?en_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.source.pagenumber82en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal