Metoder for å beregne effekter av sykkeltiltak
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2681285Utgivelsesdato
2015-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Statens vegvesen og de øvrige transportetatene anvender et modellsystem for å
kunne analysere foreslåtte og planlagte tiltak. I sitt planarbeid har de behov for å
vurdere om tiltak bør gjennomføres eller ikke, og veie ulike alternativer opp mot
hverandre.
Formålet med denne rapporten er å gi en oversikt over kunnskapsstatus når det
gjelder metoder for å beregne effekter av sykkeltiltak, og foreslå hvordan norsk
metode kan videreutvikles. Utarbeidelsen av kunnskapsstatus er gjort ved hjelp av
en litteraturstudie som omfatter dokumentasjon av norske og utenlandske
sykkelprosjekter.
De regionale transportmodellene (RTM), nasjonal transportmodell (NTM) for lange
reiser og EFFEKT for nyttekostnadsanalyse er spesielt utviklet for å anslå
virkningene av tiltak som påvirker bil- og kollektivtransport. Gang og sykkel er
inkludert i dette modellsystemet, men ikke på en slik måte at det egner seg særlig
godt til å analysere virkninger av sykkeltiltak. Dersom sykkeltiltak skulle behandles
på tilsvarende måte som tiltak for bil- og kollektivtrafikk, måtte man for det første ha
tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag til å kvantifisere sammenhengen mellom
sykkeltiltaket og indikatorer for de direkte virkningene på reiselengde, reisetider o.l.
Videre måtte man ha etterspørselsfunksjoner som beskriver hvordan endring i
disse indikatorene slår ut i antall reiser med sykkel, og hvor mange reiser som da
overføres fra andre transportmidler. Dette er de trafikale konsekvensene av tiltaket.
Ikke bare antall reiser, men også totalt antall sykkelkilometer, sykkeltimer og
virkningen på kjøretøykilometer med andre transportmidler inngår her. De trafikale
konsekvensene generer i neste trinn endringer i nytte og kostnader ved tidsbruk,
helse, trafikksikkerhet og miljø. Nytte og kostnader prissettes i kroner, slik at man
kan beregne de samfunnsøkonomiske virkningene av tiltaket.
Gjennomgangen i denne rapporten er todelt. Først tar vi for oss metoder for å
beregne effekten på omfanget av sykling som følge av sykkeltiltak (kapittel 2). I
dette kapitlet behandles transportmodeller og andre metoder for effektberegning.
Deretter ser vi nærmere på nyttekostnadsanalyse av sykkeltiltak, og sammenlikner
metode og enhetspriser i Norge med noen utvalgte land (kapittel 3).
Til slutt oppsummeres de viktigste funnene og det gis anbefalinger for videre
utvikling av transportmodeller og nyttekostnadsanalyse for sykkeltiltak i Norge
(kapittel 4). Kapitlet fungerer også som et kortfattet sammendrag av rapporten.
I rapportens vedlegg er det gitt en kort omtale av litteratur som er gjennomgått i
prosjektet.