dc.contributor.author | Sellevold, Joakim | |
dc.contributor.author | Edvardsen, Daniel | |
dc.coverage.spatial | Norway, E6 Biri - Otta | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-06-24T10:23:13Z | |
dc.date.available | 2020-06-24T10:23:13Z | |
dc.date.issued | 2013-06-15 | |
dc.identifier.issn | 1893-1162 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2659280 | |
dc.description.abstract | Flommen i Gudbrandsdalen i 2013 førte til omfattende skader på infrastruktur, bebyggelse og terreng. Gjennomløpene langs strekningen er mange steder mangelfulle. Mange inntak var gjentettet, og/eller overbelastet av store vannmengder. For å sikre en robust infrastruktur bør kulverter og stikkrenner dimensjoneres ut fra detaljert hydrologisk analyse. Inntak bør gjøres så hydraulisk effektive som mulig for å øke kapasitet og redusere faren for gjentetting. Overløpsrør vil også redusere faren for skader. Ved fare for erosjon og massetransport bør man sikre forsedimentering og rister, eller selvrensende gjennomløp. For særlig utsatte områder bør man vurdere tiltak i nedbørsfeltene for å fordrøye vann og hindre erosjon. Det bør alltid være mulig å komme til med maskiner for rensk. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen Vegdirektoratet | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Statens vegvesen | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Statens vegvesens rapporter;323 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Statens vegvesen Vegdirektoratet | en_US |
dc.subject | Flom | en_US |
dc.subject | Vann | en_US |
dc.subject | Drenering | en_US |
dc.subject | Hydrologi | en_US |
dc.subject | Naturfare | en_US |
dc.subject | E6 Biri - Otta | en_US |
dc.subject | Trafikksikkerhet, miljø- og teknologiavdelingen | en_US |
dc.title | Vannrelaterte skader langs E6 Biri - Otta | en_US |
dc.title.alternative | Water related damage to E6 Biri - Otta | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.source.pagenumber | 32 | en_US |