Forsknings og utviklingsprogrammet BEDRE BY står for «Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer». Det overordnede målet er å frambringe et godt faglig grunnlag for å utvikle verktøy som kan prioritere tiltak og virkemidler som bidrar til å nå de nasjonale målene for bytransport.

Nye registreringer

  • STRATMOD - D2.1 Beskrivelse av storsonemodellen 

    Berg, Mads; Høyem, Harald; Haug, Tormod Wergeland (Urbanet Analyse notat;96/2016, Working paper, 2016)
  • STRATMOD - D3.1 Beskrivelse av finansieringsmodellen 

    Betanzo, Mari; Haraldsen, Kristine Wika (Urbanet Analyse notat;97/2016, Working paper, 2016)
    Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ...
  • STRATMOD - D1.4 Case Stockholm 

    Betanzo, Mari; Norheim, Bård (Urbanet Analyse notat;95c/2017, Working paper, 2017)
    Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ...
  • STRATMOD - D.1.3 Case Oslo 

    Betanzo, Mari; Haug, Tormod Wergeland; Norheim, Bård; Høyem, Harald (Urbanet Analyse notat;95b/2016, Working paper, 2016)
    Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ...
  • STRATMOD - D2.2 Dokumentasjon av STRATMOD-verktøyet i Cube 

    Berg, Mads (Urbanet Analyse notat;96a/2016, Working paper, 2016)
    Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ...
  • STRATMOD - D1.2 Case Moss og effekter av Follobanen 

    Berg, Mads; Haug, Tormod Wergeland (Urbanet Analyse notat;95a/2016, Working paper, 2016)
    Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ...
  • Transportstandard for kollektivtransport 

    Berg, Mads; Haug, Tormod Wergeland; Malmin, Olav Kåre; Arnesen, Petter (Urbanet rapport;76/2016, Report, 2016)
    Prosjektet er gjennomført av Urbanet Analyse og Sintef på vegne av Statens vegvesen, Vegdirektoratet. Prosjektet inngår i direktoratets forskningsprogram Bedre by, og er en del av et forskningssamarbeid med Kommunal- og ...
  • STRATMOD - D1.1 Overordnet beskrivelse av modellen 

    Norheim, Bård; Betanzo, Mari; Wergeland Haug, Tormod (Urbanet Analyse notat;97/2016, Working paper, 2016)
    Prosjektet STRATMOD er et samarbeid mellom Ruter, Jernbanedirektoratet, Vegdirektoratet, Urbanet Analyse, SINTEF, NTNU og VTI. Prosjektet er finansiert av det Regionale Forskningsfondet Hovedstaden RFFH. Hensikten med ...
  • Evaluation of methods for calculating traffic assignment and travel times in congested urban areas with strategic transport models 

    Flügel, Stefan; Flötteröd, Gunnar; Kwong, Chi Kwan; Steinsland, Christian (TØI rapport;1358/2014, Report, 2014-10)
    The report evaluates methods for traffic assignment modelling (static macroscopic, dynamic macroscopic and dynamic micro/mesocopic) within strategic transport model systems. Our evaluation of traffic assignment models ...
  • Metoder for å beregne effekter av sykkeltiltak 

    Samstad, Hanne; Nielsen, Malene Kofod (COWI rapport;1, Report, 2015-03)
    Statens vegvesen og de øvrige transportetatene anvender et modellsystem for å kunne analysere foreslåtte og planlagte tiltak. I sitt planarbeid har de behov for å vurdere om tiltak bør gjennomføres eller ikke, og veie ...
  • Sykkelbruk og sykkeltiltak i Oslo 

    Bowitz, Einar; Voldmo, Frode; Stokke, Linda (Norconsult;5158088, Report, 2014)
    Økt sykkelandel er viktig for å nå politiske mål om at trafikkveksten i byområdene skal tas innenfor kollektiv, gåing og sykling. Oslos sykkelstrategi har som mål å øke andelen sykkelreiser fra 8 prosent i 2014 til minst ...
  • Transportstandard for sykkel 

    Solli, Hilde; Haug, Tormod Wergeland; Malmin, Olav Kåre; Ellis, Ingunn O. (Urbanet rapport;75/2016, Report, 2016)
    Prosjektet er gjennomført av Urbanet Analyse og Sintef på vegne av Statens vegvesen, Vegdirektoratet. Prosjektet inngår i direktoratets forskningsprogram Bedre by, og er en del av et forskningssamarbeid med Kommunal- og ...
  • Etterspørselseffekter av kvalitetshevinger i kollektivtransporten 

    Fearnley, Nils; Aarhaug, Jørgen; Flügel, Stefan; Eliasson, Jonas; Madslien, Anne (TØI rapport;1408/2015, Report, 2015-03)
    Det er ikke lett å måle etterspørselseffektene av kvalitative forbedringer i kollektivtransporten, som komfort og informasjon. Rapporten gjennomgår og vurderer ulike metoder som er i bruk for dette formålet. Det gis ...
  • Bedre nytte-kostnadsanalyser av tiltak som innebærer endret kø-situasjon? 

    Hamre, Tom Normann (NUMERIKA;1/2016, Report, 2016)
    På oppdrag fra Statens vegvesen Vegdirektoratet har Numerika AS vurdert forbedret håndtering av endret kø-situasjon i nyttekostnadsanalyser. Utgangspunktet er regionale transportmodeller (RTM), verktøyet EFFEKT, og arbeidet ...
  • Hvordan ivareta kvaliteten på hel reiseveg til og fra holdeplasser og knutepunkt, fra planfase til ferdigstilling? 

    Ellwood, Kristina; Hildre, Regine M. (Report, 2016-02-03)
    For å få flere til å reise mer miljøvennlig kreves det en satsing på gående, syklende og kollektivtransporten i Norge. Prosjekt «Hel reiseveg» ser nærmere på hvordan Statens vegvesen, Region sør kan bidra til å få flere ...
  • Vurdering av metoder og modeller for å analysere samspillseffekter mellom arealutvikling, transportetterspørsel og infrastruktur i byområder 

    Johansen, Bjørn Gjerde; Hansen, Wiljar; Tennøy, Aud (TØI;1415/2015, Report, 2015-04)
    Målet med denne rapporten er todelt: (1) å presentere en oppdatert litteraturgjennomgang av LUTI (Land-Use and Transport Interaction) -modeller, med et mål om å identifisere gjeldende kunnskap og gjeldene klasser av ...
  • Utvikling og variasjon i sykkelomfanget i Norge - En dybdeanalyse av den norske reisevaneundersøkelsen 

    Ellis, Ingunn Opheim; Amundsen, Maria; Høyem, Harald (Urbanet Analyse rapport;78/2016, Report, 2017-03)
    Hovedformålet med dette prosjektet er å få en bedre oversikt over syklingen i Norge, ved å gjennomføre en dybdeanalyse av den nasjonale reisevaneundersøkelsen 2013/14. Oppdraget har bestått av følgende problemstillinger: ...
  • Kategorisering av arealbruk i RTM 

    Dalen, Øyvind; Berglund, Gunnar; Lynum, Faste; Frøyen, Yngve (Asplan Viak;2/11.03.2016, Report, 2016-03)
    Asplan Viak har vært engasjert av Statens vegvesen Vegdirektoratet for å utarbeide forslag til karakteristika som beskriver arealbruksegenskaper ved grunnkretser som har betydning for transportomfang for bruk i RTM. Guro ...
  • Transportstandard for kollektivtransport 

    Berg, Mads; Haug, Tormod Wergeland; Malmin, Olav Kåre; Arnesen, Petter (Urbanet Analyse rapport;76/2016, Report, 2016)
    Prosjektet er gjennomført av Urbanet Analyse og Sintef på vegne av Statens vegvesen, Vegdirektoratet. Prosjektet inngår i direktoratets forskningsprogram Bedre by, og er en del av et forskningssamarbeid med Kommunal- og ...
  • Kompakte byer og lite bilbruk? Reisemønster og arealbruk 

    Christiansen, Petter; Gundersen, Frants; Gregersen, Fredrik Alexander (TØI rapport;1505/2016, Report, 2016-10)
    Siden 2009 er det etablert flere arbeidsplasser utenfor sentrum enn i sentrum av norske byer. Når det gjelder bosetningen har den i utgangspunktet vært mer spredt utenfor sentrum enn arbeidsplassene, men det er tegn på at ...

Vis flere