Utvikling og variasjon i sykkelomfanget i Norge - En dybdeanalyse av den norske reisevaneundersøkelsen
Abstract
Hovedformålet med dette prosjektet er å få en bedre oversikt over syklingen i Norge, ved å gjennomføre en dybdeanalyse av den nasjonale reisevaneundersøkelsen 2013/14. Oppdraget har bestått av følgende problemstillinger:
- Hvordan varierer sykkelomfanget i ulike grupper i dag? Hvor stor andel av de daglige reisene som er sykkelturer varierer mellom ulike områder, i ulike grupper av befolkningen, etter formål med reisen og etter når reisen gjennomføres. Basert på RVU 2013/14 har vi gjort deskriptive analyser av sykkelandeler, reiselengder, tidsbruk og transportarbeid i ulike grupper av befolkningen.
- Hvordan har omfanget av sykling utviklet seg over tid? Videre har vi gjennomført en komparativ tidsserieanalyse av norske og svenske reisevanedata, for å studere utvikling i sykkelomfang over tid.
- Hvilke faktorer forklarer sykkelbruken i et område? Og kan vi få en bedre forklaring av sykkelbruken i et område ved å kople ulike datakilder? Ved å koble sammen data fra reisevaneundersøkelsen med andre datakilder, har vi laget en analysemodell som forklarer sykkelandeler i et område, gitt ulike egenskaper ved trafikantene, egenskaper ved selve reisen og geografiske kjennetegn ved området reisen gjennomføres i, slik som høydemeter, andel sykkelvei osv. Vi har benyttet Oslo som case.
- Sammenligning av RVU-data om sykling mot RTM-data En liten del av prosjektet har bestått i å sjekke dataene om sykling fra RVUen opp mot sykkeldataene som brukes som grunnlag i transportmodeller for beregning av etterspørsel og rutevalg. For å validere sykkeldata fra RTM mot sykkeldata fra RVU har vi sammenlignet reiseavstand fra RVU og transportmodellen.