dc.contributor.author | Korneliussen, Mats | |
dc.coverage.spatial | Norway | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2019-09-26T10:06:45Z | |
dc.date.available | 2019-09-26T10:06:45Z | |
dc.date.issued | 2019-09 | |
dc.identifier.issn | 1893-1162 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2618931 | |
dc.description.abstract | Det har i perioden 2005 – 2016 vært 88 ulykker mellom store kjøretøy og myke trafikanter. Blant disse ulykkene har blindsone blitt vurdert til å ha en medvirkende faktor i 57 % (50 av 88) av ulykkene. Totalt har det vært 50 blindsoneulykker med 50 drepte syklister og fotgjengere i denne perioden. Antall ulykker pr. år i perioden 2005 til 2016 varierer noe fra år til år, men basert på det totale antall ulykker tyder disse på en reduksjon de siste årene. Det skjer flest blindsoneulykker i høst- og vintermånedene. Likevel skjer 66 % av blindsoneulykkene når det er oppholdsvær og nærmest alle ulykkene har skjedd når det har vært dagslys. 76 % av alle drepte i blindsoneulykker har vært innenfor tidsperioden kl: 07-15.
Fartsnivået på kjøretøyene som har vært involvert i blindsoneulykken er vurdert til å være under 30 km/t når ulykken inntraff i 94 % av ulykkene. Over halvparten av blindsoneulykkene skjer når kjøretøyet kjører fremover og 74 % av alle blindsoneulykkene skjer med treffpunkt i fronten på kjøretøyene. Det var montert blindsonespeil i 23 av 50 ulykker. Det er kjøretøytypen lastebil som er involvert i flest blindsoneulykker med drepte. Halvparten av alle blindsoneulykkene skjer på kommunalt vegnett. 80 % av de drepte i blindsoneulykker er fotgjengere. Blant blindsoneulykkene har 19 av 50 ulykker skjedd i et gangfelt. Det er flest kvinner som er blitt drept i blindsoneulykker. Gjennomsnittlig alder blant drepte i blindsoneulykker er 58 år. Alderskategorien 81 – 90 år står for 32 % av de drepte. Det har vært mannlige sjåfører i 49 av 50 blindsoneulykker og 74 % av sjåførene har hatt over fem års erfaring
med store kjøretøy. | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen Region vest | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Statens vegvesen | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Statens vegvesens rapporter;414 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Statens vegvesen Region vest | nb_NO |
dc.subject | Blindsone | nb_NO |
dc.subject | Ulykker | nb_NO |
dc.subject | Dødsulykker | nb_NO |
dc.subject | Dødsfall | nb_NO |
dc.subject | Myke trafikanter | nb_NO |
dc.subject | Store kjøretøy | nb_NO |
dc.subject | Fotgjengere | nb_NO |
dc.subject | Syklister | nb_NO |
dc.title | Temaanalyse: Blindsone ulykker : dødsulykker med myketrafikanter i blindsone til store kjøretøy 2005-2016 | nb_NO |
dc.title.alternative | Analysis of blind zone : Fatal accidents involving large vehicles and pedestrians and cyclists 2005-2016 | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 24 | nb_NO |