Temaanalyse: Blindsone ulykker : dødsulykker med myketrafikanter i blindsone til store kjøretøy 2005-2016
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2618931Utgivelsesdato
2019-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det har i perioden 2005 – 2016 vært 88 ulykker mellom store kjøretøy og myke trafikanter. Blant disse ulykkene har blindsone blitt vurdert til å ha en medvirkende faktor i 57 % (50 av 88) av ulykkene. Totalt har det vært 50 blindsoneulykker med 50 drepte syklister og fotgjengere i denne perioden. Antall ulykker pr. år i perioden 2005 til 2016 varierer noe fra år til år, men basert på det totale antall ulykker tyder disse på en reduksjon de siste årene. Det skjer flest blindsoneulykker i høst- og vintermånedene. Likevel skjer 66 % av blindsoneulykkene når det er oppholdsvær og nærmest alle ulykkene har skjedd når det har vært dagslys. 76 % av alle drepte i blindsoneulykker har vært innenfor tidsperioden kl: 07-15.
Fartsnivået på kjøretøyene som har vært involvert i blindsoneulykken er vurdert til å være under 30 km/t når ulykken inntraff i 94 % av ulykkene. Over halvparten av blindsoneulykkene skjer når kjøretøyet kjører fremover og 74 % av alle blindsoneulykkene skjer med treffpunkt i fronten på kjøretøyene. Det var montert blindsonespeil i 23 av 50 ulykker. Det er kjøretøytypen lastebil som er involvert i flest blindsoneulykker med drepte. Halvparten av alle blindsoneulykkene skjer på kommunalt vegnett. 80 % av de drepte i blindsoneulykker er fotgjengere. Blant blindsoneulykkene har 19 av 50 ulykker skjedd i et gangfelt. Det er flest kvinner som er blitt drept i blindsoneulykker. Gjennomsnittlig alder blant drepte i blindsoneulykker er 58 år. Alderskategorien 81 – 90 år står for 32 % av de drepte. Det har vært mannlige sjåfører i 49 av 50 blindsoneulykker og 74 % av sjåførene har hatt over fem års erfaring
med store kjøretøy.