dc.contributor.author | Garba Saba, Rabbira | |
dc.date.accessioned | 2018-08-14T07:04:01Z | |
dc.date.available | 2018-08-14T07:04:01Z | |
dc.date.issued | 2013-04 | |
dc.identifier.issn | 1893-1162 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2557790 | |
dc.description.abstract | Denne rapporten handler om et feltforsøk på E18, Vestfold der et polymermodifisert bindemiddel ble brukt i slitelaget. Teststrekningene ble fulgt opp fra 2002 til 2010 med årlige spor- og jevnhetsmålinger. Dette feltforsøket har vist at slitelagsmaterialet Ab 16 med polymermodifisert bindemiddel har ca. 40 % mindre spor (90 – prosentil spordybde) enn Ab 16 uten modifisert bindemiddel. Denne forbedringen er vesentlig og viser at det nytter å bruke modifiserte bindemidler i slitelagsmaterialer. Resultatet fra feltforsøket tyder også på at piggdekkslitasje dominerer sporutviklingen og at bruken av polymermodifisert bindemiddel forbedrer motstanden mot slitasje. Dessuten viser resultatet at det er viktig å bruke tilslagsmaterialer av tilstrekkelig kvalitet også i masser med et modifisert bindemiddel. | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen Vegdirektoratet | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Statens vegvesen | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Statens vegvesens rapporter;103 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Polymermodifiserte bindemidler | nb_NO |
dc.subject | Feltundersøkelser | nb_NO |
dc.subject | Spordannelse | nb_NO |
dc.subject | Trafikksikkerhet, miljø- og teknologiavdelingen | nb_NO |
dc.subject | Statens vegvesen Vegdirektoratet | nb_NO |
dc.subject | Piggdekk | nb_NO |
dc.title | Feltforsøk med polymermodifisert bindemiddel - Varige veger 2011 - 2014 | nb_NO |
dc.title.alternative | Field test using a polymer modified binder - Durable Roads 2011 - 2014 | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 33 | nb_NO |