• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Rapportserier / Reports
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner fra Statens vegvesen / Published by NPRA
  • Rapportserier / Reports
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Resultatrapport fra injiseringsforsøk

Lindstrøm, Mona; Alteren, Bodil; Skjølsvold, Ola; Busklein, Jan Ove; Dahl, Filip
Research report
Thumbnail
Åpne
intern_rapport_2294.pdf (617.7Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/190510
Utgivelsesdato
2002
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Miljø- og samfunnstjenlige tunneler - FoU program (2000-2003) [47]
  • Rapportserier / Reports [479]
Sammendrag
Denne rapporten samler resultatene fra injiseringsforsøk som ble utført 29. mai 2002. Men rapporten innebærer i like stor grad en vurdering av forsøksopplegget / -utstyr, inkludert behov for forbedringer. (Senere forsøksrapporter med ren resultatpresentasjon og tolkning / diskusjon, vil se annerledes ut enn denne rapporten.). Forbehandling av injiseringsmasse er gjort med to ulike turtall (1450 og 2500) på mixeren. Resultatene indikerer at massen som er mixet med høyere turtall fløt lettere inn i sprekkesystemet ved umiddelbar injisering. Etter en tids oppbevaring i omrøreren før injisering, hadde massen som var behandlet med høyest turtall ”tyknet” mer, og fløt ”tregere” inn i og gjennom sprekkesystemet. Gjennomstrømning l/min endret seg noe gjennom forsøket. På venstre side av sprekkemodellen, som har det trangeste sprekkemønsteret, avtok gjennomstrømningen noe mot slutten av forsøket. Dette kan være pga dannelse av filterkake i sprekkesystemet. Samtidig økte gjennomstrømningen på høyre side i modellen. Det viste seg å være vanskelig å kontrollere forsøksbetingelsene helt. Dette medfører noe usikkerhet omkring resultatene. Dette innebærer behov for videre utvikling av utstyret. Det bør for det første settes inn flowmålere i utløpsrørene på høyre og venstre side av modellen. Det bør også produseres nye glass, dvs et nytt sprekkesystem må etableres, der sprekkedybden er noe mindre.
Utgiver
Vegdirektoratet
Serie
Intern rapport;2294
Miljø- og samfunnstjenlige tunneler/Rapport;18

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit